Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone & AirPort Time Capsule

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-12 11:58

Halloj! Har precis köpt en AirPort Time Capsule och har några (möjligtvis dumma) frågor:

-- Är det möjligt att backupa alla i-enheter direkt till Time capsulen utan att gå via datorn? Hur?
-- Är det möjligt att lägga över telefonens kamerarulle på Time capsulen så som man kan med iCloud?
-- I Apples manual för Time Capsulen visas screenshots på Airplay-verktyget. Det programfönstret har mycket mer inställningar än det (senaste) Airplay-verktyget som jag har på min macbook. Är det nytt upplägg eller kan jag få ett fönster med fler inställningar? (Bifogat screenshots på de två fönstren varav mitt är det utan inställningar, de som finns ligger uppe i menyn i skärmens överkant).
-- Hur ställer jag in gästnätverk? Hade jag fått ordning på förra frågan hade detta kanske inte varit svårt, men nu hittar jag inte inställningarna för detta...

Nej, du kan inte backa upp dina i*-enheter direkt till din TC. Eller få över kamerarullen direkt dit.

Ursprungligen av tcup:

Halloj! Har precis köpt en AirPort Time Capsule och har några (möjligtvis dumma) frågor:

...
-- Hur ställer jag in gästnätverk? Hade jag fått ordning på förra frågan hade detta kanske inte varit svårt, men nu hittar jag inte inställningarna för detta...

Du klickar på knappen "Gästnätverk" som visas i bilden du postade ovan

Ursprungligen av Mymac4ever:

Du klickar på knappen "Gästnätverk" som visas i bilden du postade ovan

Ja, fast han har ju inte den knappen.

Bild nr 1 visar det gamla Airport-verktyget, och han har det nya Airport-verktyget (se bild nr 2), och han undrar nu var motsvarande inställningar finns i den.

Senast redigerat 2014-03-12 12:53

Här finns instruktioner för att skapa gästnätverk i nya Airport-verktyget:
http://www.macinstruct.com/node/541

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-12 13:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här finns instruktioner för att skapa gästnätverk i nya Airport-verktyget:
http://www.macinstruct.com/node/541

Super! Tack för hjälpen, som ofta med Apple känns det så otroligt enkelt *när man väl vet hur man gör*.

Och damn it att det fortfarande inte går att flytta/dela filer (tex kamerarullen) på ett smidigt sätt mellan enheter...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-12 13:23
Ursprungligen av tcup:

Och damn it att det fortfarande inte går att flytta/dela filer (tex kamerarullen) på ett smidigt sätt mellan enheter...

I detta fallet räknas inte Time Capsule som en "enhet". Mellan i-enheter och datorer fungerar ju Photostream
iCloud: Vanliga frågor om Min bildström

Och om anledningen är att du inte har plats för alla bilder på datorns interna hårddisk så går det ju att flytta iPhotos bildbibliotek till TC:n, precis som till en annan extern hårddisk. Men observera att då har du ingen backup på bildbiblioteket.
iPhoto: Flytta biblioteksmappen till en ny plats

Men jag håller med - i takt med att det blir vanligare att man klarar sig helt utan en dator och bara har en iOS-enhet så skulle det vara kanoners om Apple kunde utveckla Time Capsule till att fungera som en server för ett lokalt iCloud.

Hej!
Ett smidigt sätt att flytta bilder och filmer mellan dina enheter, Mac och i-enheter hur du vill, är att ladda ner PhotoSync. Finns i Appstore.

PS. Har du flyttat bilderna/ilmerna från telefonen till Macen kan du sen flytta dem vidare till TC. DS.

1
Bevaka tråden