Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem MBA

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-10 16:25

Jag har en MBA(mid 12) 13" med 128GB minnet. Det var för övrigt riktigt dumsnålt att inte köpa det större minnet. Det gör att jag sedan ca 8 månader ligger med i stort sett fullt minne. Det har då och då dykt upp en ruta som säger att skivan/minnet är nästan fullt. Då brukar jag rensa ut ca 200 bilder från iPhoto. De flesta är tagna med en kamera på 16 megapixlar. I början fungerade detta mycket bra. Det tog ett tag innan jag hade fyllt på med nya bilder och rutan kom upp igen.

På senare tid verkar det som om mina rensningar inte ger samma effekt. Rutan kommer upp snabbt igen. Dessutom en ruta som sägar att skivan/minnet är fullt. Och nu senast så rensade jag ut ca 500 bilder. Jag rensade också bort en massa dokument och några program. Ändå dyker den där dialogrutan upp. Dessutom krånglar datorn allt mer. Den hänger sig, låser sig eller går ibland segt.

Vad säger ni om detta? Varför räckte det att radera 200 bilder tidigare och inte 500 nu?

1. Det är alltid bra att använda rätt begrepp.
När man pratar om minne, så brukar man mena datorns internminne, dvs RAM.
Det blir bara förvirrande att säga minne när man menar lagringskapacitet/lagringsutrymme/hårddisk/SSD.

2. Berätta i detalj vad du gör när du "rensar ut" bilderna från iPhoto?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-10 17:57

För att fylla 128GB så har du nog en hel del stora filer, filmer eller liknande, och kanske ett stort iPhoto-bibliotek.

Hur ser det ut i About This Mac > Storage?
Kan du Visa Info (Get Info) på din disk, hur ser det ut?

Några tips här: http://support.apple.com/kb/PH10677?viewlocale=sv_SE

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-10 18:36

Ladda ner GrandPerspectiv så du SER vad som tar plats på datorn.

Installera, starta, Välj File, Scan Folder… och välj din hårddisk. Vänta på resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-10 19:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Det är alltid bra att använda rätt begrepp.
När man pratar om minne, så brukar man mena datorns internminne, dvs RAM.
Det blir bara förvirrande att säga minne när man menar lagringskapacitet/lagringsutrymme/hårddisk/SSD.

2. Berätta i detalj vad du gör när du "rensar ut" bilderna från iPhoto?

Men nog är väl en hårddisk ett minne? Men skit samma, jag kan skriva något annat..;)

2. Jag raderar bilder. Jag går in i papperskorg i iPhoto. Jag tömmer papperskorgen i iPhoto. Sedan tömmer jag den vanliga papperskorgen.

Ursprungligen av mattiL:

För att fylla 128GB så har du nog en hel del stora filer, filmer eller liknande, och kanske ett stort iPhoto-bibliotek.

Hur ser det ut i About This Mac > Storage?
Kan du Visa Info (Get Info) på din disk, hur ser det ut?

Några tips här: http://support.apple.com/kb/PH10677?viewlocale=sv_SE

Jag har ganska mycket bilder. Sedan har jag mycket som kallas övrigt..? (försöker infoga en bild här, den kom längst ned...)

Ursprungligen av reboot81:

Ladda ner GrandPerspectiv så du SER vad som tar plats på datorn.

Installera, starta, Välj File, Scan Folder… och välj din hårddisk. Vänta på resultat.

Ska kolla.

Edit: Det verkar ju lite skumt med 60 GB övrigt..? Vad brukar/kan det vara?

Senast redigerat 2014-03-10 19:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-10 19:36
Ursprungligen av reboot81:

Ladda ner GrandPerspectiv så du SER vad som tar plats på datorn.

Installera, starta, Välj File, Scan Folder… och välj din hårddisk. Vänta på resultat.

Jag får upp en bild där olika delar har olika fält. Då ligger iPhoto-biblioteket som det tydligt största fältet på 42,1 GB. Sedan är resten betydligt mindre(näst störst är en film i HD på 4,84 GB). Man ser inte ett fält som kallas övrigt. Men det är väl uppdelat på en massa små fält...? Med min kunskap blev jag inte så mycket klokare...

  • Medlem
  • Köping
  • 2014-03-10 21:07

Tips på utökning som funkar bra.
jag kör en sån här:> http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:65...
Funkar kanoners.

(Sticker inte ut så den stör heller... Bild här: http://www.dapperguide.com/2013/08/23/pny-sto... )

Edit: Besvarar inte frågan, sorry...
Testa någon av de som nämns i denna artikel:>
http://macworld.idg.se/2.1038/1.514860/cleanm...

Jag har kört cleanmymac själv, funkar ok.

Senast redigerat 2014-03-10 21:25
Ursprungligen av iPerr:

Tips på utökning som funkar bra.
jag kör en sån här:> http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:65...
Funkar kanoners.

(Sticker inte ut så den stör heller... Bild här: http://www.dapperguide.com/2013/08/23/pny-sto... )

Edit: Besvarar inte frågan, sorry...
Testa någon av de som nämns i denna artikel:>
http://macworld.idg.se/2.1038/1.514860/cleanm...

Jag har kört cleanmymac själv, funkar ok.

CleanMyMac och andra underhållsverktyg är underbara. Fick bort 13GB på en kompis MBP som blivit relativt dassig efter några år.

P.S. Till tidigare inlägg: nej, lagringskapacitet och minne är inte samma sak :). Faktum är att filer inte "minns" av datorn, utan lagras och får egna sökvägar i filsystemet. RAM, eller arbetsminnet, "minns" däremot lite olika saker :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-11 10:29

Det verkar finnas en gratis och en betalversion av CleanMyMac. Vad är skillnaden?

Ursprungligen av xms67:

Det verkar finnas en gratis och en betalversion av CleanMyMac. Vad är skillnaden?

Gratis rensar väl upp max 500MB har jag för mig.

Ursprungligen av xms67:

Det verkar finnas en gratis och en betalversion av CleanMyMac. Vad är skillnaden?

Vet faktiskt inte. Använde betalversionen men man kunde typ inte uppdatera gratis till nästa version så nu använder jag CCleaner som jag använt i evigheter. Gillade dock CleanMyMacs upplägg och att du kunde se princip varenda fil som skulle tas bort och avbockad de man ville och så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-11 11:56
Ursprungligen av keptang:

Gratis rensar väl upp max 500MB har jag för mig.

Ursprungligen av Krillestoffe:

Vet faktiskt inte. Använde betalversionen men man kunde typ inte uppdatera gratis till nästa version så nu använder jag CCleaner som jag använt i evigheter. Gillade dock CleanMyMacs upplägg och att du kunde se princip varenda fil som skulle tas bort och avbockad de man ville och så.

Jo, gratis tog bara 500 MB. Programmet plockade bort över 12 GB..:)

Ursprungligen av xms67:

Jo, gratis tog bara 500 MB. Programmet plockade bort över 12 GB..:)

Gött mos!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-12 00:19

Tänkte bara berätta att efter att nu använt datorn en dag(nästan) och en kväll efter att ha använt CleanMyMacs så blev den fri från olika buggar och laggar(heter det så..? )

Ursprungligen av xms67:

Tänkte bara berätta att efter att nu använt datorn en dag(nästan) och en kväll efter att ha använt CleanMyMacs så blev den fri från olika buggar och laggar(heter det så..? )

Ta bort "ar" på slutet av laggar så är du hemma min vän ;). Men vad kul att höra att du verkar ha fått pli på manicken!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-12 08:27
Ursprungligen av Krillestoffe:

Ta bort "ar" på slutet av laggar så är du hemma min vän ;). Men vad kul att höra att du verkar ha fått pli på manicken!

Haha, tackar! Men hur är pluralformen för lagg..? En lagg flera lagg..? Nåja, strunt det samma. Jag är glad att jag återigen fick hjälp av forummedlemmar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-12 08:39

Jag har haft samma problem som du i flera år och löser det med en regelbunden cleanmymac-städning, så jag rekommenderar alltid det programmet.

Men tillslut så räcker inte ens det, nu börjar jag allvarligt fundera på en större hårddisk som komplement. Alternativt stoppa in en disk till mha optibay.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-12 08:52
Ursprungligen av xms67:

Haha, tackar! Men hur är pluralformen för lagg..? En lagg flera lagg..? Nåja, strunt det samma. Jag är glad att jag återigen fick hjälp av forummedlemmar.

Lagg är inget uppräkningsbart substantiv. Man upplever lagg i allmänhet, man säger inte att "min dator har en/ett lagg". Ungefär som "kyla" eller "smärta" t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-17 20:29

Efter enbart några få dagar så får jag nu varningar för att startskivan är nästan full. Datorn strular och hänger sig. När jag kollar så ser jag att det finns 2 GB fritt lagringsutrymme. När jag körde CleanMyMacs togs 12 GB bort och jag hade 14 GB fritt. Och jag har verkligen inte lagt in något i datorn.

Ursprungligen av xms67:

Efter enbart några få dagar så får jag nu varningar för att startskivan är nästan full. Datorn strular och hänger sig. När jag kollar så ser jag att det finns 2 GB fritt lagringsutrymme. När jag körde CleanMyMacs togs 12 GB bort och jag hade 14 GB fritt. Och jag har verkligen inte lagt in något i datorn.

CleanMyMac tar främst bort temporära filer. Ofta ligger det kvar gammalt skräp från, exempelvis, borttagna appar med mera. Men, det kan mycket väl vara så att om ett X antal GB nya filer har skapats så är det helt enkelt cachade filer och annat från de applikationer du använder, samt själva systemet.

Fast, det låter ändå lite väl att du skulle ha så mycket i temporära filer som används av systemet. Använder du video-redigerins-applikationer något?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-17 22:21
Ursprungligen av xms67:

Edit: Det verkar ju lite skumt med 60 GB övrigt..? Vad brukar/kan det vara?

För ett tag sen var det en artikel som tog upp just detta, här på 99mac eller på MW. Kommer inte ihåg.

Men skulle gissa dina 60GB övrigt, är filmer alt, bilder i något format som OSX inte känner igen som filmer eller bilder. MKV, eller andra filmer alternativt något RAW format OSX inte känner igen ännu?

Själv använder jag DaisyDisk för att hitta de stora filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-17 23:00

Nej, använder aldrig videoredigering. Och nu under kvällen har lagringsutrymmet utvecklats så att jag har noll(0) kvar. Det har alltså gått up med 2 GB sedan jag skrev det ovan. Jag har i princip bara surfat lite. Öppnat vissa program och stängt dem. Sedan pluggade jag i min iPhone för att ladda lite. Då kom en varningsruta fram att det inte gick att synka den pga full startskiva. Jag avbröt alla processer(iPhoto och iTunes).

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-17 23:20

Så läng du ränsar temporära filer så kommer du att allt mer frekvent stöta på den varningsrutan. För programmen kommer att spara ner allt mer vart efter.

Försök ta reda på vad det är som ligger under övrigt kategorin. Den är rätt sällan så stor som din.

Ursprungligen av xms67:

Nej, använder aldrig videoredigering. Och nu under kvällen har lagringsutrymmet utvecklats så att jag har noll(0) kvar. Det har alltså gått up med 2 GB sedan jag skrev det ovan. Jag har i princip bara surfat lite. Öppnat vissa program och stängt dem. Sedan pluggade jag i min iPhone för att ladda lite. Då kom en varningsruta fram att det inte gick att synka den pga full startskiva. Jag avbröt alla processer(iPhoto och iTunes).

Ladda ner ett program som Disk Inventory X och kolla vad som äter upp utrymmet, http://www.derlien.com/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-18 22:45
Ursprungligen av keptang:

Ladda ner ett program som Disk Inventory X och kolla vad som äter upp utrymmet, http://www.derlien.com/.

Jag laddade ned http://grandperspectiv.sourceforge.net/ Är inte de ganska lika..?

Ursprungligen av xms67:

Jag laddade ned http://grandperspectiv.sourceforge.net/ Är inte de ganska lika..?

Jo det gör nog samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-18 22:52
Ursprungligen av xms67:

Jag får upp en bild där olika delar har olika fält. Då ligger iPhoto-biblioteket som det tydligt största fältet på 42,1 GB. Sedan är resten betydligt mindre(näst störst är en film i HD på 4,84 GB). Man ser inte ett fält som kallas övrigt. Men det är väl uppdelat på en massa små fält...? Med min kunskap blev jag inte så mycket klokare...

Ursprungligen av keptang:

Jo det gör nog samma sak.

Det visade inget särskilt tycker jag. Möjligen att inget hette övrigt...

Ursprungligen av xms67:

Det visade inget särskilt tycker jag. Möjligen att inget hette övrigt...

Just det som är meningen, du ska inte se något övrigt. Däremot ser du exakt vad som tar upp utrymme och hur mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-19 15:42
Ursprungligen av xms67:

Det visade inget särskilt tycker jag. Möjligen att inget hette övrigt...

iPhoto biblotekets innehåll klassas knappast som övrigt, dessutom är det runt 20GB mindre än det som ditt system klassar som övrigt.

Gör en finder sökning där du tar med både gömda filer och system filer. Du måste plocka fram flaggorna manuellt, sortera sedan by kind och storleks ordning.

E på jobbet med windos (samt på amerikanska restroom om någon undrade) och kan tyvärr inte förklara bättre.

Är Time Machine påslaget? Om den är det men du inte har en backupdisk tillgänglig så lagras TM-backuperna på den interna disken. Dessa filer syns inte men det är inte helt ovanligt att de fyller upp disken. De ska inte göra det men det sker iallafall...;-)

Bevaka tråden