Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail-import [gamla email finns men syns inte]

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag skriver detta efter att ha läst inlägget: http://www.99mac.se/forum/t/305163-hittar-int...

Jag har just skaffat en ny mac. Jag förde över alla program och filer från min gamla mac via senaste time machine kopian till min nya mac. Allt verkar ha kommit med inklusive kontakter i adress-boken, alla möten i Kalendern etc, men inga email.

När jag söker efter email jag vet att jag fått för tre år sedan så kan jag dock hitta dem via spotlight. De finns alltså på den nya datorn. De har namn som 20670.emlx och ligger precis "under Apple Mail" symbolen. Däremot kan jag inte hitta några gamla brevlådor och när jag söker efter samma sak i programmet Mail som i Spotlight så hittar Mail inte det meddelande jag söker efter.

Hur ska jag synliggöra mina gamla email - för de finns på datorn men ligger inte längre i synliga mappar i programmet Mail.
Jag skulle egentligen vilja att mina gamla email från förra datorn låg i mappar av typen "Old inbox", och "Old sent" eller dylikt.

med vänl hälen Jonas

Modell av dator? Version av OSX? Version på mail.app?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Modell av dator? Version av OSX? Version på mail.app?

Macbook Pro 2.3 GHz, intel core i7.
OS 10.9
Mail 7.0

med vänl hälsn Jonas

Var finns brevlådorna?

Har haft ytterligare en hårddiskkrasch på min ett år gamla iMac och försöker nu rädda vad som räddas kan. Flytthjälpen har inte fungerat denna gång, varför jag måste flytta allt manuellt. Efter mycket slit har jag fått till det mesta. Dock har jag inte lyckats få med mina brevlådor till Mail. Alla mail finns i inkorgen, typ 13000, men ligger i en mapp. Har någon något förslag på hur man fixar detta, så vore jag ytterst tacksam. Jag har kopierat allt i Bibliotek som fanns på min andra Mac, där brevlådorna fanns och funkade. De finns på plats på den nya hårddisken men Mail hittar det inte. Antagligen finns det någon preferensfil någonstans, men VAR?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 12:17

Kan ni inte båda två använda alternativet Arkiv > Importera brevlådor i Mail?

Normalt finns mailen till olika mailkonto sparade i användarens dolda ~/Bibliotek/Mail/V2

Jag hade gjort rätt från början, med V2 osv. Dock förstod inte Mail det, utan jag fick dra ut filen och importera om den. Då gick det. Suck! Nu återstår att få den att komma ihåg alla Regler som fanns tidigare. De finns där sytt och prydligt, men ignoreras. Igen, suck!

Ursprungligen av TouchCAD:

Jag hade gjort rätt från början, med V2 osv. Dock förstod inte Mail det, utan jag fick dra ut filen och importera om den. Då gick det. Suck! Nu återstår att få den att komma ihåg alla Regler som fanns tidigare. De finns där sytt och prydligt, men ignoreras. Igen, suck!

jag gjorde likadant. Öppnade upp biblioteket, exporterade brevlådorna från V2 till skrivbordet och skulle sedan importera dem in i Mail. Men tyvärr, där vägrade Mail att importera 5 av 6 brevlådor. Jag vet inte riktigt varför.... (jag prövade att köra både "importera Apple Mail" och "importera Mbox-brevlådor".

Det retar mig litet att man måste gå in i biblioteket och exportera brevlådorna innan man importerar dem. När de ligger i biblioteket borde väl Apple Mail kunna importera dem automatiskt!?? [men då hittar inte Mail brevlådorna eftersom de ligger dolda i biblioteket]. Själv har jag alltså fortfarande ingen lösning i sikte - riktigt irriterande!
mvh Jonas

1
Bevaka tråden