Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro vill inte stänga av sig!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gott folk!

Jag är en stolt ägare av en Macbook Pro mid 2012 med Mavericks 9.2
Med ett underligt problem!

När jag ska stänga av datorn så stängs Finder ner och det enda som jag ser är bakgrundsbilden, och där står den kvar utan att stänga av sig. Det enda som hjälper är att hålla in ström-knappen och klicka på "stäng av" igen. Ibland får jag trycka ytterligare en gång för att något ska hända. Tilläggas skall, att detta även händer om jag trycker "starta om".

Har inte gjort något speciellt vad jag kan minnas mer än vardags surf och musikproduktion.

Finns det någon kan komma på vad som möjligtvis spökar?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-12 07:22
Ursprungligen av DonCyrano:

Hej gott folk!

Jag är en stolt ägare av en Macbook Pro mid 2012 med Mavericks 9.2
Med ett underligt problem!

När jag ska stänga av datorn så stängs Finder ner och det enda som jag ser är bakgrundsbilden, och där står den kvar utan att stänga av sig. Det enda som hjälper är att hålla in ström-knappen och klicka på "stäng av" igen. Ibland får jag trycka ytterligare en gång för att något ska hända. Tilläggas skall, att detta även händer om jag trycker "starta om".

Har inte gjort något speciellt vad jag kan minnas mer än vardags surf och musikproduktion.

Finns det någon kan komma på vad som möjligtvis spökar?

Tack på förhand.

Händer mig med och då är det Viber som låser avstängningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-12 09:43

Kolla i Aktivitetskontroll vilka program som ligger kvar.

Ursprungligen av onnyt:

Händer mig med och då är det Viber som låser avstängningen.

Intressant, dock så har jag inte viber. Men då skulle det kunna vara något program då kanske.

Ursprungligen av kenjon:

Kolla i Aktivitetskontroll vilka program som ligger kvar.

Hur kan jag komma åt den när Finder stängt ner? Finns det något kommando eller liknande?

Ursprungligen av DonCyrano:

Hur kan jag komma åt den när Finder stängt ner? Finns det något kommando eller liknande?

Kolla när du har stängt alla dina program, innan du väljer att stänga av datorn. Då ser du om där är något program som hänger kvar.

Tack för alla förslag!

Jag verkar ha löst det nu. I mitt fall var det programmet HandsOff! som ställde till det. Hade avinstallerat det från program mappen
men det var fortfarande filer som var aktiva i Macintosh>Bibliotek, och Macintosh>Bibliotek>LaunchDaemons.

Tusen tack för hjälpen!

Mackeeper är bra
Använder man Mackeeper när man avinstallerar så får man bort all skit
Pllockar dessutom bort ca 1 GB skitfiler i månaden med städfunktionen

Ursprungligen av MalcomX:

Mackeeper är bra
Använder man Mackeeper när man avinstallerar så får man bort all skit
Pllockar dessutom bort ca 1 GB skitfiler i månaden med städfunktionen

MacKeeper är ett skitprogram som man ska akta sig för: https://discussions.apple.com/docs/DOC-3691
För att få till bra avinstallationer kan man använda AppDelete eller App Zapper. I övrigt behövs inget löpande underhåll av OS X. Det sköter sig självt. Om något går galet gör man en ominstallation ovanpå det gamla.

Tror dig, men vad är det som Mackeeper kan göra som är så hemskt ?

Ursprungligen av pmarriott:

MacKeeper är ett skitprogram som man ska akta sig för: https://discussions.apple.com/docs/DOC-3691
För att få till bra avinstallationer kan man använda AppDelete eller App Zapper. I övrigt behövs inget löpande underhåll av OS X. Det sköter sig självt. Om något går galet gör man en ominstallation ovanpå det gamla.

Tack så mycket!

Skall genast kollas upp.

Ursprungligen av MalcomX:

Tror dig, men vad är det som Mackeeper kan göra som är så hemskt ?

Vet inte. Och det är det som gör det så illa. Vad ska du ha det till?

Ursprungligen av pmarriott:

Vet inte. Och det är det som gör det så illa. Vad ska du ha det till?

Jag tror att jag har det av samma anledning som så många andra som kommer från PC till Mac
Man tror att man måste ha det ( ett allt i ett program )
Men jag har faktiskt avinstallerat det nu.

Men vad gäller skräpet som denna typen av program faktiskt ta bort som uppkommer efter installationer och avinstallationer
Det tar ju en massa plats och om man inte installerar OS X helt rent vid varje uppdatering så har man ju ganska mycket skit som tar plats på hårdisken efter ett par år. Detta vill man ju få bort och hur gör man det bäst? Det löser sig ju inte själv

Ursprungligen av MalcomX:

Jag tror att jag har det av samma anledning som så många andra som kommer från PC till Mac
Man tror att man måste ha det ( ett allt i ett program )
Men jag har faktiskt avinstallerat det nu.

Men vad gäller skräpet som denna typen av program faktiskt ta bort som uppkommer efter installationer och avinstallationer
Det tar ju en massa plats och om man inte installerar OS X helt rent vid varje uppdatering så har man ju ganska mycket skit som tar plats på hårdisken efter ett par år. Detta vill man ju få bort och hur gör man det bäst? Det löser sig ju inte själv

OS X samlar inte skräp på samma sätt som Windows. Jag har kört 10.5->10.6->10.7->10.8->10.9 på mitt system och vid 4 tillfällen bara migrerat över hela rasket till en ny dator. Det utrymme du eventuellt sparar genom "clean install" etc är försumbart. Använd datorn och bry dig inte om vad som ligger under huven. I de sällsynta fall det blir problem löser du det då. Det ger mindre huvudvärk jämfört med att mecka med saker som inte behöver meckas med.

@pmarriott

Jo, du har nog rätt i det

Det finns så mycket annat man kan lägga tiden till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 13:06

I detta fall berodde troligen TS problem på att HandsOff är ett undantag där man behöver använda programmets egen avinstallationsfunktion för att stänga av underliggande funktioner, innan man drar själva programmet till papperskorgen. Googlar man ser man att folk har problem med HandsOff just om man använt program som AppZapper, Mackeeper mm. och sitter med ett aktivt program utan "frontend" att styra det med. Då löser man det genom att installera om det och sedan avinstallera det enligt manualen.

En kritik mot Mackeeper har just varit att de tidigare inte haft någon inbyggd avinstallationsfunktion (som ett sådant program som nästlar sig ganska djupt in i systemet behöver) och att det var krångligt att avinstallera manuellt. Tydligen har de rättat till det nu. I tillägg till att man klarar sig utan de flesta av funktionerna i programmet samt att de haft dubiös marknadsföring (typ klicka här -> oj vad många problem du har, du måsta ladda ner Mackeeper) på mystiska webplatser så har det fått epitetet "malware".

1
Bevaka tråden