Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme vs. ASUS RT-AC68U?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södermalm
  • 2014-03-11 16:57

Hey,

Jag söker köpråd för en trådlös router. Skall användas till iMac, iPhone och PS4 i en mindre innerstadslägenhet.

Hur står sig en AE mot en ASUS RT-AC68U? Hastighet och uppkoppling liksom.

Tacksam för svar.

RT-AC68U alla dagar i veckan.

Hastighet är inte allt, så jag säger AirPort Extreme. Haft några routrar från ASUS och de är väl okey, men långt ifrån lika stabila.

Ursprungligen av SweSG:

Hastighet är inte allt, så jag säger AirPort Extreme. Haft några routrar från ASUS och de är väl okey, men långt ifrån lika stabila.

Vet inte hur deras routers varit tidigare men från N56U och framåt så har iaf jag inte haft några problem med stabilitet.
Har faktiskt ersatt två Extreme med ASUS-routers.

Men YMMV.

Ursprungligen av keptang:

Vet inte hur deras routers varit tidigare men från N56U och framåt så har iaf jag inte haft några problem med stabilitet.
Har faktiskt ersatt två Extreme med ASUS-routers.

Men YMMV.

De är nog bättre idag ja. Det är väl firmwaren som de inte får till alla gånger. Dock finns det ju alternativ firmware till ASUS som säkert fungerar bättre. Lite roligt att jag bytte från ASUS till AirPort Extreme Har dock en Linksys EA 6700 hemma också. Helt okey också.

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2014-03-11 21:45
Ursprungligen av keptang:

Vet inte hur deras routers varit tidigare men från N56U och framåt så har iaf jag inte haft några problem med stabilitet.
Har faktiskt ersatt två Extreme med ASUS-routers.

Men YMMV.

Just stabilitet är det enda negativa jag hört om denna Asus. Att den kopplar ner titt som tätt. Oroande.

Är detta en myt eller ett verkligt problem?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-11 23:03

Användargränssnittet är väl också en sak att ta hänsyn till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-12 08:04

Jag köpte en Airport Extreme (förra generationen, ej ac) och fick lämna tillbaka den då signalstyrkan visade sig vara lägre genom två betongväggar än en billig TP-Link. Köpte en Asus N66U och tycker den gör sitt jobb mycket väl. Den behövs aldrig startas om eller liknande (något som egentligen bör gälla alla routrar) Den har ca 10 enheter via trådlöst och BitTorrent ligger i princip alltid igång på en av enheterna.

Om jag skulle gå tillbaka till Apple's routrar skulle mina anledningar vara:

  1. Timecapsule, TimeMachine-backup

  2. Airport Express kan förlänga en Timecapsule/Airport Extreme's signalstyrka

  3. Läcker design på hårdvara/mjukvarugränssnitt

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2014-03-12 10:04
Ursprungligen av Aiwi:
  1. Timecapsule, TimeMachine-backup

Detta är egentligen enda anledningen till att jag överväger en Airport Extreme. Men vafan, jag använder en raidad NAS för backup. Så främst är jag ute efter hastighet och driftsäkerhet.

Ursprungligen av 1208:

Detta är egentligen enda anledningen till att jag överväger en Airport Extreme. Men vafan, jag använder en raidad NAS för backup. Så främst är jag ute efter hastighet och driftsäkerhet.

Kör en Asus RT-N66U med Tomato hemma och det är riktigt bra. Kör en miniserver bakom och routern hänger med ordentligt i svängarna.

Snacka om flyt, jag väljer också mellan dessa 2 routers. Asus vinner ju alla statistiktävlingar men om Airport Extreme bara funkar så är den en vinnare.

Jag kör trådlösa Maxbooks, Ipads, IPhone. NAS och 1 Windowsmaskin med kabel. Behöver 2 portmappningar för VNC och för http.

Ursprungligen av jesperwi:

Snacka om flyt, jag väljer också mellan dessa 2 routers. Asus vinner ju alla statistiktävlingar men om Airport Extreme bara funkar så är den en vinnare.

Jag kör trådlösa Maxbooks, Ipads, IPhone. NAS och 1 Windowsmaskin med kabel. Behöver 2 portmappningar för VNC och för http.

Funktion som sökes finner du i båda.

Jag är bara en glad amatör men för mig så var det just enkelheten i hur man sätter upp Apples egna routrar som gjorde att jag valde dem. Jag har en Time Capsule 2TB, två Airport Extreme och två Airport Express i mitt nätverk här hemma och enkelheten i att konfigurera detta så att allt funkar tillsammans passade mig perfekt. Jag är långt ifrån nätverkstekniker och har inga större vare sig intressen eller kunskaper i hur det fungerar, jag vill bara att det ska fungera och det gör det.

/Lasse

1
Bevaka tråden