Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort enstaka filer från papperskorgen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur tar man bort enstaka filer från papperskorgen?

Går inte by default, utan att trixa en hel del. Håll dig borta från det.
Det finns tredjepartsappar som du kan göra det med, https://www.macupdate.com/app/mac/11390/smart...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-11 10:12

Om filerna ligger i papperskorgen så kan man i de flesta fall flytta dem till ett annat ställe på disken genom att dra dem dit och sedan radera resten.

Ursprungligen av keptang:

Går inte by default, utan att trixa en hel del. Håll dig borta från det.
Det finns tredjepartsappar som du kan göra det med, https://www.macupdate.com/app/mac/11390/smart...

Jag har hittat på en tillfällig metod genom att markera de bildfilerna som jag har gått igenom med röd prick. En del filer går det att högerklicka på och välja lägg tillbaka med inte vissa. Vad kan det bero på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-11 10:34
Ursprungligen av calinou:

Jag har hittat på en tillfällig metod genom att markera de bildfilerna som jag har gått igenom med röd prick. En del filer går det att högerklicka på och välja lägg tillbaka med inte vissa. Vad kan det bero på?

Pratar vi Papperskorgen i Finder eller i iPhoto?
Röd prick, menar du taggar i Finder då?

Lägg tillbaka fungerar bara på filer som tagis bort (lagts i Papperskorgen) av Finder, och som Finder har sparar dess ursprungsplats. Dvs om man slänger en fil från tex Lightroom så hamnar filen i Papperskorgen och går att flytta tillbaka till valfri plats manuellt, men det finns ingen Lägg tillbaka funktion på filen.

Ursprungligen av reboot81:

Pratar vi Papperskorgen i Finder eller i iPhoto?
Röd prick, menar du taggar i Finder då?

Lägg tillbaka fungerar bara på filer som tagis bort (lagts i Papperskorgen) av Finder, och som Finder har sparar dess ursprungsplats. Dvs om man slänger en fil från tex Lightroom så hamnar filen i Papperskorgen och går att flytta tillbaka till valfri plats manuellt, men det finns ingen Lägg tillbaka funktion på filen.

Att det fanns flera papperskorgar visste jag inte det....... I så fall hamnar väl allting automatisk i huvudpapperskorgen i "dock". För det är denna papperskorgen jag håller på att gå igenom.
I och för sig är det förvirrande att när man dubbelklickar på papperskorgen-ikonen så hamnar man i Finder. Ska det vara så?
Det stämmer att de röda prickarna är taggar.
Någon hjälpte mig att rensa bort dubbletter /lade de i papperskorgen. Jag tänkte ta några stickprov i papperskorgen och det visar sig att en del originalbilder har flyttats där.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-11 10:56
Ursprungligen av calinou:

Att det fanns flera papperskorgar visste jag inte det....... I så fall hamnar väl allting automatisk i huvudpapperskorgen i "dock". För det är denna papperskorgen jag håller på att gå igenom.
I och för sig är det förvirrande att när man dubbelklickar på papperskorgen-ikonen så hamnar man i Finder. Ska det vara så?
Det stämmer att de röda prickarna är taggar.
Någon hjälpte mig att rensa bort dubbletter /lade de i papperskorgen. Jag tänkte ta några stickprov i papperskorgen och det visar sig att en del originalbilder har flyttats där.....

iPhoto har en egen papperskorg, som tömmer till Finders Papperskorg. Så för att ta bort en fil i iPhoto behöver du tömma två Papperskorgar, en fiffig grej för att minska misstag.
Japp, Papperskorgen är en del av Finder.
Om du har originalfiler i Papperskorgen, flytta då allt från Papperskorgen till en tillfällig mapp och rensa därifrån. Filer i papperskorgen lever farligt... kanonen är så att säga laddad och osäkrad. Ett klick och allt är borta.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-11 10:57

Använd inte Papperskorgen som en förvaringsplats.

Borde väl gå ganska enkelt med terminalen? Återigen inte alla "enskilda filer" samtidigt, dock.

Ursprungligen av Krillestoffe:

Borde väl gå ganska enkelt med terminalen? Återigen inte alla "enskilda filer" samtidigt, dock.

Självklart, om man vet vad man gör.

Ursprungligen av Konrad:

Om filerna ligger i papperskorgen så kan man i de flesta fall flytta dem till ett annat ställe på disken genom att dra dem dit och sedan radera resten.

Det har jag försökt göra att flytta de filerna som är absolut skräp i en skräp-mapp. Finns inget kommando att man raderar denna mapp på direkten utan att den hamnar igen i papperskorgen?

Ursprungligen av calinou:

Det har jag försökt göra att flytta de filerna som är absolut skräp i denna mapp. Finns inget kommando att man raderar denna mapp på direkten utan att den hamnar i papperskorgen?

Jo, i terminalen:

http://superuser.com/questions/250173/how-doe...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-11 11:09
Ursprungligen av calinou:

Det har jag försökt göra att flytta de filerna som är absolut skräp i denna mapp. Finns inget kommando att man raderar denna mapp på direkten utan att den hamnar i papperskorgen?

Du menar att man borde kunna halv-kasta filer och mappar?
Filer som ligger på enheter i ett lokalt nätverk kan man radera utan att de hamnar i Papperskorgen.
Man kan ju fundera lite innan man drar mappar och filer till Papperskorgen.
Det är inte för sent att ångra sig innan man tömmer den.
Det går att hämta tillbaka raderade filer också, men det ska vi inte gå in på nu. Det tillhör en annan skola.

Ursprungligen av Krillestoffe:

Detta är för avancerat för mig. Finns det ett kommando på som man kan ange direkt på tangentbordet?

Ursprungligen av calinou:

Detta är för avancerat för mig. Finns det ett kommando på som man kan ange direkt på tangentbordet?

Du menar som shit+delete i Windows, typ? Inte i OS X.

Däremot är det inte så farligt som det verkar.. alltid nyttigt att lära sig något nytt!:

Öppna Terminal-appen (command+mellanslag, skriv sedan term och enter). Per default är du i rätt mapp (din användar-mapp). Skriv sedan "ls" (allt inom citattecken skall skrivas utan citattecken).

Nu får du upp en lista på de mappar som finns i den mappen där du är.

skriv "cd mappensnamn" och tryck sedan enter ifall du vill gå till en undermapp. I detta exempel ligger mappen i Filmer.

I detta exempel skriver jag ls igen för att se att den mappen jag ska ta bort, "testmapp", faktiskt ligger där.

När du väl hittat mappen du ska ta bort, skriv "rm -r mappnamnet" och tryck på enter. I bild-exemplet nedan har jag ej tryckt på enter, ännu. När jag trycker på enter försvinner mappen utan att flyttas till papperskorgen.

Detsamma gäller för filer, men då skriver du bara "rm filnamnet.filtypen"

I exemplet använder jag tabb för att slippa skriva ut namnet på det jag söker. Det är därför det är ett snedstreck i slutet av "Movies". Skulle jag skriva ut namnet helt skulle jag inte behöva använda snedstrecket.

Lycka till!!

Och, för att gå bakåt ett steg när du navigerar mellan mappar kan du använda "cd .." <-- användbart tips

Bild-exempel:

Senast redigerat 2014-03-11 11:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-11 11:45
Ursprungligen av calinou:

Det har jag försökt göra att flytta de filerna som är absolut skräp i en skräp-mapp. Finns inget kommando att man raderar denna mapp på direkten utan att den hamnar igen i papperskorgen?

Gör tvärt om.

Lägg filer som INTE är absolut skräp i en nästan-skräp-mapp som ligger utanför papperskorgen.
Filer i papperskorgen är skräp. Och ska kunna försvinna när som helst. Använd INTE papperskorgen som lagringsplats.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-11 12:03

Frågans svar är så självklart att man inte borde behöva fråga.

Ursprungligen av Krillestoffe:

Du menar som shit+delete i Windows, typ? Inte i OS X.

Däremot är det inte så farligt som det verkar.. alltid nyttigt att lära sig något nytt!:

Öppna Terminal-appen (command+mellanslag, skriv sedan term och enter). Per default är du i rätt mapp (din användar-mapp). Skriv sedan "ls" (allt inom citattecken skall skrivas utan citattecken).

Nu får du upp en lista på de mappar som finns i den mappen där du är.

skriv "cd mappensnamn" och tryck sedan enter ifall du vill gå till en undermapp. I detta exempel ligger mappen i Filmer.

I detta exempel skriver jag ls igen för att se att den mappen jag ska ta bort, "testmapp", faktiskt ligger där.

När du väl hittat mappen du ska ta bort, skriv "rm -r mappnamnet" och tryck på enter. I bild-exemplet nedan har jag ej tryckt på enter, ännu. När jag trycker på enter försvinner mappen utan att flyttas till papperskorgen.

Detsamma gäller för filer, men då skriver du bara "rm filnamnet.filtypen"

I exemplet använder jag tabb för att slippa skriva ut namnet på det jag söker. Det är därför det är ett snedstreck i slutet av "Movies". Skulle jag skriva ut namnet helt skulle jag inte behöva använda snedstrecket.

Lycka till!!

Och, för att gå bakåt ett steg när du navigerar mellan mappar kan du använda "cd .." <-- användbart tips

Bild-exempel:

https://imagizer.imageshack.us/v2/926x547q90/19/n2fu.png

Tack för din detaljerad beskrivning........ Klart att jag hade föredragit kunna fixa med enkel knapptryck i stället för att programmera...I varje fall nu är det för sent för att rädda mina filer från papperskorgen. Den tömdes automatiskt trots att supporten lovade att allting skulle återställas i datorn exakt som förut inkl. papppers-korgen vid ominstallation. Dess värre att hade jag inte tagit backupp!!!

1
Bevaka tråden