Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kolla på dvd-film på Macbook Pro med extern DVD-spelare

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter i utlandet och har en del filmer jag vill kolla. Nu har jag monterat en extra ssd-disk i min MBP 2010. DVD-spelaren är numera extern. Laddade en film och skulle spela - får felindikation - saknar intern DVD-spelare.
Till saken hör att jag inte kommer åt ett snabbt wi-fi för nedladdning av annat program heller.
Alltså hur kollar jag DVD-film nu? Om jag får tillgång till snabbt wi-fi, vilket gratisprogram funkar bäst?

Jag hakar på med ett liknande spörsmål. Hur kan jag spela upp en avbild av en DVD när datorn saknar fysisk DVD-spelare? Jag har förr använt DVD-spelar-appen till att spela dessa avbilder, men sedan jag rivit ur DVD'n till förmån för en SSD så vill den inte mer med hänvisning till att datorn mycket riktigt saknar DVD-spelare.

VLC funkar annars bra för att spela upp DVD-filmer - även från skivavbilder, VIDEO_TS-mappar osv.
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.h...
Ca 34 MB att ladda ner.

Men visst är det kasst att Apples egna spelare inte out-of-the-box kan spela upp DVD-film. Hur går det då om man har en retina-burk eller Air utan DVD-spelare fast med Apples egna externa spelare? Eller extern spelare av annat märke?

VLC, tar allt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-10 13:43
Ursprungligen av johan_tanying:

Hur går det då om man har en retina-burk eller Air utan DVD-spelare fast med Apples egna externa spelare? Eller extern spelare av annat märke?

Det fungerar utmärkt att spela upp DVD-film med en extern DVD-spelare på min retina-MBP (och min Mac Mini utan intern spelare), både med Apples egna och tredjeparts.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-10 13:55
Ursprungligen av Vassius:

Det fungerar utmärkt att spela upp DVD-film med en extern DVD-spelare på min retina-MBP

Jag har för mig att "bugen" i DVD-spelarappen TS upplever på 2010 års MBP inte fanns i 10.6 men introducerades vid uppdaterading till 10.7. Vet inte hur det är i senare system då det inte är aktuellt för mig längre.

VLC är bäst!

Ursprungligen av IngoX:

Jag har för mig att "bugen" i DVD-spelarappen TS upplever på 2010 års MBP inte fanns i 10.6 men introducerades vid uppdaterading till 10.7. Vet inte hur det är i senare system då det inte är aktuellt för mig längre.

VLC är bäst!

Tack för alla svar. Skall börja kolla med Oxygen då ... och VLC senare.

1
Bevaka tråden