Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate Backup Plus: lever inte upp till förväntningarna

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den externa hårddisken Seagate Backup Plus är snygg och smidig, men håller inte vad den lovar i form av backup från mobiltelefoner och sociala nätverk.

Läs hela artikeln här

Hur snabb är disken? USB3?

Ursprungligen av hummel:

Hur snabb är disken? USB3?

Just precis, USB 3!

Skulle inte en sån här pryl vara trådlös för att vara smidig? Nu måste den (väl?) vara kopplad till datorn innan den funkar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-03-01 19:28

Räcker alltså inte med att säkerhetskopiera telefon till iCloud?

Ursprungligen av Hjopek:

Räcker alltså inte med att säkerhetskopiera telefon till iCloud?

Det räcker i teorin, men eftersom vara 5GB ingår gratis i iCloud tar utrymmet snabbt slut. Och att köpa extra utrymme i iCloud känns oproportionerligt dyrt tycker jag.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det räcker i teorin, men eftersom vara 5GB ingår gratis i iCloud tar utrymmet snabbt slut. Och att köpa extra utrymme i iCloud känns oproportionerligt dyrt tycker jag.

Om du slutar spara allt i kamerarulle på telefon och surfplatta så räcker 5GB mer än väl.

Bilder flyttar man ändå från mobil till dator.

Ursprungligen av Borttaget:

Om du slutar spara allt i kamerarulle på telefon och surfplatta så räcker 5GB mer än väl.

Bilder flyttar man ändå från mobil till dator.

Jo men fler och fler personer idag använder enbart iPad eller iPhone, och har inte någon dator. Framförallt för dessa är behovet av direkt backup viktigt.

Senast redigerat 2018-07-23 10:09
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jo men fler och fler personer idag använder enbart iPad eller iPhone, och har inte någon dator. Framförallt för dessa är behovet av direkt backup viktigt.

Och då vänder vi på det

Har man ingen dator bör man verkligen ha en backup i molnet då man aldrig skall lita på en ensam mekanisk disk.

Ursprungligen av Borttaget:

Och då vänder vi på det

Har man ingen dator bör man verkligen ha en backup i molnet då man aldrig skall lita på en ensam mekanisk disk.

Nej jag håller med om att det är osäkert att förlita sig på en enda backup. Samtidigt är det många med dator som inte använder någon annan backup än en mekanisk hårddisk, och där finns Time Capsule som ett alternativ för att göra det så enkelt som möjligt. Samma möjlighet borde Apple ge sina IOS-användare, det känns som att alla bitar finns på plats redan.

Men sen tycker jag verkligen att Apple borde satsa på att utöka utrymmet i Icloud till att åtminstone matcha den IOS-enhet kunden köpt. Det vore en konkurrensfördel.

Senast redigerat 2018-07-23 10:09

Är det kört?

Ursprungligen av Redaktionen:

Den externa hårddisken Seagate Backup Plus är snygg och smidig, men håller inte vad den lovar i form av backup från mobiltelefoner och sociala nätverk.

Läs hela artikeln här

Hej! Ingen aning hur jag gjorde när jag skaffade den här men jag har en Macbook Pro från 2011. Det fungerar bra med Time Machine och även att lägga över separata bilder, men nu blir jag väldigt orolig när jag läser den här artikeln? Kommer det inte fungera om jag tar det till en annan dator eller vad är det som inte kommer gå?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-09 00:10
Ursprungligen av kajsao:

Hej! Ingen aning hur jag gjorde när jag skaffade den här men jag har en Macbook Pro från 2011. Det fungerar bra med Time Machine och även att lägga över separata bilder, men nu blir jag väldigt orolig när jag läser den här artikeln? Kommer det inte fungera om jag tar det till en annan dator eller vad är det som inte kommer gå?

Om du använder den med TimeMachine så har den blivit formaterad för mac (HFS+) och kan bara läsas av macar. Om du vill använda Apples eget backupprogram så ska det vara så. Du kan alltså inte använda den för att föra över filer till en windowsdator (om du inte använder speciella tilläggsprogram i Windows).

Men du behöver inte vara orolig. Det är en bra hårddisk om man använder den som en vanlig extern hårddisk (vilket du gör). Artikelns kritik är mot den speciella backup-mjukvara som Seagate gjort. Den behöver du inte använda.

Ursprungligen av IngoX:

Om du använder den med TimeMachine så har den blivit formaterad för mac (HFS+) och kan bara läsas av macar. Om du vill använda Apples eget backupprogram så ska det vara så. Du kan alltså inte använda den för att föra över filer till en windowsdator (om du inte använder speciella tilläggsprogram i Windows).

Men du behöver inte vara orolig. Det är en bra hårddisk om man använder den som en vanlig extern hårddisk (vilket du gör). Artikelns kritik är mot den speciella backup-mjukvara som Seagate gjort. Den behöver du inte använda.

Okej tack för svar! Så om min dator går sönder kan jag koppla in den och komma åt filerna om jag kopplar till en annan Mac?

Ursprungligen av kajsao:

Okej tack för svar! Så om min dator går sönder kan jag koppla in den och komma åt filerna om jag kopplar till en annan Mac?

Ja, precis. En av de bra grejerna med Time Machine. Kom bara ihåg att koppla in disken och göra säkerhetskopior ofta (om den nu inte alltid är inkopplad, då sköter det sig själv).

1
Bevaka tråden