Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri MacBook PRO retina

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur jag lättast ska underhålla mitt batteri i min MacBook PRO retina? Behöver jag kalibrera det eller inte? På Apples hemsida står det att nyare macar med inbyggt batteri inte behöver kalibreras eller gäller det endast första gången?
Räcker det kanske att man kör lite på batteriet nån gång i veckan eller så?

Använd datorn bara utan att tänka på hur.

Jo, visst är det ett sätt. Men jag vill ju maximera mitt batteris livslängd!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-08 14:35
Ursprungligen av Staplerz:

Jo, visst är det ett sätt. Men jag vill ju maximera mitt batteris livslängd!

Det står på Apple´s hemsida.
https://www.apple.com/se/batteries/notebooks....

Ursprungligen av Staplerz:

Jo, visst är det ett sätt. Men jag vill ju maximera mitt batteris livslängd!

Inget du kan göra vid normal användning påverkar batteriets livslängd.

Ursprungligen av lappen71:

Det står på Apple´s hemsida.
https://www.apple.com/se/batteries/notebooks....

Tack, har läst den länken förut men blir inte på det hela med om jag kommer behöva kalibrera batteriet.

Ursprungligen av pmarriott:

Inget du kan göra vid normal användning påverkar batteriets livslängd.

Det kanske räcker med att kalibrera batteriet nån gång då och då för att få att datorn ange rätt tid som datorn kan köra på batteriet?

  • Medlem
  • 2014-03-08 21:08
Ursprungligen av Staplerz:

Det kanske räcker med att kalibrera batteriet nån gång då och då för att få att datorn ange rätt tid som datorn kan köra på batteriet?

Precis som du säger är kalibreringen inget som påverkar batteriets hälsa. Utan endast en kalibrering av den uppskattade återstående batteritiden. Gör det en gång i månaden kanske, eller när du märker att den visar helt fel på batteriindikatorn.

Ursprungligen av Dalle:

Precis som du säger är kalibreringen inget som påverkar batteriets hälsa. Utan endast en kalibrering av den uppskattade återstående batteritiden. Gör det en gång i månaden kanske, eller när du märker att den visar helt fel på batteriindikatorn.

Okej och kalibrering är då i korthet att ladda fullt och köra på det i 2 timmar för att sedan köra på batteriet tills datorn dör och låta den vila i 5 timmar innan man laddar upp batteriet igen? Eller finns det en enklare process då man slipper sitta och köra datorn från 100 till 0 i ett race, eller kan man stänga av datorn medans man håller på att kalibrera?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 01:28
Ursprungligen av Staplerz:

Okej och kalibrering är då i korthet att ladda fullt och köra på det i 2 timmar för att sedan köra på batteriet tills datorn dör och låta den vila i 5 timmar innan man laddar upp batteriet igen? Eller finns det en enklare process då man slipper sitta och köra datorn från 100 till 0 i ett race, eller kan man stänga av datorn medans man håller på att kalibrera?

Den processen förkortar batteriets kapacitet och livslängd.

Om du kan, använd nätadapter. När du behöver köra på batteriet, gör det. Använd och njut av datorn. När batteriet inte duger längre köper du ett nytt.
Jag vill minnas att ett batteri har en livslängd på ca 1000 cykler.

Okej då du avråder då egentligen att kalibrera om man kan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-09 07:24
Ursprungligen av Staplerz:

Okej då du avråder då egentligen att kalibrera om man kan?

Ja, det behövs som sagt bara om procentmätaren visar uppenbart fel. Batteriet i sig tjänar ingenting på det.

Tack så mycket för alla vänliga svar
Om någon orkar med ytterligare en till fråga angående batterier:
Hur vida är undehållsladdningen skadligt för batteriet? Jag tänker mig att om jag inte ska använda datorn på ett dygn och den är avstängd, ska jag då ta ur sladden eller spelar det ingen roll? Jag använder datorn mest på kvällstid då det är då har får tid att använda den
Jag tänker på vad som är bäst för batteriet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-09 08:08
Ursprungligen av Staplerz:

Tack så mycket för alla vänliga svar
Om någon orkar med ytterligare en till fråga angående batterier:
Hur vida är undehållsladdningen skadligt för batteriet? Jag tänker mig att om jag inte ska använda datorn på ett dygn och den är avstängd, ska jag då ta ur sladden eller spelar det ingen roll? Jag använder datorn mest på kvällstid då det är då har får tid att använda den
Jag tänker på vad som är bäst för batteriet

Varför stänga av? Låt datorn vara igång och stäng bara locket när du inte använder den. Det sliter nog mer på grejerna att kallstarta datorn än att väcka den från vila. Jag stänger aldrig av min, inte ens när jag packar ner den i väskan. Sladden drar jag bara ur om jag flyttar datorn från sin vanliga plats.

Ursprungligen av Vassius:

Varför stänga av? Låt datorn vara igång och stäng bara locket när du inte använder den. Det sliter nog mer på grejerna att kallstarta datorn än att väcka den från vila. Jag stänger aldrig av min, inte ens när jag packar ner den i väskan. Sladden drar jag bara ur om jag flyttar datorn från sin vanliga plats.

Okej! Vet du hur ditt batteri ser ut efter den användningen? Tänker på dators ålder, antal laddningscykler och batteriets maxkapacitet I dagsläget?

Ursprungligen av Staplerz:

Okej! Vet du hur ditt batteri ser ut efter den användningen? Tänker på dators ålder, antal laddningscykler och batteriets maxkapacitet I dagsläget?

Så har jag gjort med min i 3 år och batteriet är på 85%. Fullt godkänt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-09 08:23

Hur många svar på att du inte behöver oroa dig ska du få innan du förstår?
Använd den och bry dig inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 09:00

Underhållsladdning är precis vad det heter. Den sköter sig själv. Låt sladden sitta. Du har ca 1000 battericykler innan du får köpa ett nytt för 1800kr.

Ursprungligen av lappen71:

Hur många svar på att du inte behöver oroa dig ska du få innan du förstår?
Använd den och bry dig inte.

Ja, jag kan medge att jag är lite naiv. Men jag har nyligen köpt en dator för flera tusen med ett batteri som är fastlimmat i chassit och antagligen kostar mycket att byta ut. Så därför vill jag vara på det hela hur jag bör behandla mitt batteri för att det ska räcka så länge som möjligt!
Tack än en gång för alla svar, jag är nöjd med den hjälp jag fått och tror jag har ställt och fått svar på alla dom frågor jag har

Ursprungligen av Staplerz:

Ja, jag kan medge att jag är lite naiv. Men jag har nyligen köpt en dator för flera tusen med ett batteri som är fastlimmat i chassit och antagligen kostar mycket att byta ut. Så därför vill jag vara på det hela hur jag bör behandla mitt batteri för att det ska räcka så länge som möjligt!
Tack än en gång för alla svar, jag är nöjd med den hjälp jag fått och tror jag har ställt och fått svar på alla dom frågor jag har

Byte ingår i priset på Apples batteri.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-03-09 15:37
Ursprungligen av Staplerz:

Tack så mycket för alla vänliga svar
Om någon orkar med ytterligare en till fråga angående batterier:
Hur vida är undehållsladdningen skadligt för batteriet? Jag tänker mig att om jag inte ska använda datorn på ett dygn och den är avstängd, ska jag då ta ur sladden eller spelar det ingen roll? Jag använder datorn mest på kvällstid då det är då har får tid att använda den
Jag tänker på vad som är bäst för batteriet

Tjena! Kan säga dig att jag va likadan och ställde massa frågor angående laddning och batteri. Men jag insåg att maskinen är så pass fantastisk och perfekt att jag har skitit i det typ. Kör på nätström så mycket det går i kanske 1-2 dagar i streck, låter batteriet jobba till kanske 50-90% eller något och ladda bara för att underhålla det lite. Nu har jag förvisso första modellen Retina 13" men efter knappt ett år och med Mavericks kan jag pumpa ut 6-7 h beroende på vad jag gör. Har faktiskt lyckats få mätaren att visa 9 h när jag reste med ett tåg då var det utan wifi eller något utan satt och skrev i iWork. Annars har du fått mycket råd i tråden.

1
Bevaka tråden