Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfplattor: Android gick om IOS förra året

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ipad-försäljningen ökade under förra året, men trots det så minskade marknadsandelarna och Android-baserade surfplattor är nu störst.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2014-03-03 18:58

Inte alls förvånande. Billigt skräp säljer oftast bättre än premiumprodukter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-03 19:20
Ursprungligen av robart:

Inte alls förvånande. Billigt skräp säljer oftast bättre än premiumprodukter.

Precis, marknadsandelar är inte allt längre.
Samma gäller ju för mobiler, android krossar ju iOS i marknadsandelar, men ändå är ju alla intresserade av att anpassa för iphone, "nya" carplay tex.

Ändå förvånande att Android inte säljer ännu mer än iPad.
Köper man en iPad så får man just en iPad.. En produkt som man vet fungerar bra..
En Android däremot kan man ju få för några hundralappar och de funkar skit.

De som köper en sån skitplatta berättar sen gladeligen vilket skit plattor är och iPad bara är dyrt för att det är ett äpple på den.. Och det baserar de på sin egna erfarenhet från en budget skit platta med Android.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-03 20:03

?Det skulle vara intressant att se en kompletterande vinstkolumn till er fina sammanställning. Apples procentuella vinst av den totala surfplattevinsten skulle slå androids % i marknadsandelar.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-03-03 20:51

Hmm Androider i all ära !?
Men det kastas ut diverse varianter till klart lägre priser.
+ PC ( folks) känner väl sig tryggare ?! Gäller ju även smartphones.
För min del vet man väl att en apple produkt håller sig i liv klart mycket längre
Med ALLT det vill säga.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2014-03-03 21:17
Ursprungligen av Tjosansa:

Ändå förvånande att Android inte säljer ännu mer än iPad.
Köper man en iPad så får man just en iPad.. En produkt som man vet fungerar bra..
En Android däremot kan man ju få för några hundralappar och de funkar skit.

De som köper en sån skitplatta berättar sen gladeligen vilket skit plattor är och iPad bara är dyrt för att det är ett äpple på den.. Och det baserar de på sin egna erfarenhet från en budget skit platta med Android.

Svärmor köpte en billig Acer Iconia för ett tag sen och var väl nöjd och så med den. Sen satt hon och pillade runt på min iPad Air och sa efteråt: "Nu förstår jag varför det är så många som gillar iPad. Den är ju mycket snabbare, lättare att använda och man behöver inte klicka flera gånger för att det ska hända något! Synd bara att den är så dyr...".

Två dagar senare så hade hon köpt en iPad Air och i dagsläget pratar hon om att byta upp sig från sin Samsung Galaxy S3 till iPhone 5S.

Blivande Apple-fan.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-03 21:31

?Amorrojder är inte bra... De måste man bli av med så fort som möjligt.

Är det inte bättre att jämföra tillverkare mot tillverkare?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-03-03 22:23
Ursprungligen av robart:

Svärmor köpte en billig Acer Iconia för ett tag sen och var väl nöjd och så med den. Sen satt hon och pillade runt på min iPad Air och sa efteråt: "Nu förstår jag varför det är så många som gillar iPad. Den är ju mycket snabbare, lättare att använda och man behöver inte klicka flera gånger för att det ska hända något! Synd bara att den är så dyr...".

Två dagar senare så hade hon köpt en iPad Air och i dagsläget pratar hon om att byta upp sig från sin Samsung Galaxy S3 till iPhone 5S.

Blivande Apple-fan.

Kan svara för min del har döttrar + andra nära vänner som små skrattat åt mig under alla år som apple användare , dock i dagens läge
Har samtliga gått över . Till Paddor som Phönes inkl Books . Kostar mer, men Kvalité som livslängd lönar sig i längden,
samt att slippa byta enheter som bara blir en trög sörja på något år.

??

Senast redigerat 2014-03-04 01:04

Som vanligt med sådana här rapporter får man ta det med en nypa salt. Här kommer lite ny information:

Appleinsider noterar att Gartner inte utgått ifrån Apples kvartalsrapporter. De har räknat ihop antal sålda Ipad från Apples fyra kvartalsrapporter som gäller 2013 (eftersom de har ett brutet räkenskapsår är det den som gäller deras andra kvartal för 2013 fram till den första för 2014 som gäller). Summan blir 74,2 miljoner Ipad (19,5 miljoner, 14,6 miljoner, 14,1 miljoner och 26 miljoner enheter vid respektive rapport) – inte 70,4 miljoner som Gartner skriver.

En annan sak av intresse är att Apple är den enda tillverkaren som rapporterar antal sålda enheter till slutkonsumenter. Andra tillverkare brukar rapportera antal levererade enheter.

På tal om ämnet rapporterade det konkurrerande analysföretaget IDC i mars förra året att Android skulle nå upp till 46 procent av marknaden till år 2017.

Ursprungligen av robart:

Inte alls förvånande. Billigt skräp säljer oftast bättre än premiumprodukter.

Fast nu är det ju inte bara billigt skräp. Den stora fördelen med ett öppet system som Android/Linux är att du får hela skalan med produkter, från botten till toppen. Kunderna har ett större utbud att välja på och bättre möjlighet att hitta något som passar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-04 22:24

Visst är det så. Men det är ju summan av de billiga, medelprissatta och de dyra som tillsammans räknas mot Apples dyra...
Så hade det inte funnits billiga Androids hade inte skillnaden varit så stor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-05 07:28
Ursprungligen av Marcus K:

Fast nu är det ju inte bara billigt skräp. Den stora fördelen med ett öppet system som Android/Linux är att du får hela skalan med produkter, från botten till toppen. Kunderna har ett större utbud att välja på och bättre möjlighet att hitta något som passar.

Nej det är dyrt skräp

Ursprungligen av Marcus K:

Fast nu är det ju inte bara billigt skräp. Den stora fördelen med ett öppet system som Android/Linux är att du får hela skalan med produkter, från botten till toppen. Kunderna har ett större utbud att välja på och bättre möjlighet att hitta något som passar.

Det är iofs ingen unik egenskap för öppna system. Du kan få samma egenskaper med icke öppna OS

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Som vanligt med sådana här rapporter får man ta det med en nypa salt. Här kommer lite ny information:

Appleinsider noterar att Gartner inte utgått ifrån Apples kvartalsrapporter. De har räknat ihop antal sålda Ipad från Apples fyra kvartalsrapporter som gäller 2013 (eftersom de har ett brutet räkenskapsår är det den som gäller deras andra kvartal för 2013 fram till den första för 2014 som gäller). Summan blir 74,2 miljoner Ipad (19,5 miljoner, 14,6 miljoner, 14,1 miljoner och 26 miljoner enheter vid respektive rapport) – inte 70,4 miljoner som Gartner skriver.

En annan sak av intresse är att Apple är den enda tillverkaren som rapporterar antal sålda enheter till slutkonsumenter. Andra tillverkare brukar rapportera antal levererade enheter.

På tal om ämnet rapporterade det konkurrerande analysföretaget IDC i mars förra året att Android skulle nå upp till 46 procent av marknaden till år 2017.

Det är väl lite så som Microsoft hissar sina siffror med ? Dom hävdar ju sig sålt vad var det 3+ någonting miljoner xbox one t ex medans Sony hade 1,5 miljoner fler sålda. Ändå finns det Xbox att köpa typ överallt medans PS4 är slut överallt. Antar att det samma gäller WP och W8 statistiken med för dom anser ju att så fort det lämnar deras lager så är det en försäljning.
Själv anser jag dock att det bara är delvis sant. Alltså dom räknar antal av produkt x till ÅF inte till den faktiskt potentiella användare. Det är så ironiskt hur mycket man kan trolla med statistik för att få fram en viss bild av saker som nödvändigtvis inte ens behöver ha någon form av solid betydelse.

Ursprungligen av lappen71:

Nej det är dyrt skräp

Beror på, för mig är just nu min iphone 5S dyr skräp! Har haft typ alla iphones sen 2G modellen och kör nu Galaxy S4+ vid sidan om min 5S och S4+ är så mycket mer användarvänlig att jag blir mer irriterad på 5S. Sånt som är fantastiskt på min S4+ är bla
- Större skärm (kommer inte köpa med iphone om de inte ändrar till större än 4.5/4.8)
- Swypekey som gör att man skriver 10 gånger snabbare
- SD kort, kostar 3-400kr för 64GB
- Grymt bra kalender som standard
- Sjukt bra kamera
- Widgets
- Mediaspelare som tex MX pro låter mig spela allt så jag behöver inte konvertera, drag&drop till min SD kort och spela!
Det finns även liknande på iOS men de är långt ifrån vad som som finns på Android.
- Diverse appar som låter mig använda luren som jag vill, tex "Keep Screen on". Här väljer jag att skärmen är på hela tiden när jag använder min browser och Flipboard som ex.

Visst finns det bra grejer med iPhone som hela synk mekanismen och synergin med min MacbookPro men som jobbtelefon är min S4+ överlägset. Det finns även dumma grejer med Android som copy/paste/markera text som fungera sådär men de bra sakerna överväger just nu (för min del iaf). Min 5S känns bara gammal och jobbig för den har sååååå liten skärm och det är så himla jobbig och skriva text med den.
Apple måste titta mer på Android och öppna upp lite mer om de ska behålla sina kunder. Jag har alltid varit en förespråkare för iPhone men kan inte säga det är så just nu. Det är mer 70(android)/30 (iOS)

Ursprungligen av reza666:

Beror på, för mig är just nu min iphone 5S dyr skräp!

Jag har Samsung galaxy S4 Active i jobbet och jag är inte nöjd med den.. För många kvalitemissar så det är inte sant.
Den är dessutom långsam. Ofrivilliga tryck händer jämt. Man får stänga saker man inte för avsikt att starta upp..
Jag saknar apples kvalite verkligen.

Ursprungligen av Tjosansa:

Jag har Samsung galaxy S4 Active i jobbet och jag är inte nöjd med den.. För många kvalitemissar så det är inte sant.
Den är dessutom långsam. Ofrivilliga tryck händer jämt. Man får stänga saker man inte för avsikt att starta upp..
Jag saknar apples kvalite verkligen.

Active är inte direkt deras top model även om det bär namnet Galaxy (tyvärr). Sen kan det vara så att du har fått måndagsexemplar.
Min mammas 5S har ruskigt kass mottagning och Applestore skyller på plastskalet. Det roliga är hennes skal är tunnare än det de själva säljer. Har även en kompis där hans touch slutat fungera (iaf 3/5 gånger vill det inte känna igen). Även annan kompis fick byta sin för att det fastnade i 3G och ville inte köra på 4G. Fick själv dessutom byta 3 iPhone 5 innan jag fick en som var utan repa!!!
Så visst finns det exemplar med dåliga lurar i alla märken. Det är så med allt .....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 02:26

Polaren köpte en 600kroners surfplatta till grabben för att spela på. Laddningen strulade så han köpte en ny. Visade sig vara glapp i laddaren så nu har han en laddare och två Androider. Inte konstigt att det säljs fler Androider än iPads. Slit och släng är inte bra för plånboken eller miljön.

En bättre jämförelse vore: vilken plattform genererar mest vinst, eller ger nöjdast kunder? Själv blir jag nöjdare med min Äpplehårdvara med åren – den överraskar med att fortfarande fungera trots sin ålder.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-09 07:53
Ursprungligen av reboot81:

Polaren köpte en 600kroners surfplatta till grabben för att spela på. Laddningen strulade så han köpte en ny. Visade sig vara glapp i laddaren så nu har han en laddare och två Androider. Inte konstigt att det säljs fler Androider än iPads. Slit och släng är inte bra för plånboken eller miljön.

En bättre jämförelse vore: vilken plattform genererar mest vinst, eller ger nöjdast kunder? Själv blir jag nöjdare med min Äpplehårdvara med åren – den överraskar med att fortfarande fungera trots sin ålder.

Han funderade inte på att lämna tillbaka den till affären?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 09:10
Ursprungligen av Json_81:

Han funderade inte på att lämna tillbaka den till affären?

Köpt över nätet från Asien.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-09 09:11
Ursprungligen av reboot81:

Köpt över nätet från Asien.

Brukar gå att reklamera då med.

Ursprungligen av reza666:

Active är inte direkt deras top model även om det bär namnet Galaxy (tyvärr). Sen kan det vara så att du har fått måndagsexemplar.
Min mammas 5S har ruskigt kass mottagning och Applestore skyller på plastskalet. Det roliga är hennes skal är tunnare än det de själva säljer. Har även en kompis där hans touch slutat fungera (iaf 3/5 gånger vill det inte känna igen). Även annan kompis fick byta sin för att det fastnade i 3G och ville inte köra på 4G. Fick själv dessutom byta 3 iPhone 5 innan jag fick en som var utan repa!!!
Så visst finns det exemplar med dåliga lurar i alla märken. Det är så med allt .....

Tyvärr inget måndagsexemplar då mina kollegor har likadant på sina. Segheten ska finnas där. Och de ofrivilliga knapptryckningarna.

Alla problem du nämner med iPhone låter smått otroligt. Privat kör hela familjen iPhone sen 5 år sedan och mina närmsta vänner och jag har aldrig hört om något liknande en endas gång.. Men du har tydligen stött på allt det där. Makalöst otroligt måste jag säga

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-09 13:04
Ursprungligen av Json_81:

Brukar gå att reklamera då med.

Men frågan om det är värt det för ynka 600:-

Ursprungligen av Tjosansa:

Tyvärr inget måndagsexemplar då mina kollegor har likadant på sina. Segheten ska finnas där. Och de ofrivilliga knapptryckningarna.

Alla problem du nämner med iPhone låter smått otroligt. Privat kör hela familjen iPhone sen 5 år sedan och mina närmsta vänner och jag har aldrig hört om något liknande en endas gång.. Men du har tydligen stött på allt det där. Makalöst otroligt måste jag säga

Det du säger låter smått otrolig med att hela Active serien ska ha detta problem. Eller kan det vara en dålig batch. Precis som Apple hade med sitt kvalitet av iPhone5 och få lurar utan repor eller Antenagate eller vad det heter
Har även en hel del kompisar som kör Galaxy som inte haft dina problem men du har tydligen. Makalöst otroligt måste jag säga
Du vet förresten att du har garanti ?

ps. Nu är det så att jag brukar vara på andra sidan och försvara Apple men Samsung har grymt bra prylar med så jag kör med båda mina lurar parallellt och hoppas verkligen apple ska skärpa sig och göra en större lur med annan keyboard. Det börjar kännas riktigt omodernt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-10 10:28
Ursprungligen av lappen71:

Men frågan om det är värt det för ynka 600:-

Beror ju på hur säljaren är.
Jag har haft problem två prylar jag köpt på ebay (från asien), i bägge fallen ville säljaren att jag testade lite olika saker och sen skickade de en ny grej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-10 13:43

Jag köpte en nätverkskamera från Kina, funkade inte som den skulle. Inga problem med leverantören, han skickade en ny. Men Tullverket och DHL, där var det inte så lätt.... jag fick betala två gånger trots att jag skickade tillbaka den ena. Så för 600 kr skulle jag nog strunta i det.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-03-11 00:47
Ursprungligen av reboot81:

Polaren köpte en 600kroners surfplatta till grabben för att spela på. Laddningen strulade så han köpte en ny. Visade sig vara glapp i laddaren så nu har han en laddare och två Androider. Inte konstigt att det säljs fler Androider än iPads. Slit och släng är inte bra för plånboken eller miljön.

En bättre jämförelse vore: vilken plattform genererar mest vinst, eller ger nöjdast kunder? Själv blir jag nöjdare med min Äpplehårdvara med åren – den överraskar med att fortfarande fungera trots sin ålder.

Får säga att man instämmer till 100% !!!
I vår familj her vi ett antal Apple produkter från Books , Phönes , Ipads etc och flertalet har hängt med Bra mycket Länge ..
I längden får man mycket valuta för priset. Samt om man nu snöar in på miljö tänk tror jag mig hört att minst 85% är återvinningsbart.
Al Gore , tex sitter i Apples styrelse och det säger en del.

Att tilläga har fortfarande kvar min första maskin ( Macintosh + ) från tidigt 80 tal , och funkar fortfarande med sina disketter. Hahaha ?

? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-11 01:27

Jag köpte en Samsung Galaxy Tab 3. 8.0 tums. 16 GB. 1200 kr med 1 års garanti. Nypris dock 1900 kr men finns flera till salu för max 1500 kr med garanti på nätet. Supernöjd . Snabb ,smidig, lätt, platt, elegant skarp skärm, fin touchkänsla, utbyggbar med ytterligare 64 Gb minne för en spottstyver. En succé. Inget skräp, matchar en ipad mini hela vägen och vinner på minnesutbyggnaden, priset mm alla veckans dagar. THATS IT.
psss. lite olika segment visst. denna Samsung 8 tums platta är mer 16.9 film format, medans en ipad mini är mer läsformat medveten om detta

Behöver jag säga mer Plattan laddar min mobil på mikro usb porten så nice med en liten smidig adapter . Jag ler hela dagen att slippa ha en urladdad smartphone. Det var den egentliga anledningen till att jag köpte plattan

psss. drömmer redan om den nya smidiga 8.4 tums plattan från Samsung.. ska vara riktig nice skärm och vass quadra processor..

När ni aktiva här i tråden jämför android plattor med ipad så varför måste ni nämna sämsta skiten plattor i 500 kr klassen från acer or whatever against ipad mini ???

Senast redigerat 2014-03-11 11:52
Bevaka tråden