Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte nöjd med Apple Magic mouse BT som kom med min iMac. Förslag.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2013-04-22 08:03

Hej!

Jag köpte en iMac här om veckan och är mycket nöjd med själva datorn och tangentbordet som är Apples trådlösa orginal som följer med, jag fick ju också den trådlösa applemusen, men jag blir tokig på att den "laggar" eller rycker. Den flyter inte på sådär som det ska göra i MacOSX, är det någon mer en jag som upplever detta med apples trådlösa mus?

Finns det något man kan göra för att få den att fungera "flytande"?

Det är ju konstigt att man får med en mus till maskinen som inte är "laggfri"?

Senast redigerat 2013-04-23 13:50

Kolla så att det inte hamnat ett hårstrå eller liknande vid linsen, det kan knasa till det rätt bra.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2013-04-22 08:43

Ser inte ut att sitta något vid linsen. Tack för förslaget.

  • Medlem
  • Riga
  • 2013-04-22 08:51

Kan det vara något fel på batterierna så att dom är dåliga?

Fick du med en Mighty Mouse till en ny iMac? Låter konstigt, alla nya iMacar säljs med Magic Mouse. Mighty Mouse var aldrig någon höjdare.

Musen ska inte lagga något är fel.

Har du möjlighet att låna någon annans mus och se om du får samma effekt?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2013-04-22 09:56

@Capeman
Du har rätt det är en Magic mouse, den som följer med när man köper iMac, Den trådlösa och det lilla trådlösa tangentbordet.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2013-04-22 09:59

Det värkar som att musen fungerar bättre nu, vet inte vad jag gjorde, men jag öppnade luckan, snurrade lite på batterierna och blåste lite och nu tycker jag att musen fungerar bra, jag får återkomma om den beter sig laggigt igen.

Ursprungligen av Ovsing:

Det värkar som att musen fungerar bättre nu, vet inte vad jag gjorde, men jag öppnade luckan, snurrade lite på batterierna och blåste lite och nu tycker jag att musen fungerar bra, jag får återkomma om den beter sig laggigt igen.

De här mössen är ganska känsliga för vilket underlag du använder dem på. Musmatta eller liknande rekommenderas.

Ursprungligen av Joacim Melin:

De här mössen är ganska känsliga för vilket underlag du använder dem på. Musmatta eller liknande rekommenderas.

Magic Mouse borde ha flera möjligheter till inställningar. Dra och släpp för att sätta i rörelse är bra till vissa applikationer, men är rejält irriterande och spattigt i andra. Det borde gå att stänga av.

När det gäller tangentbordet, så önskar jag att det stora också kunde vara trådlöst, helst med solceller. Apple borde kika på Logitech K750, som både har numeriskt tangentbord och solcellsdrift. Det senare gör att man inte behöver bry sig om batterier som blir urladdade. Det funkar bra och tangenterna känns som något från Apple, även om det också känns lite mer plastigt.

Ursprungligen av Ovsing:

Det värkar som att musen fungerar bättre nu, vet inte vad jag gjorde, men jag öppnade luckan, snurrade lite på batterierna och blåste lite och nu tycker jag att musen fungerar bra, jag får återkomma om den beter sig laggigt igen.

Jag gillar inte riktigt Magic Mouse, att den är trådlös är bra och massa andra bra funktioner men den är KÄNSLIG och batterierna räcker en månad. Man kanske ska stänga av den över natten?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-03-07 09:31
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag gillar inte riktigt Magic Mouse, att den är trådlös är bra och massa andra bra funktioner men den är KÄNSLIG och batterierna räcker en månad. Man kanske ska stänga av den över natten?

Satt i perspektiv med hur länge andra batteridrivna manicker håller laddningen måste väl en månad ses som klart godkänt? Använd laddningsbara batterier, på en månad hinner det andra paret batterier förmodligen ladda upp.

Jag gör exakt var kajonas säger. Köp en laddare med fyra batterier. Ladda de som du tar ut ur musen direkt och det håller ca 80% laddning när de andra är tomma. Detta även om du glömmer att stänga av musen.

Apple, vi vill ha en Magic Mouse med solceller i! Precis som mitt Logitech K750 tangentbord med solceller i, så skulle den vara både trådlöst och aldrig behöva laddas. Hur svårt kan det vara att fixa det?

När det gäller musen som sådan, så är den en blandning av genial och riktigt irriterande spattighet. Apple, musen är bra, snygg och fin att hålla it, men mjukvaran är i desperat behov av en rejäl uppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-07 10:11
Ursprungligen av TouchCAD:

När det gäller musen som sådan, så är den en blandning av genial och riktigt irriterande spattighet. Apple, musen är bra, snygg och fin att hålla it, men mjukvaran är i desperat behov av en rejäl uppdatering.

Apple och möss, är inte som Apple och möss engång var. Apples ADB Mouse samt version 2 är de bästa möss jag någonsin använt, och mjukvaran var suverän. Men enda sen Apple skippade ADB 2 samt introducerat OSX har mössen samt deras mjukvara varit allt annat än godkänt. Alltså från pucken framåt är det rena mardrömmen.

Apple har väl mer eller mindre slutat med möss, det är trackpad som gäller. Jag föreslår ni skaffar er trackpadden. Alternativ hackar sönder mjukvaran med olika tredjeparts lösningar. Det sistnämda gör jag, efter som jag även spelar, hmm det är väl det jag använder min dator mest till nuförtiden, och kör med ett trådat logitech mus som egentligen inte stöder OSX. För spelandet har jag ett skript som nästan lyckas med att ta bort accelerationen etc, vilket man inte vill ha när man spelar.

Men för allt annat så rekommenderar jag trackpadden varmt. Spelar man inte så bör man skippa musen på OSX, trackpad och penna för de som jobbar professionellt.

Ursprungligen av kajonas:

Satt i perspektiv med hur länge andra batteridrivna manicker håller laddningen måste väl en månad ses som klart godkänt? Använd laddningsbara batterier, på en månad hinner det andra paret batterier förmodligen ladda upp.

Jag jämför med min Logitech mus till min gamla PC, jag blir lika förvånad varje gång jag ska byta batterier för det var så länge sen, månader halvår minns inte men länge räcker dom!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-03-07 10:59
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag gillar inte riktigt Magic Mouse, att den är trådlös är bra och massa andra bra funktioner men den är KÄNSLIG och batterierna räcker en månad. Man kanske ska stänga av den över natten?

Dessa har funkat bra i många år här hemma...
http://store.apple.com/se/product/MC500ZM/A/a...

Ursprungligen av Hjopek:

Dessa har funkat bra i många år här hemma...
http://store.apple.com/se/product/MC500ZM/A/a...

Bra tips, det lönar sig nog i längden, lägger en beställning på direkten. Tack för tips!

Batteriladdare

Ursprungligen av Hjopek:

Dessa har funkat bra i många år här hemma...
http://store.apple.com/se/product/MC500ZM/A/a...

BESTÄLLD!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-08 08:55

Den här har jag, köpt från USA så den var inte riktigt såååå grymt dyr.
http://store.apple.com/se/product/H9776ZM/A/l...

Mobee-magic-charger

Ursprungligen av kenjon:

Den här har jag, köpt från USA så den var inte riktigt såååå grymt dyr.
http://store.apple.com/se/product/H9776ZM/A/l...

MEN den var dyr... den här är billigare: http://store.apple.com/se/product/H4825ZM/B/m...

Nu har jag dock köpt laddaren så jag får vänta till nästa pensionsutbetalning

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-08 16:31

Den jag köpte laddar även laddbara Mobee-batterier till tangentbord och MagicPad, förutom musbatteripacken.
Jag har säkerligen inte tjänat in investeringen, men det är rätt gött att slippa leta efter/köpa batterier när de tar slut.

Ursprungligen av kenjon:

Den jag köpte laddar även laddbara Mobee-batterier till tangentbord och MagicPad, förutom musbatteripacken.
Jag har säkerligen inte tjänat in investeringen, men det är rätt gött att slippa leta efter/köpa batterier när de tar slut.

Bara det är det värt pengarna! Mobee-batterier blir nästa inköp efter en ny iMac, i min nuvarande iMac med OS X 10.8.5 som INTE går att uppdatera p.g.a. fel på min 3 TB HD men vill gärna ha en SSD disk i den nya men hur 17 gör man då när man ska bocka i att man haft en iMac tidigare, det går ju inte att föra över 1,72 TB till 512 GB eller 1 TB om jag spar pengar ett par månader till? Jag vill inte föra över alla små fel som jag har nu, på 3 Tb hårddisken m.m. men vill gärna föra över bilder, Excel, Word,Pixelmator m.fl. program som jag betalt för? Bilder och filmer upptar drygt 1 TB (!)

Långt svar på Mobee-batterier...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-09 10:43

Använd Flyttassistenen för att föra över det du vill flytta/får plats med. Extern hårddisk/NAS till resten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-09 21:35
Ursprungligen av Mc Tommy:

MEN den var dyr... den här är billigare: http://store.apple.com/se/product/H4825ZM/B/m...

Nu har jag dock köpt laddaren så jag får vänta till nästa pensionsutbetalning

Denna är inte dyr, den är prisvärd.
Riktigt bra produkt faktiskt och den är värd varje krona.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-03-25 20:02

Min Magic Mouse får spelet emellanåt i InDesign, just när man skall flytta ett objekt åker det långt bort åt något håll. Så har det varit på flera datorer för mig. Är det någon inställning jag missat? Den fungerar bra i PS och Illustartor mm.

Magic Mouse skapar problem i många ritprogram. Som sagts tidigare, är den en blandning av genialitet och en stundtals riktigt dålig implementering av styrprogrammet. Gör om Apple och gör rätt!

Bortsett från den vanliga inställningen för musen i Systeminställningar, finns några till, väl gömda, under Hjälpmedel. Prova att stänga av valfria kombinationer av dessa inställningar, så blir det i alla fall lite bättre.

1
Bevaka tråden