Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Album/Bilder i iPhoto

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har aldrig riktigt gillat iPhoto, känns som Apple i sitt försök att hjälpa till mest rör till det i min mening. Men jag ska ge det en chans och började importera bilder och ganska snart börjar det ologiska uppenbara sig för mig, kanske kan någon annan se logiken !
När man importerar bilder hamnar de i "Händelser". "Händelser" ser jag enbart som en överblick av just händelser och inte för att titta på bilder (Rätt eller fel?)

Sen döpte jag händelsen till "Dubai" oh drog den till en mapp döpt till "Semester", nu syntes mappen "Dubai" i både "Semester" och under "Händelser" ... allt frid och fröjd. Men sen ville jag testa en sak som tidigare förargat mig OTROLIGT med iPhoto, det är när man ska RADERA bilder. Jag upplever det som jag får radara i all jäkla oändlighet för iPhoto sparar bilden någonstan alltid känns det som.
Så jag raderade mappen "Dubai" i mappen "Semester" och den försvann till papperskorgen, dock försvann den från "Händelser" med (Kanske logiskt??)

Så nu var mappen "Dubai" helt borta men ändå kan man se bilderna under kartfunktionen (Vilket jag finner ologiskt, är eländet raderat är det så av en anledning.) ! Drog tillbaka mappen "Dubai" från papperskorgen till mappen "Semester" så nu ligger den där. Dock syns inte ett enda foto under "Bilder" vilket jag finner otrolligt ologiskt. "Bilder" är väl ändå huvudtanken att man ska använda sig av för att titta på bilder ? Eller var går min och Apples logik på var sitt håll ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-08 17:41

Du säger att du drog den till en mapp. Var någonstans befann sig denna mapp?
Varför jag frågar är för att har du skapat en mapp/album på rätt ställe och raderar bilder i den ska inte bilderna försvinna alls från händelser. För bilderna som ligger i en skapat mapp/album är bara en genväg till den verkliga bilden.

Tar jag bort ett album kommer denna varning upp som visar klart och tydligt att inga bilder tas bort från biblioteket.

Börja med att titta i hjälpen under "Grundläggande om iPhoto". Titta även under ""Visa och Ordna" så tror jag det bringar lite mer klarhet i dina frågor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-08 18:05

Jag har själv använt iPhoto och tycker det fungerar ypperligt.
Det allra viktigaste är att man inte förväntar sig att iPhoto fungerar som Finder. Med filer och en hierarkisk mapp-struktur. Jag tror att mycket av frustrationen kommer kring att "datorvana" användare har svårt att släppa den klassiska fil/mapp-metaforen. Med iPhoto bör man istället tänka att man har en databas med alla bilder.

Om man absolut måste jobba med en gammaldags fil/mapp-metafor rekommenderar jag att inte använder iPhoto.

Ska försöka svara på din upplevelse...

Ursprungligen av basicjava:

...
När man importerar bilder hamnar de i "Händelser". "Händelser" ser jag enbart som en överblick av just händelser och inte för att titta på bilder (Rätt eller fel?)

"Händelser" ligger under biblioteksdelen i listen till vänster. Varje foto skall ligga i en händelse. Man använder begreppet händelse som ett sätt att gruppera foton. Foton som togs vid samma tillfälle kan då ligga i samma händelse. Det är lätt att slå ihop eller dela händelser samt att flytta foton mellan händelser om de hamnat fel.

Det går utmärkt att använda "händelser" för att söka fram foton och för att titta på dem eller redigera dem.

Ursprungligen av basicjava:

Sen döpte jag händelsen till "Dubai" oh drog den till en mapp döpt till "Semester", nu syntes mappen "Dubai" i både "Semester" och under "Händelser" ... allt frid och fröjd.

Nej det gjorde du inte
Visserligen har iPhoto stöd för "mappar". Men du lägger inte bilder i mappar utan samlingar som Album, bildspel, etc.
Om du drar en händelse till en mapp så skapas ett album med alla bilder i händelsen, och detta album läggs i mappen du angav.

Om man är nybörjare i iPhoto skulle jag rekommendera att man inte skapar några mappar alls förrän man har så många album och bildspel att det börjar bli rörigt.

Ursprungligen av basicjava:

Men sen ville jag testa en sak som tidigare förargat mig OTROLIGT med iPhoto, det är när man ska RADERA bilder. Jag upplever det som jag får radara i all jäkla oändlighet för iPhoto sparar bilden någonstan alltid känns det som.
Så jag raderade mappen "Dubai" i mappen "Semester" och den försvann till papperskorgen, dock försvann den från "Händelser" med (Kanske logiskt??)

Så nu var mappen "Dubai" helt borta men ändå kan man se bilderna under kartfunktionen (Vilket jag finner ologiskt, är eländet raderat är det så av en anledning.) ! Drog tillbaka mappen "Dubai" från papperskorgen till mappen "Semester" så nu ligger den där.

Jag har försökt återupprepa det du skrev utan att lyckas.

Det man bör förstå med iPhoto är att det är skillnad på Biblioteksdelen (som innehåller Händelser, Bilder, Ansikten, Platser) och Album (eller bildspel).
Du kan lägga samma bild i hur många Album du vill. Då skapas inga kopior av bilden utan bara en referens (tänk som en spellista i iTunes). Tar du bort en bild från ett Album så försvinner referensen från Albumet, men bilden ligger ju kvar i biblioteket.

För att ta bort en bild helt från iPhoto måste du radera den från biblioteket. T.ex. genom att gå in i en Händelse och radera den därifrån.

Så vad du gjorde i exemplet ovanför var att ta bort Albumet Dubai från mappen Semester. Händelsen Dubai borde inte ha försvunnit (det gjorde det inte hos mig då jag provade).

Ursprungligen av basicjava:

...Dock syns inte ett enda foto under "Bilder" vilket jag finner otrolligt ologiskt. "Bilder" är väl ändå huvudtanken att man ska använda sig av för att titta på bilder ?

Om du menar "Bilder" under "Bibliotek" i iPhoto så bör alla bilder i iPhotos bibliotek ligga där. Vitsen med att ha en vy på alla bilder man har på det där viset är att det då blir lätt att göra sökningar i hela biblioteket (taggar, betyg, texter eller så).

Om du menar mappen "Bilder" i Finder så nej, nej, nej. Där ska du inte leta efter iPhoto-bilder. Använd iPhoto för iPhoto-bilder.

Fråga gärna om det är något mer du tycker är ologiskt eller undrar över hur man gör.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-08 18:50

Mycket bra sammanfattning, @pesc

Väldigt bra info, tackar väldigt för detta ! Dock är resultatet så att det under "Album" ligger en mapp döpt till "Semester", i denna mapp ligger ett album döpt till "Dubai" .... dessa bilder i "Dubai" syns INTE under "Bilder" (Som ligger under "Bibliotek". Så på något vis känns det som att det blivet osync, för "Bilder" borde (i min mening) samla ALLA bilder som det nog även nämndes i tråden ... men tackar ändå för all hjälp !

Verkar löst nu .. helt klart kräver det nog tt man läser på om detta lilla program. Tack för all info i alla fall, nyttigt och bra.

Någon som vet bra allternativ till iPhoto som kan vara värt att testa, gärna med kart funktionen då eftersom jag rest en del så är den
funktionen både lite rolig och praktisk ..

1
Bevaka tråden