Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverk med AirPort Extreme

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla,
jag skaffade mig en AirPort Extreme och fick upp riktigt bra hastighet på min fiberanslutning. Så nu är allt bra med hastigheten.

Men jag får inte upp datorerna i mitt nätverk så jag kan lägga över filer mellan dem.

Mitt setup är AirPort Extreme som är kopplad till fibermodemet. iMac som är kopplad med kabel till AirPort. Mac Mini som är trådlöst ansluten till nätverket. Jag vill alltså flytta filer mellan iMac och Mac Mini.

Fildelning är påslagen på båda datorerna. Men jag får inte upp några enheter i finder.

Hade tillgång till fildelade enheter när jag körde min AirPort Express innan och i övrigt är det samma setup.

Någon idé om var jag kan börja?

Vänligen,
Jörgen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-08 08:13

Hur är din Extreme inställd? Om den står i bryggläge så får varje enhet en publik IP-adress från din internetleverantör, och då är det sannolikt att leverantörens gateway blockerar bonjour och/eller fildelningsprotokollen.

Om så är fallet, ställ in din Extreme på "Dela en IP-adress", även kallat NAT.

Jag har inte gjort några inställningar själv förutom gett nätverket ett namn och lösen. Den står på "DHCP och NAT".

//Jörgen

  • Medlem
  • 2014-03-08 09:54

Jag har min (visserligen äldre) Airport Extreme i "Av (bryggläge)" då är det modemet som ger ut ip-adresser, är DHCP-server. Att ha två sådana är inte bra.

Ursprungligen av petah:

Jag har min (visserligen äldre) Airport Extreme i "Av (bryggläge)" då är det modemet som ger ut ip-adresser, är DHCP-server. Att ha två sådana är inte bra.

Hur menar du? Hur ska det vara?

Vänligen,
Jörgen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-08 11:32
Ursprungligen av Forssling:

Hur menar du? Hur ska det vara?

Vänligen,
Jörgen

Jag gissar att ditt "fibermodem" bara är en omvandlare eller tjänstefördelare? I så fall har den sannolikt ingen DHCP-server inbyggd som kan dela ut IP-adresser, utan det är din Extreme som ska göra det. Vilket den uppenbarligen gör.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-08 11:38

Säker på att du har kopplat allt rätt? Kolla gärna IP-adresserna på dina datorer för att försäkra att de ligger på samma (privata) nät.

Ursprungligen av Vassius:

Säker på att du har kopplat allt rätt? Kolla gärna IP-adresserna på dina datorer för att försäkra att de ligger på samma (privata) nät.

Tack för hjälpen!

Jag har kopplat AirPort till fibermodemet, och sedan min iMac med kabel till fibermodemet. Har AirPort-appen på min iPad och där har alla anslutna enheter egna IP.

Är det rätt?

//Jörgen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-08 11:45
Ursprungligen av Forssling:

Tack för hjälpen!

Jag har kopplat AirPort till fibermodemet, och sedan min iMac med kabel till fibermodemet. Har AirPort-appen på min iPad och där har alla anslutna enheter egna IP.

Är det rätt?

//Jörgen

Ah, nej, du måste koppla din iMac till Extremen för att båda datorerna ska hamna på samma (sub)nät. Då ska det funka. Som du har nu får din iMac sannolikt en publik IP-adress, medan din Mac Mini ligger på det privata nätet som din Extreme skapar.

Ursprungligen av Vassius:

Ah, nej, du måste koppla din iMac till Extremen för att båda datorerna ska hamna på samma (sub)nät. Då ska det funka. Som du har nu får din iMac sannolikt en publik IP-adress, medan din Mac Mini ligger på det privata nätet som din Extreme skapar.

Ja, FEL! Jag skrev fel. iMacen är kopplad med kabel till AirPorten. Sorry!! Det är så det ska vara alltså? Och alla enheterna får egna IP.

//Jörgen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-08 13:15

Testa detta:
1. Klicka på skrivbordet (för att vara säker på att du står i Finder)
2. Tryck cmd+K
3. skriv afp://xxx.xxx.xx.x (x = Ipadressen på den datorn du vill koppla upp dig till. t.ex från din iMac till din Mini så ska du skriva Minins adress här.)

Vad händer?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2014-03-08 13:15

Vilka IP-adresser får enheterna?
Vilken nätmask?

Ursprungligen av kladda:

Testa detta:
1. Klicka på skrivbordet (för att vara säker på att du står i Finder)
2. Tryck cmd+K
3. skriv afp://xxx.xxx.xx.x (x = Ipadressen på den datorn du vill koppla upp dig till. t.ex från din iMac till din Mini så ska du skriva Minins adress här.)

Vad händer?

Då får jag upp skärmdelning för min Mini.

//Jörgen

Ursprungligen av Henkri:

Vilka IP-adresser får enheterna?
Vilken nätmask?

Mini 10.0.1.13
iPad 10.0.1.8
AirPort 100.127.5.211
LAN-IP 10.0.1.1

Var hittar jag nätmask?

Jörgen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-08 15:06
Ursprungligen av Forssling:

Då får jag upp skärmdelning för min Mini.

//Jörgen

Skärmdelning? Du ska inte skriva vnc, du skulle skriva afp.
Testade du ens vad jag skrev?

Vad har iMac'en för ip?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-08 15:49

Om du får upp skärmdelning så är där ju kontakt mellan enheterna. Du kan föra över filer med drag and drop i skärmdelnngsläge också. Tror jag.

Det är inte bara så att du inte har kryssat i att Finder ska visa nätverksenheter i enhetslistan?

Ursprungligen av kladda:

Skärmdelning? Du ska inte skriva vnc, du skulle skriva afp.
Testade du ens vad jag skrev?

Vad har iMac'en för ip?

Wow! Det funkade! iMacens IP 10.0.1.10

Supertack! Jörgen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-08 16:18
Ursprungligen av Forssling:

Wow! Det funkade! iMacens IP 10.0.1.10

Supertack! Jörgen

Kul att det fungerade
Men som tipset ovan säger, testa öppna ett Finder-fönster och trycka cmd+,
Klicka sidofält längst upp och se så att allt är bockat vid Delat.
Du bör se din dator i sidofältet.

Ursprungligen av Kajan:

Om du får upp skärmdelning så är där ju kontakt mellan enheterna. Du kan föra över filer med drag and drop i skärmdelnngsläge också. Tror jag.

Det är inte bara så att du inte har kryssat i att Finder ska visa nätverksenheter i enhetslistan?

Nej allt är ikryssat att det ska visas under delat.

Och nu syns den där. Den verkar ha varit lösenordsskyddad på något sätt. För den dyker inte upp automatiskt.

Drag and drop hade ju varit fantastiskt. Men det funkade inte tyvärr...

Vad ska man räkna för överföringshastighet via wifi mellan datorerna? Nu tar 1 gb 10 minuter. Är det som det ska vara?

//Jörgen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-08 19:38
Ursprungligen av Forssling:

Nej allt är ikryssat att det ska visas under delat.

Och nu syns den där. Den verkar ha varit lösenordsskyddad på något sätt. För den dyker inte upp automatiskt.

Drag and drop hade ju varit fantastiskt. Men det funkade inte tyvärr...

Vad ska man räkna för överföringshastighet via wifi mellan datorerna? Nu tar 1 gb 10 minuter. Är det som det ska vara?

//Jörgen

Det tycker jag är dåligt!! En 2.36GB stor fil tar 1min 5s för mig att föra över mellan en MBP och en Mac Mini.
Har en den nyaste AirPort Extreme och kör med 5GHz bandet.

Ursprungligen av lappen71:

Det tycker jag är dåligt!! En 2.36GB stor fil tar 1min 5s för mig att föra över mellan en MBP och en Mac Mini.
Har en den nyaste AirPort Extreme och kör med 5GHz bandet.

Kan det vara för att jag kör 10.6.8 på mina datorer? Eller för att Minin frågar efter lösenord hela tiden? Var gör man såna inställningar förutom cmd-I? Jag vill helst ha allt sånt lösenordfritt men det hjälper inte att jag ändrar under cmd-I.

//jörgen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-09 10:47

Under cmd-I ska du nog inte ändra lösenord...
När Mac mini frågar efter lösenord, har du ingen kryssruta Spara i min Nyckelring?

Ursprungligen av kenjon:

Under cmd-I ska du nog inte ändra lösenord...
När Mac mini frågar efter lösenord, har du ingen kryssruta Spara i min Nyckelring?

Jag menar inte att jag ändrar lösenord där. Bara behörighet att alla kan läsa och skriva. Trots det så får jag slå in lösenord när jag ska flytta filer mellan mappar och när jag ska slänga. Och där finns ingen kryssruta för att spara i nyckelring.

//Jörgen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-09 13:00
Ursprungligen av Forssling:

Jag menar inte att jag ändrar lösenord där. Bara behörighet att alla kan läsa och skriva. Trots det så får jag slå in lösenord när jag ska flytta filer mellan mappar och när jag ska slänga. Och där finns ingen kryssruta för att spara i nyckelring.

//Jörgen

Jag har gjort som så att jag slagit på "Hitta min Mac" i Inställningar - iCloud
När jag ska ansluta till min Mac Mini trycker jag på "Ansluta som" och väljer i dialogrutan "Anslut med Apple-ID"

En annan variant är att du i samma dialogruta markerar "Registrerad användare" och skriver in användarnamn och lösenord du har på din MacMini.

1
Bevaka tråden