Hej!
Jag har haft en macbook pro riktigt länge. Supernöjd men nu efter 3 år börjar den hänga sig varje dag och jag har skaffat en ny via jobbet.
På jobbet har de installerat de program de har licens för (office, vissa referenshanteringsprogram, statistikprogram etc). Jag har dock uppmanats att installera övriga program och flytta filer från min gamla dator själv.
Jag har säkerhetskopierat till en extern hårddisk via Time Machine. Jag hoppas att jag ska kunna plugga in den i den nya datorn och sedan få alternativet: "flytta över inställningar + filer"? Men hur gör jag med program för nu har jag ett nytt officepaket och nytt statistikprogram och det vill jag inte ersätta med gamla versionen. Samtidigt finns program jag vill flytta över till min nya dator, ex. Things, Papers, etc.
Fråga 1: Kan jag bara dra ett program från programmappen i den gamla datorn till programmappen i den nya datorn och allt följer med (inklusive licensen)?
Fråga 2. Jag hoppas att jag [om nu datorn frågar mig om jag vill flytta över alla filer från TimeMachine hårddisken] automatiskt får med alla email och alla fotografier till den nya datorn...?
med vänl hälsn Jonas