Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera via extern hårddisk till ny mac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har haft en macbook pro riktigt länge. Supernöjd men nu efter 3 år börjar den hänga sig varje dag och jag har skaffat en ny via jobbet.
På jobbet har de installerat de program de har licens för (office, vissa referenshanteringsprogram, statistikprogram etc). Jag har dock uppmanats att installera övriga program och flytta filer från min gamla dator själv.

Jag har säkerhetskopierat till en extern hårddisk via Time Machine. Jag hoppas att jag ska kunna plugga in den i den nya datorn och sedan få alternativet: "flytta över inställningar + filer"? Men hur gör jag med program för nu har jag ett nytt officepaket och nytt statistikprogram och det vill jag inte ersätta med gamla versionen. Samtidigt finns program jag vill flytta över till min nya dator, ex. Things, Papers, etc.

Fråga 1: Kan jag bara dra ett program från programmappen i den gamla datorn till programmappen i den nya datorn och allt följer med (inklusive licensen)?
Fråga 2. Jag hoppas att jag [om nu datorn frågar mig om jag vill flytta över alla filer från TimeMachine hårddisken] automatiskt får med alla email och alla fotografier till den nya datorn...?

med vänl hälsn Jonas

Fråga 1: Nej.

ang Fråga 1. Otur. så hur gör jag för att föra över ett program från en gammal dator till en ny. Jag saknar gamla CD-skivor med programvaran...

Ursprungligen av jonasludvigsson:

...hur gör jag för att föra över ett program...

Lätta sättet:
Använd Flyttassistenten

Svåra sättet:
Leta upp alla filer (synliga och osynliga) som har med programmet att göra - och flytta alla dessa till motsvarande plats på den nya datorn.

Det finns ett sätt till - att installera om programmet - men eftersom du säger att du inte har kvar skivorna så faller det alternativet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-08 09:26

Men kan du inte hitta installationsmedia på Internet?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-08 10:28

Man slänger väl inte bort installationsskivor till program som man betalt för?

Ursprungligen av Konrad:

Man slänger väl inte bort installationsskivor till program som man betalt för?

Jo, efter man gjort en avbild/image av skivorna.

1
Bevaka tråden