Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordet tappar kontakt med datorn

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en ny iMac och har upptäckt att den - tyvärr alldeles för ofta - tappar kontakten med datorn. Detta händer även med musen. Lite tråkigt när man sitter och skriver långa texter och upptäcker att mycket av texten saknas. Jah har bytt batterier och etablerat ny kontakt, men det verkar inte hjälpa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-03 17:35

Har du testat med en annan användare på samma dator?
Testat mus/tangentbord mot annan dator?
Hjälper det att trycka på synkknappen igen/slå av/på enheterna?

Jodå jag kan få igång tangentbordet så att det fungerar, vi får se hur länge. Har en Windows-dator som reserv, där fungerar både tangentbord och mus oklanderligt. Visste inte att det var så mycket fel på Apples produkter när jag köpte dem. Då hade jag säkert stannat kvar på Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-05 16:44

Jag har, sedan några år tillbaka, flera Macar och jag har trådlösa tangentbord, möss och styrplattor av Apples märke till alltsammans.
Och jag har aldrig någonsin haft problem med några anslutningar. Inga andra problem heller för den delen.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...Visste inte att det var så mycket fel på Apples produkter när jag köpte dem. Då hade jag säkert stannat kvar på Windows.

Hur vore det om du faktiskt svarade på frågorna du får, och testar de tips du får? (Och det gäller inte bara den här tråden)
Av Kenjons tre frågor kan man väl säga att du svarade lite halvdant på en av dem.

Du verkar vara mer intresserad av själva gnällandet på Apple, än av att faktiskt försöka komma fram till lösningar.

Senast redigerat 2014-03-05 18:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-05 17:26

Digital-TV, mikrovågsugn eller något annat i närheten som kan vara en störningskälla?
Wi-Fi och Bluetooth: Potentiella källor till trådlösa störningar

Skrev lite på datorn nu och när jag tittar på texten i efterhand ser jag att det finns stora luckor i den och att tangentbordet plötsligt visar Anslutet - förmodligen efter att inte varit anslutet. Jag har bytt batterier i tangentbordet och stängt av det och startat om det - inget hjälper. När jag trycker på Ställ in bluetooth-tangenttbord står den och snurrar och hittar inget tangentbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 12:11
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Skrev lite på datorn nu och när jag tittar på texten i efterhand ser jag att det finns stora luckor i den och att tangentbordet plötsligt visar Anslutet - förmodligen efter att inte varit anslutet. Jag har bytt batterier i tangentbordet och stängt av det och startat om det - inget hjälper. När jag trycker på Ställ in bluetooth-tangenttbord står den och snurrar och hittar inget tangentbord.

Vad har du förtangentbord, beskrivningen känner jag igen från mitt gamla logitech tangentbord till PCn.

Jag har Apples trådlösa tangentbord och mus. Jag har Logitech tangentbord och mus till min PC, fungerar utmärkt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 13:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur vore det om du faktiskt svarade på frågorna du får, och testar de tips du får? (Och det gäller inte bara den här tråden)
Av Kenjons tre frågor kan man väl säga att du svarade lite halvdant på en av dem.

Du verkar vara mer intresserad av själva gnällandet på Apple, än av att faktiskt försöka komma fram till lösningar.

Svaret är ganska enkelt att han är egentligen inte är intresserad att få några svar på sina problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 13:20
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jag har Apples trådlösa tangentbord och mus. Jag har Logitech tangentbord och mus till min PC, fungerar utmärkt.

Någon kabel som går i närheten av tangentbordets sändare. Borde inte vara ett så stort problem med Blåtand, men jag har sett det förr hända att en muskabel räcker för att störa ut ett logitech tangentbord. Alternativt vid datorns mottagare. Elller andra störande enheter.

Du kan bli tvingad att flytta på några grejer.

Här hittar du en artikel med några tipps, några har du ju redan testat men det finns flera där. http://osxdaily.com/2013/05/06/fix-bluetooth-...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-06 14:02
Ursprungligen av juanito:

Någon kabel som går i närheten av tangentbordets sändare. Borde inte vara ett så stort problem med Blåtand, men jag har sett det förr hända att en muskabel räcker för att störa ut ett logitech tangentbord. Alternativt vid datorns mottagare. Elller andra störande enheter.

Du kan bli tvingad att flytta på några grejer.

Här hittar du en artikel med några tipps, några har du ju redan testat men det finns flera där. http://osxdaily.com/2013/05/06/fix-bluetooth-...

Kan uppdatera steg 6-7 i ovanstående länk från OSXdaily att det är lite förändring i OS 10.9 när det gäller att se signalstyrkan på bluetoothenheter. Istället för ett separat program som man når via systeminställningarna för bluetooth så alt-klickar man på bluetoothsymbolen i menyraden och håller över enhetens namn så kan man avläsa RRSI-värde.
Mavericks Tip: Troubleshooting Bluetooth devices & their connection strength

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-06 15:42

Det KAN ju också vara något som är trasigt, jag har haft två tangentbord som jag har fått byta. Men med både musen och tangentbordet på samma gång låter det ju inte så troligt.

Nej det är nog endast tangentbordet som har taskig anslutning med datorn, ska kolla det där med sladdarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-06 16:30

OK, i inlägg #1 skrev du att det även gällde musen. Men då tror jag nog på ett hårdvarufel på tangentbordet. Garanti kvar antar jag, om du köpte den ihop med iMacen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-06 18:00
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jag har Apples trådlösa tangentbord och mus. Jag har Logitech tangentbord och mus till min PC, fungerar utmärkt.

Sätt dig med dom istället då.

Nä men seriöst.. hade din hårddisk krashat efter 40 minuter så hade jag fattat ditt gäll, men att ditt tangentbord tappar kontakt..ja, reklamera sakerna? Dom är ju helt nya. Troligtvis byter dom ut tangentbordet på plats. Annars kikar dom på datorns mottagare.

Nej så enkelt är det inte. Datorn är ett år gammal och är under Apple Protection Plan och har varit på reparation tre gånger nu, Så enkelt är det inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 18:14
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Nej så enkelt är det inte. Datorn är ett år gammal och är under Apple Protection Plan och har varit på reparation tre gånger nu, Så enkelt är det inte.

Hur kan det bli svårare när du både har hängslen och livrem i form av garanti och Apple Care?
Är för tusan bara att kontakta Apple Care.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-06 18:27

Det kan ju vara krångligt om man inte bor i Stockholm (eller för den delen i Malmö eller Helsingborg). Jag har minst 10 mil till närmaste Appleåterförsäljare, så jag förstår problemet, även om det måste lösas. Så har han redan varit där tre gånger känns det inte så kul...
Är det samma fel alla tre gångerna har du rätt till återköp.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 18:30
Ursprungligen av kenjon:

Det kan ju vara krångligt om man inte bor i Stockholm (eller för den delen i Malmö eller Helsingborg). Jag har minst 10 mil till närmaste Appleåterförsäljare, så jag förstår problemet, även om det måste lösas. Så har han redan varit där tre gånger känns det inte så kul...
Är det samma fel alla tre gångerna har du rätt till återköp.

Tänk om han inte hade garanti eller Apple Care hade det blivit lättare då?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-06 20:33

Prova att byta tangentbord/mus med PC:n och se om problemen följer med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-07 09:17
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Nej så enkelt är det inte. Datorn är ett år gammal och är under Apple Protection Plan och har varit på reparation tre gånger nu, Så enkelt är det inte.

Vilken typ av problem har det varit de andra gångerna?
Din dator verkar ju inte helt kry (höhö) så det kan vara dags att vara lite tuffare i samtalen med supporten för att få datorn utbytt.

Testa dock det reboot81 skriver här ovan!

1
Bevaka tråden