Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail anländer sent till mailklienten i OS X

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan länge noterat att mail från 99mac och från Google+ anländer sent (c:a 45 minuter) till mitt Gmail-konto. Jag kan se mailet omedelbart i min Windows/Outlook-dator och i Iphone/IOS-klienten, men det tar 45 minuter innan det dyker upp i Gmails inkorg i Mail OS X. Apple svär sig fria och skyller på andra leverantörer. "Det kan vara fel på nätverk, brandväggar och allt mellan himmel och jord", enligt Apple. Men i Windows fungerar det utmärkt. Vidare tycker Apple att man ska använda deras mailkonto (vilket de menar, vet jag inte). Detta upplyste de mig inte om när jag köpte datorn. Då stod jag i begrepp att köpa MS Office, men Applererpresentanten övertygade mig om att köra OS X Mail, Pages och Numbers. Synd att jag köpte det, jag har haft otaliga problem med OS X Mail. Och har fortfarande. Till er som tror att det är fel i någon inställning i min dator, kan jag informera om att så inte är fallet. Felet ligger hos Apple.

OS X Mail fungerar alldeles utmärkt för mig. Hur yttrar sig dessa "otaliga problem"? Personligen körde jag Outlook en period men blev vansinnig på det.
Pages och Numbers tycker jag också är att föredra att arbeta i, medan jag ibland av kompatibilitetsskäl tvingas använda Word/Excel. Dock är ju i princip ingen skada skedd. Pages och Numbers är gratis eller billiga beroende på när du skaffat din dator så det är ju inget som hindrar att du installerar Office om det skulle vara till fördel för dig.

Jag har fyra mailkonton. Yahoo mail kan inte ansluta till server med lösenordet ifyllt, eller inte ifyllt. Händer även på Gmail och Bredband.net. Vid ett tillfälle lade den upp flera skickade mail i utkast. Vid ett tillfälle - helt på egen hand - lade den upp ett nytt mail i utkast. Ofta tappar den kontakten med kontona, för att efter ett tag återta kontakten. Har även haft problem med utgående server - kan inte ansluta. Mail känns definitivt inte som en bra mail-klient. Pages och Numbers gillar jag. Inget att anmärka på dessa.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...ska använda deras mailkonto (vilket de menar, vet jag inte)...

De syftar nog på ett mailkonto i iCloud.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...Synd att jag köpte det, jag har haft otaliga problem med OS X Mail...

Om du har köpt OS X Mail, så är det någon som har lurat dig, för det ingår i OS X.

Skämt åsido...

Om du inte trivs med OS X Mail, byt till något annat. Det finns både gratis- och betal-alternativ.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...Till er som tror att det är fel i någon inställning i min dator, kan jag informera om att så inte är fallet. Felet ligger hos Apple.

Hur kan du vara så bombsäker på det?

Om det hade varit ett generellt fel hos OS X Mail att Gmail-konton fördröjs med 45 minuter, så hade vi nog hört talas om det vid det här laget.

Senast redigerat 2014-02-03 22:52
  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-02-04 10:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De syftar nog på ett mailkonto i iCloud.

Om du har köpt OS X Mail, så är det någon som har lurat dig, för det ingår i OS X.

Skämt åsido...

Om du inte trivs med OS X Mail, byt till något annat. Det finns både gratis- och betal-alternativ.

Hur kan du vara så bombsäker på det?

Om det hade varit ett generellt fel hos OS X Mail att Gmail-konton fördröjs med 45 minuter, så hade vi nog hört talas om det vid det här laget.

Har exakt samma fel Mycket frustrerande. Läs mer här.

Nu ska Apple tydligen ha åtgärdat detta i 10.9.2 som jag installerade direkt när den kom. Återstår att se......

Nej - det är inte åtgärdat, igår fick jag ett Gmail 12 timmar efter att det skulle komma. Så Apple har uppenbara problem med Gmail och Yahoo. Såg på motsvarande site (9to5mac) i USA att det finns mängder med användare där som har samma problem som jag.

Som jag skrev tidigare: Om du inte är nöjd med Apples mail-klient, byt till en annan. Det finns många att välja mellan.

Jag kan rekommendera den här:
http://airmailapp.com/

Och vill man ha något som är gratis så finns det t.ex. den här:
http://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

Så då ska Apple kunna ta betalt för en taskig mailklient utan att kunna fixa till den och kunderna ska behöva köra en annan mailklient. Jag tycker det naturliga vore att Apple tog bättre ansvar för sina dåligt fungerande produkter och såg till att de fungerar enligt spec.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-05 16:48

Vadå, tar Apple betalt för sin mailklient?
Då har jag haft tur som fått min gratis. Den fungerar dessutom alldeles perfekt.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Så då ska Apple kunna ta betalt för en taskig mailklient...

1. De tar inte betalt för den.

2. Den fungerar alldeles utmärkt för de allra flesta.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-03-05 18:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2. Den fungerar alldeles utmärkt för de allra flesta.

Det var ju just det. Den fungerar inte för alla.

Men jag löste det. Ska leta upp lösningen igen. Slängde länken.

Så här ligger det till. Jag har köpt en dyr fin iMac med OS X som programvara. För detta har jag betalt pengar. Till detta har jag lagt Apple protection plan, vilken också kostar pengar. Då vill jag ju givetvis att allt ska fungera - utan att jag ska behöva vara ingenjör och göra en massa inställningar eller att behöva sitta i telefon med Senior Advisors och prova, prova, enligt uteslutningsmetoden -utan att de hittar något fel. Igår hände det igen. Jag hade fem Gmail i min iPhone som ankom till iMac efter timma. Vad tycker ni jag ska göra?

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Så här ligger det till. Jag har köpt en dyr fin iMac med OS X som programvara. För detta har jag betalt pengar. Till detta har jag lagt Apple protection plan, vilken också kostar pengar. Då vill jag ju givetvis att allt ska fungera - utan att jag ska behöva vara ingenjör och göra en massa inställningar eller att behöva sitta i telefon med Senior Advisors och prova, prova, enligt uteslutningsmetoden -utan att de hittar något fel. Igår hände det igen. Jag hade fem Gmail i min iPhone som ankom till iMac efter timma. Vad tycker ni jag ska göra?

Har du samma inställningar i din Apple Mail som Google rekommenderar?
Rekommenderade inställningar hittar du här: https://support.google.com/mail/answer/78892?hl=en

Sen kan det ju hända att du har push aktiverat på din iPhone? Det beror lite grand på när du aktiverade din Gmail i telefonen. Sen en tid tillbaka kan du inte längre få push på telefonen, antar att detsamma gäller för klienten på skrivbordet. Felet i det fallet ligger då hos Google och inte Apple eftersom det är Google som ändrat i sin implementation... En implementation som bryter en del från vanlig IMAP också...

Intressant. Jag ska kolla vad Apples Senior Advisors anser om detta. Kan det påverka mottagandet av Gmail? Jag återkommer när jag haft kontakt med Apple.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Intressant. Jag ska kolla vad Apples Senior Advisors anser om detta. Kan det påverka mottagandet av Gmail? Jag återkommer när jag haft kontakt med Apple.

Ja, i allra högsta grad. Har man push aktiverat sköter servern leveransen av mail till din klient, den "trycker" ut det till den. Om inte, så har man pull, alltså att klienten får initera en hämtning av mailen. Hur ofta klienten ska fråga servern om nya mail kan man ställa in i klienten.

Google slutade med push för Gmail i december 2013, kollade lite på amerikanska siter och där finns det många som upplever problem med leveransen av Gmail.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...upplever problem med leveransen av Gmail.

Och hur har du ställt in, i telefonen respektive datorn, hur ofta de ska hämta post?

Telefonen var femtonde minut och datorn står numera på automatiskt, förut hämtade den mail varje minut. Såg att Google sluta pusha Gmail i december förra året, kanske har betydelse.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-03-06 18:30
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Telefonen var femtonde minut och datorn står numera på automatiskt, förut hämtade den mail varje minut. Såg att Google sluta pusha Gmail i december förra året, kanske har betydelse.

Gmail uppdaterade sin IOS app idag. Den fungerar utmärkt. Till OSX kan jag inte hitta lösningen. Tusan att jag slängde länken.

1
Bevaka tråden