Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.9.2 släppt

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-02-25 20:44

OS X 10.9.2 släppt. Finns nu i MAS.

Senast redigerat 2014-02-25 21:12

Mail.app bättre nu
buggen att mail avslutade om jag sökte i skräpmappen är borta, mm

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-25 23:11

Min styrplatta (Magic Trackpad) har slutat att reagera på tvåfingersgester. Enfingers- och trefingers- funkar. Det har varit så i någon månad nu, och jag väntade å¨OSX-uppdateringen. Trots att jag körde 10.9.2 combo blev det ingen skillnad.
Loggar jag in som annan användare funkar det, så det är nog en .plist-fil... någon som vet vilken?
Och kan lägga inlägget i rätt tråd?

Edit: Hittade den i ~/Library/Preferences. Tog bort den, loggade ur och in, ingen skillnad
Jag har även tagit bort plattan från BTinställningarna, och lagt dit den igen.

Senast redigerat 2014-02-25 23:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-25 23:55
Ursprungligen av kenjon:

Min styrplatta (Magic Trackpad) har slutat att reagera på tvåfingersgester. Enfingers- och trefingers- funkar. Det har varit så i någon månad nu, och jag väntade å¨OSX-uppdateringen. Trots att jag körde 10.9.2 combo blev det ingen skillnad.
Loggar jag in som annan användare funkar det, så det är nog en .plist-fil... någon som vet vilken?
Och kan lägga inlägget i rätt tråd?

Edit: Hittade den i ~/Library/Preferences. Tog bort den, loggade ur och in, ingen skillnad
Jag har även tagit bort plattan från BTinställningarna, och lagt dit den igen.

Forward / Back (tre fingrar vänster/höger) i Finder med min trackpad fungerar inte sedan jag uppdaterade till 10.9. Fungerar utmärkt i webbläsare dock.

Fattar inte riktigt hur detta kan komma sig, än mindre vad man kan göra åt det.

Ursprungligen av zinned:

Forward / Back (tre fingrar vänster/höger) i Finder med min trackpad fungerar inte sedan jag uppdaterade till 10.9. Fungerar utmärkt i webbläsare dock.

Fattar inte riktigt hur detta kan komma sig, än mindre vad man kan göra åt det.

Jag hade vissa problem med gester och att klicka med "tap" på min Magic Trackpad. På den interna fungerade det normalt. Vad jag gjorde var att bocka ur gesterna och aktivera dem igen, sen fungerade det normalt på båda.

Ursprungligen av Dalle:

OS X 10.9.2 släppt. Finns nu i MAS.

Huga. Många som tankar just nu månntro?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 12:28
Ursprungligen av pmarriott:

Jag hade vissa problem med gester och att klicka med "tap" på min Magic Trackpad. På den interna fungerade det normalt. Vad jag gjorde var att bocka ur gesterna och aktivera dem igen, sen fungerade det normalt på båda.

Jo, det är ju standardgreppet vid problem som dessa. Det har jag fått göra vid alla tidigare OS-uppdateringar också (SL, L, och ML) men nu fungerar det inte.

Jag har i stort sett gett upp.

Ursprungligen av zinned:

Jo, det är ju standardgreppet vid problem som dessa. Det har jag fått göra vid alla tidigare OS-uppdateringar också (SL, L, och ML) men nu fungerar det inte.

Jag har i stort sett gett upp.

Mitt problem kom inte iom uppdateringen, utan nånstans mitt i 10.9.1. Däremot fick jag inte min Magic Mouse att lira alls med datorn efter uppdateringen. Då fick jag ta bort den och para ihop den med datorn igen.
För övrigt har jag genom ett flertal versioner av OS X, åtminstone sedan 10.6 haft problemet att efter en omstart vill datorn para ihop antingen min Magic Trackpad eller Magic Mouse på nytt. Aldrig lirar de två samtidigt med datorn efter omstart.

Ursprungligen av pmarriott:

Mitt problem kom inte iom uppdateringen, utan nånstans mitt i 10.9.1. Däremot fick jag inte min Magic Mouse att lira alls med datorn efter uppdateringen. Då fick jag ta bort den och para ihop den med datorn igen.
För övrigt har jag genom ett flertal versioner av OS X, åtminstone sedan 10.6 haft problemet att efter en omstart vill datorn para ihop antingen min Magic Trackpad eller Magic Mouse på nytt. Aldrig lirar de två samtidigt med datorn efter omstart.

Du kan alltid testa att flytta relevanta .plist till skrivbordet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan alltid testa att flytta relevanta .plist till skrivbordet.

Been there, done that. Bought the T-shirt. Set it on fire. Pissed on the ashes and buried them.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 13:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan alltid testa att flytta relevanta .plist till skrivbordet.

Hur avgör jag vilka plists som är relevanta i mitt exempel?

Ursprungligen av zinned:

Hur avgör jag vilka plists som är relevanta i mitt exempel?

Har ingen aning. Förmodligen de som har med trackpaden att göra (Vilka de nu är).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-26 15:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har ingen aning. Förmodligen de som har med trackpaden att göra (Vilka de nu är).

Nähä?!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-02-27 00:42
Ursprungligen av Dalle:

OS X 10.9.2 släppt. Finns nu i MAS.

Grrr... Uppdaterade såklart min Mac Mini och fick ändrade skrivbordsinställningar tillbaka vid omstarten, nu omöjlig att få tillbaka dom gamla inställningarna - 1920X1080 är nu ett minne blott...

  • Medlem
  • 2014-02-27 00:52

Låter mycket märkligt! 1920x1080 är ju "inställningarnas inställning" om du förstår vad jag menar. Inställningarnas default liksom.
Vad har du för skärm och hur är den kopplad till din Mini? Vad händer om du trycker på "Skalad" i inställningarna för bildskärmar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-27 00:56
Ursprungligen av PeJon:

Grrr... Uppdaterade såklart min Mac Mini och fick ändrade skrivbordsinställningar tillbaka vid omstarten, nu omöjlig att få tillbaka dom gamla inställningarna - 1920X1080 är nu ett minne blott...

Har du provat återställa NVRAM?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-02-27 03:59

På min gamla MBP 15" 2008 har temperaturen sjunkit en aning efter uppdateringen. Har en temp på runt 55° (63°-65° innan) vid surfning i Safari och fläktarna snurrar på strax över 1000 rpm (1200-1300 innan). Tycker mig märka att batteritiden ökat en aning men det är bara vad det känns som.

Hej. Jag är ganska ny på mac, och är är sjukt nöjd som f.d. win-nät-tekniker. Hur som, har en macbook pro, mitten på 2013. Har uppdaterat när något nytt har kommit, så som när osx 10.9.2 flaggades i app-store imorse. Nu har jag ett problem, kanske ni vet svaret på, då jag inte lyckas via söktjänsterna.

Har en winserver (av olika anledningar) som delar ut mina aktuella kataloger med bilder, musik, filmer och annat aktuellt. Ansluter med olika enheter, atv, boxee, redigering-pc, laptops m.m. Och gjort så med macbook'n via kringla-k och smb://servernamn/utdelning. Har alltid fungerat. Efter uppdateringen idag så går det inte. Jag får frågan av login och lösen, men den köper inte det korrekta, utan gör "skaket". Jag kan logga in på servern via Microsoft Remote Desktop från samma macbook. Jag kommer åt utdelningarna från alla andra enheter, så felet måste ligga iom uppdateringen. Provat även att ansluta med "cifs://", samma, får login/lösen frågan men nekar när jag anger. Inga ändringar är gjorda på servern eller utdelningarna. Har Time Machine som backar macbook'n, men hoppas slippa göra en restore. Förslag?

Uppdatering angående mitt tidigare inlägg:
Plötsligt, utan någon som helst ändring varken på klient eller serversida så fungerar det med anslutningen till smb utdelade resurser. Kan tyvärr inte svara på varför det tidigare inte fungerade, eller varför det fungerar nu. :/.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-03-01 02:30

10.9.2 skulle fixa mailproblemet, icke hos mej, den hämtar fortfarande inte mail från en POP server förräns jag avslutar Mail och startar igen. Apples "workaround" om att ta alla konton off line och sen klicka Get Mail funkade inte heller.

Ursprungligen av Ken:

10.9.2 skulle fixa mailproblemet, icke hos mej, den hämtar fortfarande inte mail från en POP server förräns jag avslutar Mail och startar igen. Apples "workaround" om att ta alla konton off line och sen klicka Get Mail funkade inte heller.

Säker på att problemet ligger i Mail? Provat att ta bort kontot i Mail och lägga till det igen? (Spara meddelandena först.) Provat med en annan klient?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-01 15:14

Är detta ett vanligt fel att mail till Gmail inte hämtas automatiskt?
När jag använde POP strulade det men sedan övergången till IMAP är det inga problem.

För info, har 7 imap konton i inbyggda "mail", inga problem. Dock så kom mitt problem med utdelande SMB resurser tillbaka nyss, utan anledning...

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2014-03-22 18:09

Mitt problem är fortfarande kvar, ett av mina mail konton (POP) fungerar sporadiskt. Startar jag om datorn så hämtar den mailen, sen får den ingen kontakt med servern nästa gång. Talade just med Apple Support om problemet, vi kom fram till att mailen fungerar om jag använder min iPhone som internet anslutning, vilket tyder på att kombinationen Mavericks 10.9.2 och min router eller uppkoppling inte lirar? Mina andra datorer (4 st Macar med OS 10.8) fungerar bra på samma uppkoppling. Dessutom funkar det ju ett tag om jag startar om, underligt. Jag har deletat mailkontot i Mail och gjort ett nytt, har aven gjort ett nytt användarkonto och testat genom detta, problememt kvarstod med båda dessa åtgärder. Har Telia ADSL uppkoppling, Telia router kopplad via ethernet till en Apple Airport Extreme.

1
Bevaka tråden