Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och deras konstiga garantier

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en ny iMac för ett år sedan. Hårddisken, en Fusion Drive, pajade efter tre månader och byttes på garantin. I morse pajade den, IGEN. Enligt verkstaden, har Apple bara tre månaders garanti på reservdelar. Med andra ord skulle garantin inte gälla, trots att mindre än ett år har gått. Är detta verkligen möjligt? Och, framför allt är det rimligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-05 16:57

Det är verkstaden som har fel. Garantin gäller så klart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-05 17:05

Tre månader på reservdelar gäller efter att den ordinarie garantin har gått ut, dvs om du lämnar in den på en betald reparation. Då får du tre månader på den reparationen.
Upprepas samma fel flera gånger kan man nog hävda fabrikationsfel, vilket ger tre års klagotid.

Ursprungligen av Konrad:

Det är verkstaden som har fel. Garantin gäller så klart.

Är du verkligen säker på det? Byte av hårddisk skedde hos samma verkstad, som är en auktoriserad Appleverkstad (Macfixaren), och den nya hårddisken är såvitt jag vet en original Apple.

Ursprungligen av TouchCAD:

Är du verkligen säker på det? Byte av hårddisk skedde hos samma verkstad, som är en auktoriserad Appleverkstad (Macfixaren), och den nya hårddisken är såvitt jag vet en original Apple.

Enligt fakturan så köptes maskinen den 13 mars 2013, dvs knappt ett år sedan, med en marginal på någon vecka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-05 17:21

Har du garanti kvar på datorn så gäller den! Det spelar ingen roll om de har servat/bytt grejor flera gånger under tiden. Datum för köpet av datorn från början är det som gäller, ett års garanti.

Det verkar som att garantin gäller i alla fall enligt Apple. Pust!

1
Bevaka tråden