Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Corning-chef dissar safirglas som skärmskydd

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple sägs använda safirglas till en kommande Iphone, men materialet har många nackdelar enligt en Gorilla Glass-chef som jämförde de två materialen under en konferens.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-03-05 12:22

Kanske inte..

Kanske det passar till en iWatch?!!

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple sägs använda safirglas till en kommande Iphone, men materialet har många nackdelar enligt en Gorilla Glass-chef som jämförde de två materialen under en konferens.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-05 13:48

Frågan blir ju - varför? Prioriteras verkligen reptålighet så högt?

Ursprungligen av ducedo:

Frågan blir ju - varför? Prioriteras verkligen reptålighet så högt?

Bara antalet företag som erbjuder sig att byta glas på smarta telefoner pekar ju på att det rör sig om stora pengar så tåligare telefoner lär vara eftertraktat inte bara av kunderna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-05 14:03
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Bara antalet företag som erbjuder sig att byta glas på smarta telefoner pekar ju på att det rör sig om stora pengar så tåligare telefoner lär vara eftertraktat inte bara av kunderna.

Tvivlar på att någon byter glas för att det skulle uppstå en repa. Enligt citatet i artikeln och andra källor så blir det ingen skillnaden på hur lätt glaset spricker.

Ursprungligen av ducedo:

Tvivlar på att någon byter glas för att det skulle uppstå en repa. Enligt citatet i artikeln och andra källor så blir det ingen skillnaden på hur lätt glaset spricker.

En annan grej jag kan tänka mig att Apple prioriterar är att få folk att sluta använda skal och plastfilm, att det helt enkelt inte ska behövas alls.

Chefen för Shell dissar elbil .....

typ...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 10:14
Ursprungligen av Goflorp:

Chefen för Shell dissar elbil .....

typ...

I detta fall tror jag Corning har pengar till att skapa fabriker för safirglas om de vill. De är ju inte direkt nya i branchen. Så hans uttalande är ändå intressant, speciellt om det stämmer att Gorilla glaset är 2.5 ggr mer stryktåligt, om än mindre resistant mot repor.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 15:31
Ursprungligen av juanito:

I detta fall tror jag Corning har pengar till att skapa fabriker för safirglas om de vill. De är ju inte direkt nya i branchen. Så hans uttalande är ändå intressant, speciellt om det stämmer att Gorilla glaset är 2.5 ggr mer stryktåligt, om än mindre resistant mot repor.

Å andra sidan kan ju hela branchen svänga efter Apple, som de i övrigt gör och alla investeringar de gjort i Kina kanske då inte blir så lönsamma.

Men om Apple bygger dessa safir fabriker i USA, kan ni glömma att glaset kommer till iPhone. För de lär inte ta iPhone produktionen hem riktigt ännu från Kina.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 17:34
Ursprungligen av juanito:

Å andra sidan kan ju hela branchen svänga efter Apple, som de i övrigt gör och alla investeringar de gjort i Kina kanske då inte blir så lönsamma.

Men om Apple bygger dessa safir fabriker i USA, kan ni glömma att glaset kommer till iPhone. För de lär inte ta iPhone produktionen hem riktigt ännu från Kina.

Så båtarna går bara åt ett håll?

Ursprungligen av lappen71:

Så båtarna går bara åt ett håll?

Naturligtvis.
Men det räcker med ett håll, bara att åka runt.

Ska bli intressant att se vad Apple kommer använda safirglaset till.
Corning har mycket erfarenhet kring dessa typer av glas för mobiler osv.

Den som lever får se.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 18:33
Ursprungligen av lappen71:

Så båtarna går bara åt ett håll?

Logistiken för det tar på tok för lång tid.

När iPhone kom byggde Corning en fabrik brevid foxcon fabriken som byggde iphone. Enbart pga logistiken.

Så en båtlast till kina med safirglas för så stora volymer som iphone utgör, är högst otroligt. Om de gör det betyder de planerar att ta iPhone tillverkningen hem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 19:07
Ursprungligen av keptang:

Naturligtvis.
Men det räcker med ett håll, bara att åka runt.

Ska bli intressant att se vad Apple kommer använda safirglaset till.
Corning har mycket erfarenhet kring dessa typer av glas för mobiler osv.

Den som lever får se.

Haha tänkte inte på det

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-03-09 18:30
Ursprungligen av juanito:

Logistiken för det tar på tok för lång tid.

När iPhone kom byggde Corning en fabrik brevid foxcon fabriken som byggde iphone. Enbart pga logistiken.

Så en båtlast till kina med safirglas för så stora volymer som iphone utgör, är högst otroligt. Om de gör det betyder de planerar att ta iPhone tillverkningen hem.

Säg 10 milj skärmgals i stöten, borde få plats på flyget!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-03-09 18:32
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Bara antalet företag som erbjuder sig att byta glas på smarta telefoner pekar ju på att det rör sig om stora pengar så tåligare telefoner lär vara eftertraktat inte bara av kunderna.

Du menar väl tredjdepartsmarknaden för skärmglas inte ser med blida ögon på reptåligare alternativ?

Jag är inte bara iPhone-ägare... jag är golfare också.

I oregelbunden takt, med många år däremellan, köper jag nya klubbor. Utseendet på mina järn är ganska viktigt. Man skall trivas med sina klubbor.
När de anländer glänser de. Kanske har de en halvmatt finish... sidenglänsande, borstat, mjukt smitt stål. Det första jag gör med dem är att med avsevärd ansträngning drämma dem rätt ner i backen. Torva är bra. En rejäl strykning genom den skånska myllan, om jag är på besök i Sverige. Det kallas att "tänka rätt". De hade onekligen behållt sin ursprungliga finish längre om jag hade toppat mig genom min karriär. Men resultatet hade blivit lidande.

Det är inte alla som tänker rätt med sina telefonen, kameror och annat; verktyg man använder i sina dagliga liv. Man ser gummifodralen och de skrynkliga skyddsfilmerna. Det puttinuttiga hanterandet. Och resultat blir lidande. Kanske är det bilsäljartänket? Kör så lite som möjligt med bilen du köpt dyrt, så att du får mer för den när du säljer den? Låt pengarna bränna inne emedan bilen står och dammar i garaget...

Kanske är safirglaset Apples satsning för att få fler att tänka rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-09 22:01
Ursprungligen av jas:

Säg 10 milj skärmgals i stöten, borde få plats på flyget!

Ledtiden har ingen betydelse för en bulkprodukt som glas, förutom att det binder kapital. Båt används före flyg, om inte glasen skulle kunna ta skada under båtresan (vilket jag inte tror).

Att de förlade fabriken i Kina har nog snarare med att det är billigare att bygga upp en fabrik och drifta den bredvid Foxconn, än att bygga ut produktionen i befintliga byggnader. I detta sparar man även logistikkostnader, men de är inte (helt) avgörande i sammanhanget.

Ursprungligen av finwe:

Att de förlade fabriken i Kina har nog snarare med att det är billigare att bygga upp en fabrik och drifta den bredvid Foxconn, än att bygga ut produktionen i befintliga byggnader. I detta sparar man även logistikkostnader, men de är inte (helt) avgörande i sammanhanget.

Något världen missat? Har Apple öppnat en fabrik i Kina bredvid Foxconn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-09 22:10
Ursprungligen av Anderlind:

Något världen missat? Har Apple öppnat en fabrik i Kina bredvid Foxconn?

Nej, tydligen Corning. Testa att läsa några nivåer högre upp.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-03-10 11:52
Ursprungligen av finwe:

Ledtiden har ingen betydelse för en bulkprodukt som glas, förutom att det binder kapital. Båt används före flyg, om inte glasen skulle kunna ta skada under båtresan (vilket jag inte tror).

Att de förlade fabriken i Kina har nog snarare med att det är billigare att bygga upp en fabrik och drifta den bredvid Foxconn, än att bygga ut produktionen i befintliga byggnader. I detta sparar man även logistikkostnader, men de är inte (helt) avgörande i sammanhanget.

Om det nu är så safirglaset är avsett för iPhone tänkte jag mig man kunde flygfrakta isf bygga på plats.

Själv tror jag mer på den mytiska iWatch och då blir fraktvolymerna än mindre per enhet. Kanhända de dessutom, likt Mac Pro, planerar tillverkning inom landet.

1
Bevaka tråden