Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delad bandbredd bakom router?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina två barn blir ibland oense för att de stjäl bandbredd av varandra. När en vill spela tar den andre bandbredd genom att ladda upp Youtube-klipp. Kan man ställa in routern så att de två maskinerna alltid får 50% av bandbredden, dvs så att det blir RÄTTVIST.

Vad kallas i så fall en sådan funktion?
Jag har en ZTE för mobilt bredband (från Telenor).
Denna är för övrigt fantastisk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-04 19:14

Möjligt att det går att lösa med nån form av QoS (Quality of Service) i mer avancerade routrar, men jag är tveksam till att konsumentprylar har den funktionen.

Edit: Vilken routermodell är det, mer specifikt?

Modell: ZTE MF93D

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-04 19:28
Ursprungligen av sirugo:

Modell: ZTE MF93D

Ser mörkt ut vad gäller inbyggt stöd. Det enda alternativet jag kan se är att du ersätter ZTE:en med en linuxmaskin med 3G/4G-dongel som får agera router istället. Men det kanske är överkurs.

OK, tack.
Då ger jag dem hellre en extra kurs i förståelse för andras behov

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-04 19:41
Ursprungligen av sirugo:

OK, tack.
Då ger jag dem hellre en extra kurs i förståelse för andras behov

Låter bra, det kan man ju ha nytta av i andra sammanhang också.

  • Medlem
  • 2014-03-04 20:49
Ursprungligen av Vassius:

Möjligt att det går att lösa med nån form av QoS

Är väl precis därför QoS finns?

Jag kan ingenting om QoS. Men om det nu är vad som krävs, så finns det massor av routers som har den funktionen. Se här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rpa...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-04 21:19
Ursprungligen av Dalle:

Är väl precis därför QoS finns?

Of course, jag formulerade mig lite tvetydigt. Jag lade in en brasklapp för att jag inte vet hur mycket mer avancerad router man behöver för att få stöd för QoS. Det har aldrig varit aktuellt för mig för hemmabruk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-05 07:33

Till windows finns programmet netlimiter, antar att liknande finns till OS X också.
Det måste ju köras på varje dator dock och kräver att barnen inte fipplar med det (kanske går att sätta lösen iofs).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-05 14:32
Ursprungligen av Json_81:

Till windows finns programmet netlimiter, antar att liknande finns till OS X också.
Det måste ju köras på varje dator dock och kräver att barnen inte fipplar med det (kanske går att sätta lösen iofs).

Kollade upp bandbreddsbegränsare och hittade Entonnoir. En liten app som verkar göra vad den ska. Testade med att begränsade alla portar till 125 kByte och förväntade mig en hastighet via Bredbandskollen på cirka en Mbit, registrerade knappt 0,5Mbit men det funkade ju i alla fall.

Förresten, bredbandskollen verkar inte fungera alls när man simulerar ett 56k-modem, eller så har jag bara inte tålamodet

Andra alternativ, ej testat:
Slowyapp - kostar 5 USD om man vill ha fler inställningsmöjligheter än 56kbit eller 1Mbit
Icefloor - frontend till pf-brandväggen i OSX som bland annat ska kunna begränsa bandbred.
Apples Network Link Conditioner om man installerar Xcode och Hardware IO Tools for XCode

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-05 15:02
Ursprungligen av IngoX:

Förresten, bredbandskollen verkar inte fungera alls när man simulerar ett 56k-modem, eller så har jag bara inte tålamodet

Säkert en kombo, jag tycker aldrig bredbandskollen känns helt pålitlig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-05 16:47

Icefloor är en mycket bra programvara tycker jag, men jag har bara använt firewallinställningarna, inte bandbreddsbegränsningen.

1
Bevaka tråden