Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tim Cook är tydlig i klimatfrågan

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2014-03-02 17:55

ok

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-03 00:58

Jänkarna behöver tillrättavisas, iaf de 23% som inte tror på fakta.
Skrämmande.

Ursprungligen av reboot81:

Jänkarna behöver tillrättavisas, iaf de 23% som inte tror på fakta.
Skrämmande.

Undrar om det är samma 23% som inte vet vart Europa ligger

Nu har vi en artikel uppe om detta.
http://www.99mac.se/artikel/4924-tim-cook-kok...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-03-03 11:23
Ursprungligen av Mymac4ever:

Undrar om det är samma 23% som inte vet vart Europa ligger

Eller som tror att Europa är ett land..

Ursprungligen av jonasn:

Eller som tror att Europa är ett land..

Europa ligger väl på land?

Skämt åsido, någon som jobbar på en Think Tank kanske skulle tänka att Apples Think Different betyder att företaget gör just det: tänker annorlunda. Tänkarens, om det är en sådan, legalism att lagen tvingar ett företag att göra allt som är lagligt är ju riktigt dråplig. Om det nu inte var för att det är en amerikan. Mannen kommer att leta efter en domare som är lika dum som eller dummare än han själv framstår som.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-03 12:58

?Miljötrenden är ju inne idag och jag tror att Apple kommer att vinna fler nya kunder än vad de förlorar på att satsa som de gör idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-03 15:05
Ursprungligen av reboot81:

Jänkarna behöver tillrättavisas, iaf de 23% som inte tror på fakta.

Är det fakta då? Det finns flera forskare som säger att dessa ändringar i klimatet är naturliga och något jorden alltid har varit utsatt för. Nu är jag bara djävulens advokat i det här fallet.

Ursprungligen av jonasn:

Eller som tror att Europa är ett land..

Det borde man kunna ja. Men samtidigt, även om inte exakt detsamma, hur många amerikanska delstater och var de ligger kan du i minnet?

Senast redigerat 2014-03-03 19:51
Ursprungligen av acke:

Det borde man kunna ja. Men samtidigt, även om inte exakt detsamma, hur många amerikanska delstater och var de ligger kan du i minnet?

Inte alltför många men den här räcker väl

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-03-03 16:22
Ursprungligen av acke:

Det borde man kunna ja. Men samtidigt, även om inte exakt detsamma, hur många amerikanska delstater och var de ligger kan du i minnet?

Jag är erkänt skitdålig på geografi men jag har koll på några (10?) stater i alla fall, plus grundläggande koll på hur landets styre fungerar. Sen tror jag i och för sig att tjejen i klippet (som dessutom är countryartist) blåste på lite extra av PR-skäl. Men överlag ser det nog ut ungefär såhär: http://www.boredpanda.com/americans-place-eur...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Undrar om det är samma 23% som inte vet vart Europa ligger

George W. Bush tillhör säkert de 23 %. Han trodde att Sverige låg i Afrika. Hans rådgivare grep in och sade att Sverige låg i norra Europa.

Hans far, George Bush, var säkert en klokare man.

Senast redigerat 2014-03-04 00:46
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-03 17:15
Ursprungligen av acke:

Ehh, lite fel i din citering där. Så där skulle jag aldrig uttrycka mig.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-03 18:31

?Jag har sökt efter motsvarade karta över Europa och även sverige med sina landskap, men tyvärr blev det som förväntat utan resultat.

Ursprungligen av mac+:

?Jag har sökt efter motsvarade karta över Europa och även sverige med sina landskap, men tyvärr blev det som förväntat utan resultat.

Aningen OT möjligen men jag fick en hel del sådana exempel även på min sökning

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-03 22:22
Ursprungligen av reboot81:

Jänkarna behöver tillrättavisas, iaf de 23% som inte tror på fakta.
Skrämmande.

Fakta?

Om det vore så enkelt.

Ursprungligen av acke:

Är det fakta då? Det finns flera forskare som säger att dessa ändringar i klimatet är naturliga och något jorden alltid har varit utsatt för. Nu är jag bara djävulens advokat i det här fallet.

Alltid svårt att sammanföra vetenskap med hur saker fungerar i övriga världen. Vi kan ju tänka oss professor X som får sina verk publicerade i Turkish Journal of Questionable Science och skickar spektakulära debattartiklar till media, men vars slutsatser går tvärtemot det som professor Y publicerade i senaste numret av Nature. Icke-forskare brukar uppfatta sådant som David mot Goliat, vilket är lätt att sympatisera med. Professor X ställs därför i pressen mot professor Y, och det hela framställs som en "vetenskaplig debatt" mellan två jämbördiga sidor, när det i själva verket rör sig om en högröstad galenpanna kontra nästan alla sina kollegor.

Så absolut, det finns "flera forskare" som säger motsatsen, och vi får nöja oss med evidens trots att massorna vill ha bevis. Det är bara så det fungerar, och vill man se drama och debatt i den här frågan så är det inte i forskarvärlden man ska leta.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 13:54
Ursprungligen av Samuel K:

Alltid svårt att sammanföra vetenskap med hur saker fungerar i övriga världen. Vi kan ju tänka oss professor X som får sina verk publicerade i Turkish Journal of Questionable Science och skickar spektakulära debattartiklar till media, men vars slutsatser går tvärtemot det som professor Y publicerade i senaste numret av Nature. Icke-forskare brukar uppfatta sådant som David mot Goliat, vilket är lätt att sympatisera med. Professor X ställs därför i pressen mot professor Y, och det hela framställs som en "vetenskaplig debatt" mellan två jämbördiga sidor, när det i själva verket rör sig om en högröstad galenpanna kontra nästan alla sina kollegor.

Så absolut, det finns "flera forskare" som säger motsatsen, och vi får nöja oss med evidens trots att massorna vill ha bevis. Det är bara så det fungerar, och vill man se drama och debatt i den här frågan så är det inte i forskarvärlden man ska leta.

Det är vädligt enkelt sist och slutligen, försvinner isarna i våra mest kalla områden ja då värms jorden upp. Vi pratar om områden som när det är som kallast har temperaturer ner till -60C.

Sen vad det har för effekter på tempererade områden är ovidkommande. Allt över +2C är varmt i klimatfrågan. Så när ni fryser då det är +10C grader, så är det relativt sett väldigt varmt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-04 15:20
Ursprungligen av juanito:

Det är vädligt enkelt sist och slutligen, försvinner isarna i våra mest kalla områden ja då värms jorden upp. Vi pratar om områden som när det är som kallast har temperaturer ner till -60C.

Sen vad det har för effekter på tempererade områden är ovidkommande. Allt över +2C är varmt i klimatfrågan. Så när ni fryser då det är +10C grader, så är det relativt sett väldigt varmt.

Att klimatet förändras är det nog ingen som ifrågasätter. Det folk ifrågasätter är hur mycket och hur mycket det är människans fel eller inte.

Ursprungligen av acke:

Att klimatet förändras är det nog ingen som ifrågasätter. Det folk ifrågasätter är hur mycket och hur mycket det är människans fel eller inte.

Hycklaren Al Gore har iallafall tjänat väldigt mycket pengar på det. Det är en sak som är säker.

Att stora företag som Apple, Dell m.fl. gör så mycket som möjligt för att minska utsläpp och använda mycket grön energi är såklart bara positivt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-04 15:43
Ursprungligen av Samuel K:

Så absolut, det finns "flera forskare" som säger motsatsen, och vi får nöja oss med evidens trots att massorna vill ha bevis. Det är bara så det fungerar, och vill man se drama och debatt i den här frågan så är det inte i forskarvärlden man ska leta.

Där är huvudet på spiken. Den stora majoriteten av alla forskare är överens om att en stor del av klimatförändringen beror på människan inverkan. Sedan ställs dessa forskare mot, i bästa fall, skräniga low life forskare (ibland kanske mot seriösa skeptiker). Eller i ännu värre fall mot slipade politiker/intresseorganisationer som till skillnad från forskare inte har något emot att justera sanningen tills dess att det passar deras agenda.

Sedan ser "vanliga" människor debatten och tycker att politikern gjorde ett bättre jobb, och ingen rök utan eld och så vidare och helt plötsligt så finns ett tvivel som inte är vetenskapligt berättigat.

Ska man debattera, ska det göras mellan forskare eller mellan politiker. Inte mellan forskare och politiker för där är forskaren för det mesta den givna förloraren.

Intressant angående den "delade" forskarvärlden i klimatfrågan:

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2014...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 16:41
Ursprungligen av acke:

Att klimatet förändras är det nog ingen som ifrågasätter. Det folk ifrågasätter är hur mycket och hur mycket det är människans fel eller inte.

Att människan ligger bakom det tycker jag är nästan lika enkelt att se. Däremot väldigt svårt att säga exakt hur, jag ställer mig skarpt skeptiskt till att CO2 är den enskilt största faktorn, jag tror CO2 problemen är en symptom av allt annat skadligt vi människor ligger bakom. Vi så att säga förstör/dödar CO2 konsumenterna (syre producenterna) genom föroreningar i vatten och på land samt med skövlingar.

Klimat problemet ligger alltså inte i hur mycket korna fiser eller bilar för den delen iaf inte i första hand. Det är iaf hur jag uppfattar saken. Men det är inget vi människor kommer att klara av att ändra på. Politik och andra intressen ligger långt före.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-03-04 16:49
Ursprungligen av jonasn:

Eller som tror att Europa är ett land..

Typ:

http://www.youtube.com/watch?v=Sq2j74Zc0rA

Angående klimatdebatten: Man kan ju erkänna CO2 ökningen och dess effekter, men tycka att de är positiva. Perioderna med hög CO2-halt på jorden har ju historiskt varit perioder av stor biologisk utveckling och variation. Som någon geolog skrev: "CO2 - livets gas".

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 16:56
Ursprungligen av planB:

Typ:

http://www.youtube.com/watch?v=Sq2j74Zc0rA

Angående klimatdebatten: Man kan ju erkänna CO2 ökningen och dess effekter, men tycka att de är positiva. Perioderna med hög CO2-halt på jorden har ju historiskt varit perioder av stor biologisk utveckling och variation. Som någon geolog skrev: "CO2 - livets gas".

Ja, om man låter ekosystemet fungera, det är därför jag är skeptiskt till CO2 som huvudproblemet. Huvudproblemet tror jag är att vi håller på att ta livet av hela ekosystemet, därav får vi CO2 problemen som en symptom. Som leder till försurande av haven och höjda temperaturer i haven.

Haven eller vatten överlag fungerar som en CO2 buffer, om ekosystemet får fungera ostört så hanterar det variationerna. Men nu låter vi ju inte ekosystemet sköta sitt, utan vi övergöder våra floder, sjöar och dumpar gifter och annat skit, som helt enkelt rubbar hela ekosystemet. Och till på köpet så belastar vi det med CO2 så det ska skita sig riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 18:39
Ursprungligen av Samuel K:

Alltid svårt att sammanföra vetenskap med hur saker fungerar i övriga världen. Vi kan ju tänka oss professor X som får sina verk publicerade i Turkish Journal of Questionable Science och skickar spektakulära debattartiklar till media, men vars slutsatser går tvärtemot det som professor Y publicerade i senaste numret av Nature. Icke-forskare brukar uppfatta sådant som David mot Goliat, vilket är lätt att sympatisera med. Professor X ställs därför i pressen mot professor Y, och det hela framställs som en "vetenskaplig debatt" mellan två jämbördiga sidor, när det i själva verket rör sig om en högröstad galenpanna kontra nästan alla sina kollegor.

Så absolut, det finns "flera forskare" som säger motsatsen, och vi får nöja oss med evidens trots att massorna vill ha bevis. Det är bara så det fungerar, och vill man se drama och debatt i den här frågan så är det inte i forskarvärlden man ska leta.

Det är en väldigt förenklad bild som inte stämmer längre.

Även mer nyanserade kritiker finns i Nature, http://www.nature.com/news/climate-change-the...

Ursprungligen av zappee:

Det är en väldigt förenklad bild som inte stämmer längre.

Åh? Tycker jag mest bara hittar en massa tok. Har du något exempel?

Citat:

Även mer nyanserade kritiker finns i Nature, http://www.nature.com/news/climate-change-the...

Jag tror du får läsa om den där artikeln om du får den till klimatskepticism. Den är heller inte någon inlaga från en forskare, utan skriven av en (helsikes bra) vetenskapsjournalist. Kolla igenom de refererade artiklarna så klarnar nog bilden!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 21:40
Ursprungligen av zappee:

Det är en väldigt förenklad bild som inte stämmer längre.

Även mer nyanserade kritiker finns i Nature, http://www.nature.com/news/climate-change-the...

Artikeln avslutas;
“You can’t keep piling up warm water in the western Pacific,” Trenberth says. “At some point, the water will get so high that it just sloshes back.” And when that happens, if scientists are on the right track, the missing heat will reappear and temperatures will spike once again.

Det man diskuterar här är ju väder cykler som finns och existerar, och i relativt lokal omfattning. Hur det svänger där från år till år eller från decennium till decennium, har ju ingen större betydelse för klimat trenden som beräknas som ett medeltal av samtliga mätpunkter under en lång tidsperiod.

Och att antarktisk smälter, oberoende vad den direkta orsaker är, vulkan eller varmt vatten har ju ingen betydelse, det är varmare.
Om isen smälter, lär den samtidigt kyla ner haven. Ingen verkan utan motverkan så att säga.

Senast redigerat 2014-03-04 22:55
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-04 22:23

Visst har det skett likadana ändringar i klimatet tidigare, men inte med den snabba takten som sker nu. Det är en larmklocka...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 23:56
Ursprungligen av Samuel K:

Åh? Tycker jag mest bara hittar en massa tok. Har du något exempel?

Jag tror du får läsa om den där artikeln om du får den till klimatskepticism. Den är heller inte någon inlaga från en forskare, utan skriven av en (helsikes bra) vetenskapsjournalist. Kolla igenom de refererade artiklarna så klarnar nog bilden!

Klart den är skeptisk. Det hela handlar ju om the missing heat, att uppvärmningen har avstannat. Till skillnad från domedagsprofetiorna som sprids.

En artikel från en forskare, http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vi-skapar-...

Bevaka tråden