Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjäp med att rädda filer från en kraschad PC-dator

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är kanske helt fel att fråga om hjälp med en PC dator på ett deciderat Mac Forum, men jag har fått så mycket bra hjälp här tidigare så jag prövar.

Så här är det. Jag är en Mac fan men en av mina söner har sedan ett par år en bärbar HP dator (Varför jag inte lyckats med Mac indoktrineringen på honom kan vi ta en annan gång) Helt plötsligt började hårdisken låta dåligt, och i går kraschade den helt. På min fråga om backup fick jag ett tvekande svar - det var länge sen, och han har mängder med viktiga filer för skolan liggande på hårddisken. På Mac vet jag att man kan få hjälp med att ta fram filerna för det har jag fått själv en gång, men vart kan vända sig med en PC?

Så min fråga är nu: Finns det någon liten firma i Stockholmstrakten som kan rädda filer från en kraschad hårddisk utan att det behöver kosta guldreserven, och som sedan kan byta ut den mot en ny disk?

Crister

Om ni inte har möjlighet (eller vill) prova själva, hör av er till http://www.ahlbergdata.com/se/privatperson-et... eller http://www.aurora.se/datarekonstruktion.htm.

Vet du om den är fysiskt trasig eller om du kanske kan montera den i ett externt kabinett för att på så sätt kopiera ut de filer som behövs. De gånger som jag (företaget) lämnat in hårddiskar för rekonstruktion hos extern part så har summan oftast landat på tusentals kronor (plus moms) och ofta mer än så.

Ursprungligen av Crister:

...På Mac vet jag att man kan få hjälp med att ta fram filerna för det har jag fått själv en gång, men vart kan vända sig med en PC?...

Vilken hjälp fick du då? Och varför kan du inte göra likadant nu?

En hårddisk är en hårddisk, och om den har kraschat, så är det i princip samma åtgärder som gäller, oavsett om disken har suttit i en Mac eller PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-18 09:48

Data Resque kan rädda filer från alla sorters hårddiskar och minneskort.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-18 10:34

Om disken är fysiskt trasig (snurrar inte/låter mysko) kan det vara svårt. Går den att köra så rekommenderar jag PhotoRec/TestDisk. Funkar inte det programmet så är alternativen dyra.
Till nästa gång: spara alla viktiga dokument i en DropBox-mapp. En hård lärd läxa.

Tack för tipsen. Har någon av er erfarenhet av de olika företagen?

Ursprungligen av keptang:

Om ni inte har möjlighet (eller vill) prova själva, hör av er till http://www.ahlbergdata.com/se/privatperson-et... eller http://www.aurora.se/datarekonstruktion.htm.

Tack för tipsen. Har någon av er erfarenhet av de olika företagen?

Tyvärr är det nog så att driven som sådan är trasig. Den lät väldigt illa innan den la av och vi har prövat lite olika programvara men det verkar inte gå. Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter. Detta med PC program är inte min starka sida

Det var mer än sexton år sedan jag själv råkade ut för en hårddiskkrasch, så det företag jag anlitade då finns inte kvar. Men Ahlström verkar ju bra - fast dyra.

Ursprungligen av Crister:

Det var mer än sexton år sedan jag själv råkade ut för en hårddiskkrasch, så det företag jag anlitade då finns inte kvar. Men Ahlström verkar ju bra - fast dyra.

Vill påstå att dom är billiga, för 15 år sedan gick man till ibas och betalde 25000:- + moms för att rädda en disk.
Tänk på att en extern disk man gör backup till kostar från 500:-, det är den billigaste lösning (säger inte detta för att vara elak utan det är realiteten).

Ja, jag vet

Ursprungligen av hummel:

Vill påstå att dom är billiga, för 15 år sedan gick man till ibas och betalde 25000:- + moms för att rädda en disk.
Tänk på att en extern disk man gör backup till kostar från 500:-, det är den billigaste lösning (säger inte detta för att vara elak utan det är realiteten).

Jag vet och sedan jag hade min krasch så har jag både svångrem och hängslen. Jag har en Time Capsule och dessutom backup i molnet. Viktiga filer ligger också Dropbox. Men säg det till en PC frälst tonåring.

Ja, ja - nu är det som det är. Ingen vits att klaga i efterhand.

Har någon erfarenhet av Ahlströms?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-18 22:52

Om hårddisken lät illa kan det vara lagren som har gett sej. Det KAN hjälpa att lägga den i frysen 15-30 minuter i en ziplock-påse. Den kan starta upp en stund då (materialet drar ihop sej och nypna lager kan funka) tills den blir varm igen. Kanske tillräckligt för satt rädda några filer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-02-19 15:59
Ursprungligen av kenjon:

Om hårddisken lät illa kan det vara lagren som har gett sej. Det KAN hjälpa att lägga den i frysen 15-30 minuter i en ziplock-påse. Den kan starta upp en stund då (materialet drar ihop sej och nypna lager kan funka) tills den blir varm igen. Kanske tillräckligt för satt rädda några filer.

Stämmer bra. Frystricket har faktiskt hjälpt mig en gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 19:15
Ursprungligen av kenjon:

Om hårddisken lät illa kan det vara lagren som har gett sej. Det KAN hjälpa att lägga den i frysen 15-30 minuter i en ziplock-påse. Den kan starta upp en stund då (materialet drar ihop sej och nypna lager kan funka) tills den blir varm igen. Kanske tillräckligt för satt rädda några filer.

Intressant, undrar om nyckeln är just 15-30 min för allt krymper väl och då så borde det ju inte vara någon skillnad eller?

Ursprungligen av juanito:

Intressant, undrar om nyckeln är just 15-30 min för allt krymper väl och då så borde det ju inte vara någon skillnad eller?

Olika material har olika utvidgningskoefficient så att ändra temperatur kan fungera. Ska du rädda data med hjälp av proffs så ska du inte mecka själv först! Om du inte vill försvåra dataräddningen och betala mer pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 22:11
Ursprungligen av hummel:

Olika material har olika utvidgningskoefficient så att ändra temperatur kan fungera. Ska du rädda data med hjälp av proffs så ska du inte mecka själv först! Om du inte vill försvåra dataräddningen och betala mer pengar.

Stämmer, men även massa och yta torde spela in även om det så skulle vara samma material. Kanske de har koppar kulor i lager för hd? Skulle själv tro det vore overkill.

Varför använda kulor av ett så mjukt material som koppar, det är väl inte direkt normalt material for ändamålet?
Utvidgningskoefficienten för ett material har oftast en större påverkan än delens utformning. Desto större massa desto längre tid att för att kyla/värma.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-20 13:26
Ursprungligen av hummel:

Varför använda kulor av ett så mjukt material som koppar, det är väl inte direkt normalt material for ändamålet?
Utvidgningskoefficienten för ett material har oftast en större påverkan än delens utformning. Desto större massa desto längre tid att för att kyla/värma.

Det beror väl på ändamålet, vid höga tryck är ju det knappast till fördel. Kullager med koppar kulor har en tendens att bli "bättre" med tiden. Hurvida det är en myt eller inte har jag inte kollat upp.

Kan vara så enkelt att om toleranserna tillåts vara höga i vissa applikationer, så är det bättre med ett mjukare material.

Främst hört detta av inbitna fiskare som pratar om sin fiske utrustning som vissa pratar om hur många mpix det finns i prylarna. Men också frågat mekaniker som hållit med.

Det löste sig - valde Ahlbergs

Ville bara säga att problemet är löst. Tack för tipset om Ahlbergs Data. De tog emot en - fick fram 90% av filerna trots att det var en mekanisk krasch. De installerade också en helt ny hårddisk istället för den gamla och förde över allt så datorn blev precis som innan.

Men dyrt blev det. 7500 pix. Fast vad gör man inte för sin son.

Tack alla vänliga människor för tipsen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-03 06:48
Ursprungligen av Crister:

Men dyrt blev det. 7500 pix. Fast vad gör man inte för sin son.

Säg att han får betala själv nästa gång, så kanske han blir motiverad att skaffa backup nu.

1
Bevaka tråden