Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockan i Menu bar högst upp visar ej rätt tid

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har upptäckt att klockan i Menu bar högst upp kan gå några minuter efter rätt tid. Detta händer ganska ofta - hela tiden. Går man in i Systeminställningar och trycker på datum och tid ser man att klockan hoppar fram till rätt tid. Detta gäller på klockan i Menu bar och klockan som visas i nyss nämnda systeminställningar. Provade just nu - då gick klockan 4 minuter efter och hoppade fram till rätt tid.

Någon som upptäckt detta.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jag har upptäckt att klockan i Menu bar högst upp kan gå några minuter efter rätt tid. Detta händer ganska ofta - hela tiden. Går man in i Systeminställningar och trycker på datum och tid ser man att klockan hoppar fram till rätt tid. Detta gäller på klockan i Menu bar och klockan som visas i nyss nämnda systeminställningar. Provade just nu - då gick klockan 4 minuter efter och hoppade fram till rätt tid.

Någon som upptäckt detta.

Möjligen dum fråga: Du har väl kryssat i rutan för "ställ in datum och tid automatiskt" i samma inställningspanels första flik OCH har kontakt med Internet?

Ursprungligen av elgenper:

Möjligen dum fråga: Du har väl kryssat i rutan för "ställ in datum och tid automatiskt" i samma inställningspanels första flik OCH har kontakt med Internet?

Ja det har jag givetvis gjort och jag har kontakt med interent.

Är det en gammal dator? Moderkortsbatteriet behöver kanske bytas.

Berätta gärna lite mer om datorn. Modell, ålder, operativsystem, osv.

Det är en iMac 21.5" med Fusion drive och 16 GB arbetsminne, elva månader gammal. OS Mavericks 10.9.1. Mycket sparsamt använd. Har inte laddat ner några ickeApple-program. Kör mest Mail (som jag haft och har otaliga problem med) och Safari. Ansluten till BBB 100/100.

Vad innebär "mycket sparsamt använd"? Står datorn avstängd i dagar eller veckor?

I så fall kan det vara batteriet. Men å andra sidan så borde klockan synkas när du startar datorn och får kontakt med internet, så min teori håller inte riktigt ändå.

Prova gärna en återställning av PRAM:
http://www.4633.se/problemlosning/aterstall-p...

Sparsamt innebär max en timmas användning dagligen. Efter användning går den i viloläge, men med hårddisken på. Den startas om kanske varannan vecka. Att klockan går efter märker man sedan när man ska använda datorn.

Som sagt var går man in i systeminställningar, Datum och tid ser man att klockan hoppar fram och rätt tid visas även i Menu bar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-01 17:45

Om du provar att ställa in tidzon till en annan stad i Sverige, hjälper det kanske? Eller Oslo?

Det förhåller sig så att det förmodligen är fel på klockstyrningen på moderkortet. Jag har haft datorn inne på reparation och fått ett nytt moderkort, men det hjälpte inte. Klockan slaskar en sekund per timma. Nu funderar de vad de ska göra.

På uppdrag av Apple ska jag lämna in datorn för felsökning. Eftersom jag har haft två moderkort i datorn torde felet inte ligga på moderkortet. Jag återkommer när jag fått tillbaka datorn.

Nu har jag fått tillbaka datorn men det var samma fel. Efter kontakt med Apple Support fick jag kommandon att skriva in. Efter det går klockan ganska rätt - ibland. Jag har kollat klockan på Macar på stan, en hade en klocka som gick 30 sekunder före rätt tid. Konstigt att Apple har så svårt för sig. De marknadsför sina produkter exemplariskt, förpackar dem jättefint och de är busenkla att komma igång med, sen börjar problemen och om man ringer Apple Support får man oftast prata med en som inget kan. När man får prata med en Senior Advisor kan denne lite mer, men hemfaller gärna åt att prova, prova, prova för att eliminera felet. Men varför krånglar Apples datorer så mycket? Jag upplever dem som svajiga och de har en benägenhet att strö felmeddelanden omkring sig. Jag är inte imponerad.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Nu har jag fått tillbaka datorn men det var samma fel. Efter kontakt med Apple Support fick jag kommandon att skriva in. Efter det går klockan ganska rätt - ibland. Jag har kollat klockan på Macar på stan, en hade en klocka som gick 30 sekunder före rätt tid. Konstigt att Apple har så svårt för sig. De marknadsför sina produkter exemplariskt, förpackar dem jättefint och de är busenkla att komma igång med, sen börjar problemen och om man ringer Apple Support får man oftast prata med en som inget kan. När man får prata med en Senior Advisor kan denne lite mer, men hemfaller gärna åt att prova, prova, prova för att eliminera felet. Men varför krånglar Apples datorer så mycket? Jag upplever dem som svajiga och de har en benägenhet att strö felmeddelanden omkring sig. Jag är inte imponerad.

Finns dåliga ex från alla tillverkare. Skicka in den på service igen.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...Men varför krånglar Apples datorer så mycket?...

De krånglar inte mer än datorer från andra tillverkare. Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå, dock utan att ha några siffror att hänga upp det på.

Men visst, alla märken har dåliga exemplar, även Apple.

Hur stort är ditt statistiska underlag? Hur många Macar baserar du dina åsikter på?

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...Jag upplever dem som svajiga och de har en benägenhet att strö felmeddelanden omkring sig...

Vad menar du med "svajiga"?
Vilka felmeddelanden?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-02 23:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De krånglar inte mer än datorer från andra tillverkare. Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå, dock utan att ha några siffror att hänga upp det på.

Men visst, alla märken har dåliga exemplar, även Apple.

Hur stort är ditt statistiska underlag? Hur många Macar baserar du dina åsikter på?

Vad menar du med "svajiga"?
Vilka felmeddelanden?

Angående felmeddelanden så är ju loggarna fulla på macar idag. Det mesta är ju inget man märker av. Bästa OSX från kvalitet/funktions synvinkel tycker jag 10.3 var den bästa. 10.6 på andra plats. Men generellt har ju kvalitén sjunkit från och med 10.4.

Det är lång ifrån eländet på windows sidan ännu, men jag undrar hur det blir när MS blir fullvärdig hårdvarutillverkare och börjar konkurrera med Apple på samma villkor.

Nu vet jag inte vad du testat.
Skapa en ny användare och logga in på det kontot, kvarstår problemet?
Har du möjlighet att installera OS X på en extern disk, kvarstår problemet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-03 09:59

Jag sitter med en MBA Late 2011, 2*iMac Late 2007(?) och en iPhone 5S. Ingen har vare sig 30s eller 4min fel på klockan i menyn. Inte heller tidigare 2*iPhone 4 har haft något problem med klockan. Jag pekar ut time.euro.apple.com i Mac OS X och har Bredband2 via Sollentuna Energis Stadsnät. I mobilen är det Telia. Kan inte bekräfta dina problem med klockan som går fel, men rättar till sig när man går in i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-03 14:11

Jag kör alla mina NNTP-klienter på time.euro.apple.com
Jag har inte märkt några tidsskillnader mot andra enheter.
Gäller det iPhone så hämtar den nog tiden från operatören (deras klocka går ofta fel) eller från GPSdata.

Nu står jag på Elgiganten och kollar tiden i en av deras iMac - som startas om varje dag och således borde ha rätt tid. Deras klocka går 9 sekunder före rätt tid. Det tycker jag är svagt av Apple.

Jag kollade ytterligare en iMac. Där går kockan 5 sekunder efter.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jag kollade ytterligare en iMac. Där går kockan 5 sekunder efter.

Vilken tidskälla har du som referens?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-03 16:38
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Nu står jag på Elgiganten och kollar tiden i en av deras iMac - som startas om varje dag och således borde ha rätt tid. Deras klocka går 9 sekunder före rätt tid. Det tycker jag är svagt av Apple.

Är de uppkopplade mot nätet, med fri lejd mot tidsserver?

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jag har upptäckt att klockan i Menu bar högst upp kan gå några minuter efter rätt tid. Detta händer ganska ofta - hela tiden. Går man in i Systeminställningar och trycker på datum och tid ser man att klockan hoppar fram till rätt tid. Detta gäller på klockan i Menu bar och klockan som visas i nyss nämnda systeminställningar. Provade just nu - då gick klockan 4 minuter efter och hoppade fram till rätt tid.

Någon som upptäckt detta.

Testade precis själv mot timeanddate.com och det är väldigt exakt hos mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-03 22:16

Min Mac mini gick också rätt på sekunden.

Det är väl bra att era datorer visar rätt tid, men hur kommer det sig att två datorer hos Elgiganten visar fel tid - dag efter dag. Apple-personal finns på plats. Som kund vill man ju gärna köpa en dator som visar rätt tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-04 16:53
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Det är väl bra att era datorer visar rätt tid, men hur kommer det sig att två datorer hos Elgiganten visar fel tid - dag efter dag. Apple-personal finns på plats. Som kund vill man ju gärna köpa en dator som visar rätt tid.

Kan du komma ut på nätet med dem, alltså kan du surfa med dem? Om inte så kan de ju inte heller komma fram till tidservern. Det andra kan vara att de är fel inställda, eller en kombination.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Det är väl bra att era datorer visar rätt tid, men hur kommer det sig att två datorer hos Elgiganten visar fel tid - dag efter dag. Apple-personal finns på plats. Som kund vill man ju gärna köpa en dator som visar rätt tid.

Har du testat mina två förslag till felsökning ovan?

Jo - jag tackar er för alla tips och sypunkter, men min point är denna: Hur kan det komma sig att flera iMacs på Elgiganten visar fel tid. Dessa startas om varje dygn. Borde inte Apple vara mer måna om sina produkter så att de kan se till att demonstrationsexemplaren i alla fall är felfria?

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jo - jag tackar er för alla tips och sypunkter, men min point är denna: Hur kan det komma sig att flera iMacs på Elgiganten visar fel tid. Dessa startas om varje dygn. Borde inte Apple vara mer måna om sina produkter så att de kan se till att demonstrationsexemplaren i alla fall är felfria?

Om datorerna saknar korrekt anslutning och/eller inställning till/av tidsserver så blir inte klockan rätt o då beror de olika klockslagen troligen på att klockan ställts manuellt på vartenda en. Sedan finns det ytterligare ett skäl till att klockan kan gå fel: Pram-batteriet. Om detta är på väg att tröttna tappar datorn såväl tidsuppfattning som andra grundläggande inställningar

  • Medlem
  • 2014-03-06 11:55

Det kan väl också bero på hur nätverkets brandvägg/router ser ut. Om den inte släpper igenom trafik på NNTP-porten så kommer inte den automatiska tidsjusteringen att fungera för datorerna innanför brandväggen, och då drar sej klockan i datorn.

Bevaka tråden