Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag förbättra hastigheten på mitt nätverk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla,
jag har nu fått fiberuppkoppling till min villa. Tjänsten jag köpt är 100/10 från Bahnhof.

Har en stationär iMac ansluten med kabel, en Mac Mini via wifi båda med OS 10.6.8. Plus ett antal iPhones och iPads.

Har också en AirPort Express 802.11n.

Min fråga är, kan jag trimma hastigheten?

Fick bra snurr när jag anslöt iMacen direkt till fibern. Över 100 Mbit/s. Sedan kopplade jag in AirPorten på nästa uttag vid fiberhuben. Fick inget trådlöst nätverk där. Kopplade då in AirPorten på första uttaget vid fiberhubben (som jag tidigare hade iMacen direktansluten till) och fick då igång trådlöst nätverk. Kopplade då in iMacen med kabel till AirPorten.

Med denna uppkoppling har jag.

På iMacen ca 70 Mbit/s (fast lina)
På Mac Minin (trådlös ca 6 meter från AirPort) 17 Mbit/s
På iPhone (wifi ca en halvmeter från AirPort) 40 Mbit/s

När jag talade med Bahnhof support så var de förvånade att jag fått det att funka överhuvudtaget. Tydligen kan man bara få en IP-adress från fibern. Men kan jag få flera trådlösa enheter att fungera på samma nätverk så ska det vara OK enligt dem. Annars skulle jag koppla ut allt och låta det vara i ca två timmar och sedan ansluta AirPorten till första uttaget på fiberhubben. Och sedan ansluta den fasta anslutningen i Airporten (som jag redan hade gjort).

Supporten talade även om att AirPorten ej skulle vara kopplad i brygga utan i NAT.

Mina frågor är:
1) Kan jag få upp hastigheten till samma hastighet som när jag kopplade den direkt i fiberhubben. (över 100) eller ska jag vara nöjd med 70?

2) Kan jag få upp hastigheten på min Mac Mini? Den kollar vi mycket streamat på då den är kopplad till vår TV.

3) Är det inställningar på min AirPort som jag bör göra för att vässa mitt nätverk? Har inte rört dem sedan jag kopplade in den och fick den att funka bra med mitt ADSL.

4) Ska jag investera i nya AirPort extreme?

5) Kan jag vinna något på att göra som supporten på Bahnhof sa, att koppla ur allt i två timmar och sedan ansluta igen enligt ovan.

Jag är total amatör på detta. När jag väl fått det funka brukar jag inte peta i något. Men vill heller inte underutnyttja uppkopplingen.

Tack på förhand!
Jörgen

Senast redigerat 2014-03-01 12:16

Nej, du får inte upp hastigheterna mer.
Köp en Airport Extreme eller någon utav ASUS routrar.

Rankad lista på bra grejer; http://www.smallnetbuilder.com/rankers/router...

Tack för svar,
vad kan jag förvänta mig för prestandahöjning på AirPort Extreme? Både på trådlöst och fast?

Och min Mac Mini, som ändå har några år på nacken, är inte en flaskhals där?

Vänligen,
Jörgen

Det är alltid olika förutsättningar beroende på hur man bor t.ex.
Jag skulle gissa på nästan full hastighet, iallafall nära.

Beror på vilken Mac mini du har, troligen inga problem, vilken modell är det?

Intel Cor 2 Duo
2,26 GHz

Jag tror den är köpt innan årsskiftet 2009/2010

10.6.8 som sagt

//Jörgen

Fast anslutning bör du närma dig vad du egentligen har från ISP.
Men trådlöst är så många faktorer att ingen kan säga dig vad du verkligen kommer att få.

Teoretiskt med en ny airport extreme får du bättre trådlöst än vad du har hastighet på ditt Internet.
Men sedan kommer avstånd. Störningar från andra trådlösa nätverk. Andra trådlösa saker som bluetooth och trådlösa telefoner vid användare av 2,4GHz bandet.

Bör vara en 2009 då och ha stöd för 802.11n. Så ska klara betydligt mer än vad du får ut idag, kanske nära max om inget stör.
För streaming så brukar jag alltid rekommendera att köra via kabel om möjligt ändå, då det är betydligt stabilare än att köra trådlöst.

Jag skulle hellre köra på 60Mbit/s på kabel än 90Mbit/s trådlöst. Vilket jag också valt att göra genom att använda D-Link Powerline just till min Mac mini som jag har kopplad till TVn för streaming.

Ja, kabel är ju bäst såklart. Vill bara slippa dra den... Och vi körde med ADSL (trådlöst) på under 10 Mbit så det är ju bättre nu!

Får testa ett tag.

En sista fråga, får jag bättre fart på mitt interna (trådlösa) nätverk med en AirPort Extreme också? Alltså när jag flyttar filer mellan mina datorer.

Tack alla för all hjälp!
Jörgen

Ja det lär du få.

Toppen!

Tack!!

1
Bevaka tråden