Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera samma klon/kopia av OS X på flera datorer.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Nu har jag klurat, googlat och allt det där men kommer inte riktigt fram till någon adekvat lösning på mitt problem/utmaning!
Jag sitter med ett par Macbook Air som jag vill kunna återställa/ominstallera till en klon/kopia av OS X som jag skapat genom SuperDuper! som en form av backup och en standard för nya burkar. Nu vill jag på smartaste och effektivaste sätt kunna få tillgång till den externa hårddisken där klonen ligger på och kunna "installera" den. Min tanke är en NAS kopplat till ett mindre LAN(Wi-Fi är för slött) där man kan köra ett par datorer samtidigt som överför klonen och ersätter sitt gamla OS X med den nya, men där tar min kunskap slut och efterfrågar därför några vänliga själar som kan tipsa om lösningar etc etc...Jag har gjort detta ett par gånger i PC-miljö men aldrig i Mac.

På förhand tack!

Ursprungligen av kanderss:

Hallå!

Nu har jag klurat, googlat och allt det där men kommer inte riktigt fram till någon adekvat lösning på mitt problem/utmaning!
Jag sitter med ett par Macbook Air som jag vill kunna återställa/ominstallera till en klon/kopia av OS X som jag skapat genom SuperDuper! som en form av backup och en standard för nya burkar. Nu vill jag på smartaste och effektivaste sätt kunna få tillgång till den externa hårddisken där klonen ligger på och kunna "installera" den. Min tanke är en NAS kopplat till ett mindre LAN(Wi-Fi är för slött) där man kan köra ett par datorer samtidigt som överför klonen och ersätter sitt gamla OS X med den nya, men där tar min kunskap slut och efterfrågar därför några vänliga själar som kan tipsa om lösningar etc etc...Jag har gjort detta ett par gånger i PC-miljö men aldrig i Mac.

På förhand tack!

Jag antar att det du egentligen är ute efter är någon slags NetInstall eller NetRestore? OS X Server har den möjligheten: http://support.apple.com/kb/HT5599, http://support.apple.com/kb/HT4178

Netinstall/Netrestore funkar, jag har inte jobbat med dem under 10.9 men misstänker att det är program som inte ändrar sig så ofta.

För det första installera den nyaste maskinen du har, konfigurera den på det sätt som du vill.
Admin-kontot förs över mellan de maskiner du installerar.

Vill du ha speciella saker för de användare som skapas får du gå in här:
/System/Library/User Template

Sedan startar du om burken, sätter den i Target Disk Mode.
Skapa en image av den med Skivverktyget.
När den är klar, markera den i listan till vänster och kör sedan Avbilder/Avsök avbild för återskapande
Nu är imagen klar för att användas med Netinstall.

Den ska nu flyttas till en specifik mapp på servern, /Library/NetBoot/NetBootSP0
Netinstall ska slås på och konfigas.

Sist jag höll på med detta var det inte mycket man kunde göra.

När detta är klart, prova att ansluta en dator till ethernet starta om och håll nere N, för nätverksboot.
Fungerar allt som det ska kommer maskinen formatteras och blåsa in din image.
Brukar ta 10-20 min med bra nätverk och beroende på hur stor image du gjort.

Sedan vill du göra paket av alla program folk vill ha... men det är en helt annan historia.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-28 15:50
Ursprungligen av kanderss:

Hallå!

Nu har jag klurat, googlat och allt det där men kommer inte riktigt fram till någon adekvat lösning på mitt problem/utmaning!
Jag sitter med ett par Macbook Air som jag vill kunna återställa/ominstallera till en klon/kopia av OS X som jag skapat genom SuperDuper! som en form av backup och en standard för nya burkar. Nu vill jag på smartaste och effektivaste sätt kunna få tillgång till den externa hårddisken där klonen ligger på och kunna "installera" den. Min tanke är en NAS kopplat till ett mindre LAN(Wi-Fi är för slött) där man kan köra ett par datorer samtidigt som överför klonen och ersätter sitt gamla OS X med den nya, men där tar min kunskap slut och efterfrågar därför några vänliga själar som kan tipsa om lösningar etc etc...Jag har gjort detta ett par gånger i PC-miljö men aldrig i Mac.

På förhand tack!

Svaren kom ju medan jag funderade

Ett alternativ till det är ju att skapa bootbar usb sticka, så allt man behöver göra är att bota från stickan, och då låta ett script hämta skivavbilden och återställa botskivan i datorn med skivabilden. Om du alltså inte vill gå rutten via OSX Server och Netboot.

Om du nu ändå fr för du att köra netboot så kan du kolla på: http://www.deploystudio.com/Home.html
Gör det hela väldigt smidigt.

Jag tackar för hjälpen! Får se vilket alternativ jag väljer, men det låter ju tryggast att sätta sig in i OS X Server så man får lite rutin på det. Men jag antar att OS X Server kräver lite mer prestanda, särskilt om man ska försöka köra flera datorer samtidigt? Macbooken(Air) kommer väl brinna upp

1
Bevaka tråden