Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra standard till admin-användare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tre konton på en dator med OS X 10.9.2 installerat enligt följande:

1. "Konto 1" = admin
2. "Konto 2" = standard
3. "Konto 3" = specialanpassat

I Systeminställningar skall det gå enkelt att markera "Konto 2" och markera rutan med ”Tillåt användaren att administrera datorn” för att få detta standardkonto att bli ett administratörskonto. Enkelt... trodde jag, men det går inte ens bocka i själva rutan. Jag har testat att även markera och högerklicka på kontot för att komma åt "Avancerade inställningar". Där står att kontot tillhör gruppen "Staff", men ändå är dess behörigheter på standardnivå. Vad kan jag göra för att ändra kontot till administratörskonto? *suck*

Ursprungligen av alfacat:

Jag har tre konton på en dator med OS X 10.9.2 installerat enligt följande:

1. "Konto 1" = admin
2. "Konto 2" = standard
3. "Konto 3" = specialanpassat

I Systeminställningar skall det gå enkelt att markera "Konto 2" och markera rutan med ”Tillåt användaren att administrera datorn” för att få detta standardkonto att bli ett administratörskonto. Enkelt... trodde jag, men det går inte ens bocka i själva rutan. Jag har testat att även markera och högerklicka på kontot för att komma åt "Avancerade inställningar". Där står att kontot tillhör gruppen "Staff", men ändå är dess behörigheter på standardnivå. Vad kan jag göra för att ändra kontot till administratörskonto? *suck*

Vilket konto är du inloggad med när du försöker detta? Du måste vara inloggad som admin för att kunna höja upp nivån på ett konto. Sen får du nog inte vara inloggad på konto 2 i bakgrunden.

Ursprungligen av pmarriott:

Vilket konto är du inloggad med när du försöker detta? Du måste vara inloggad som admin för att kunna höja upp nivån på ett konto. Sen får du nog inte vara inloggad på konto 2 i bakgrunden.

Jag har testat alla möjliga tänkbara versioner av inlogg då jag varit i systeminställningar. En gammal UNIX-regel är väl egentligen bara att man inte ska vara inloggad på det konto man vill ändra gruppnivån på. Så jag är inloggad (först å främst) på adminkontot - konto 1.

Samtidigt har jag för mig att man ska vara inloggad med ett särskilt root-konto för att göra sådana ändringar... eller det är bara jag som yrar?...

Ursprungligen av alfacat:

Samtidigt har jag för mig att man ska vara inloggad med ett särskilt root-konto för att göra sådana ändringar... eller det är bara jag som yrar?...

http://support.apple.com/kb/ht1528

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-27 09:24

Det ska inte behövas. Är du inloggad som admin ska det räcka. Låst upp hänglåset längst ner till vänster?

Ursprungligen av kenjon:

Det ska inte behövas. Är du inloggad som admin ska det räcka. Låst upp hänglåset längst ner till vänster?

Alla sådana dubdertabbar är avprickade Ändå går det inte att ändra kontot. Jag testade även med att reparera behörigheter, ominstallera Mavericks och annat men utan resultat. Suck

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-28 13:31
Ursprungligen av alfacat:

Alla sådana dubdertabbar är avprickade Ändå går det inte att ändra kontot. Jag testade även med att reparera behörigheter, ominstallera Mavericks och annat men utan resultat. Suck

Då är något uppenbarligen fel, kanske med admin kontot. Pröva skapa nytt admin konto och se om det går därifrån, eller så skapar du ett nytt admin konto och migrerar resten till det. I värstafall är det ett tecken på ännu större trubbel.

Ursprungligen av juanito:

Då är något uppenbarligen fel, kanske med admin kontot. Pröva skapa nytt admin konto och se om det går därifrån, eller så skapar du ett nytt admin konto och migrerar resten till det. I värstafall är det ett tecken på ännu större trubbel.

Tack för tipset. Jag skapade ett adminkonto (501, staff), loggade in och försökte därifrån ändra Konto 2 till adminbehörighet, men nix :/ Det blev riktigt knepigt...

Sista utvägen är väl att flytta samtliga viktiga filer och dokument till en annan dator eller nätverksdisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-02 23:29
Ursprungligen av alfacat:

Tack för tipset. Jag skapade ett adminkonto (501, staff), loggade in och försökte därifrån ändra Konto 2 till adminbehörighet, men nix :/ Det blev riktigt knepigt...

Sista utvägen är väl att flytta samtliga viktiga filer och dokument till en annan dator eller nätverksdisk.

Jadu, jag tror du har större problem där, jag är ingen hejare på unix biten. Jag skull rekommendera att du ger den maskinen en ordentlig genomsyn, kanske rent av rensar den helt. Men om du inte vill det så kan du prova med att "enable root" och då göra det som root. Fungerar det inte då så kan det ju vara allt från korrupt filsystem till ja vete fåglarna, och då för du verkligen ta backup på all data och rensa maskinen i min mening.

Något är uppenbarligen knas med kontot, och du bör överväga att ta bort det (men behålla hemmappen) för att därefter skapa ett nytt.
Mer info här: http://support.apple.com/kb/PH14081

För att klargöra:
Alla användare inklusive administratörer tillhör gruppen Staff (20), det är helt normalt. Enda undantaget är Gästkontot som tillhör gruppen Guest (201). Skillnaden mellan ett standardkonto och ett administratörskonto är att användaren (genom kontots UID) även ingår i gruppen Admin (80).

För den hugade kan Directory Utility (numera dolt under Användare & Grupper > Inloggning > Nätverkskontoserver > Öppna Katalogverktyr) användas för att administrera användare och grupper m.m., men där kan man också göra väldigt mycket skada, varför man bör vara mycket, mycket försiktig med vad man gör.

1
Bevaka tråden