Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.9.2 släppt till utvecklare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lagom till att 10.9.1 kommit ut är nu 10.9.2 ute till utvecklare.

Build 13C32:

Known Issues
- None

Focus Areas
- Mail
- Messages
- Graphics Drivers
- VoiceOver
- VPN

#nyhetstips

Innehåller Facetime audio för Mac
http://www.macrumors.com/2013/12/19/facetime-...

Fjärde beta-versionen (13C48) av 10.9.2 släpptes igår:
http://www.macrumors.com/2014/01/30/mavericks...

Tredje versionen (13C44) 23/1:
http://www.macrumors.com/2014/01/23/apple-see...

Andra versionen (13C39) 16/1:
http://www.macrumors.com/2014/01/16/mavericks...

Och punktligt en vecka senare kommer nästa version:

http://www.macrumors.com/2014/02/06/mavericks...

Sjunde beta-versionen (13C62), bara fem dagar efter den förra:
http://www.macrumors.com/2014/02/17/apple-see...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-24 22:28

Apple-anställda har fått en pre-release så nu är det bara en tidsfråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-25 19:30

About the update
The OS X Mavericks v10.9.2 Update is recommended for all OS X Mavericks users. It improves the stability, compatibility, and security of your Mac. This update:

Adds the ability to make and receive FaceTime audio calls
Adds call waiting support for FaceTime audio and video calls
Adds the ability to block incoming iMessages from individual senders
Includes general improvements to the stability and compatibility of Mail
Improves the accuracy of unread counts in Mail
Resolves an issue that prevented Mail from receiving new messages from certain providers
Improves AutoFill compatibility in Safari
Fixes an issue that may cause audio distortion on certain Macs
Improves reliability when connecting to a file server using SMB2
Fixes an issue that may cause VPN connections to disconnect
Improves VoiceOver navigation in Mail and Finder
Improves VoiceOver reliability when navigating websites
Improves compatibility with Gmail Archive mailboxes
Includes improvements to Gmail labels
Improves Safari browsing and Software Update installation when using an authenticated web proxy
Fixes an issue that could cause the Mac App Store to offer updates for apps that are already up to date
Improves the reliability of diskless NetBoot service in OS X Server
Fixes braille driver support for specific HandyTech displays
Resolves an issue when using Safe Boot with some systems
Improves ExpressCard compatibility for some MacBook Pro 2010 models
Resolves an issue which prevented printing to printers shared by Windows XP
Resolves an issue with Keychain that could cause repeated prompts to unlock the Local Items keychain
Fixes an issue that could prevent certain preference panes from opening in System Preferences
Fixes an issue that may prevent migration from completing while in Setup Assistant

#nyhetstips

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-25 20:22
Ursprungligen av acke:

About the update
The OS X Mavericks v10.9.2 Update is recommended for all OS X Mavericks users. It improves the stability, compatibility, and security of your Mac. This update:

460 MB för mig via programuppdatering, 860 MB som combo update
http://support.apple.com/kb/HT6114?viewlocale...

Täpper igen SSL-bugen fastän det inte explicit nämns. I alla fall om man testar på testsidanImperialViolet (dvs sidan kan inte öppnas = ingen ssl-bug)

Senast redigerat 2014-02-25 20:35
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-02-26 16:05
Ursprungligen av IngoX:

460 MB för mig via programuppdatering, 860 MB som combo update
http://support.apple.com/kb/HT6114?viewlocale...

Täpper igen SSL-bugen fastän det inte explicit nämns. I alla fall om man testar på testsidanImperialViolet (dvs sidan kan inte öppnas = ingen ssl-bug)

Hm, vad är bättre att uppdatera via då? App store eller att ta ner Combo update? Har alltid uppdaterat via App store och gått bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-26 16:11
Ursprungligen av kievY:

Hm, vad är bättre att uppdatera via då? App store eller att ta ner Combo update? Har alltid uppdaterat via App store och gått bra.

Vanligtvis via App Store. Combo-uppdateraren är praktisk om du börjar från 10.9.0. Ibland om man har stora problem med en installation kan man pröva combon först innan en full ominstallation av systemet.

Som jag uppfattat de tidigare problemen så blev man tvungen att ange i Gmails inställningar på webben att "Alla mail" skulle ingå i IMAP-systemet. Kan man dra slutsatsen nu att man kan klicka ur den inställningen igen?

Ursprungligen av acke:

About the update
The OS X Mavericks v10.9.2 Update is recommended for all OS X Mavericks users. It improves the stability, compatibility, and security of your Mac. This update:

Adds the ability to make and receive FaceTime audio calls
Adds call waiting support for FaceTime audio and video calls
Adds the ability to block incoming iMessages from individual senders
Includes general improvements to the stability and compatibility of Mail
Improves the accuracy of unread counts in Mail
Resolves an issue that prevented Mail from receiving new messages from certain providers
Improves AutoFill compatibility in Safari
Fixes an issue that may cause audio distortion on certain Macs
Improves reliability when connecting to a file server using SMB2
Fixes an issue that may cause VPN connections to disconnect
Improves VoiceOver navigation in Mail and Finder
Improves VoiceOver reliability when navigating websites
Improves compatibility with Gmail Archive mailboxes
Includes improvements to Gmail labels
Improves Safari browsing and Software Update installation when using an authenticated web proxy
Fixes an issue that could cause the Mac App Store to offer updates for apps that are already up to date
Improves the reliability of diskless NetBoot service in OS X Server
Fixes braille driver support for specific HandyTech displays
Resolves an issue when using Safe Boot with some systems
Improves ExpressCard compatibility for some MacBook Pro 2010 models
Resolves an issue which prevented printing to printers shared by Windows XP
Resolves an issue with Keychain that could cause repeated prompts to unlock the Local Items keychain
Fixes an issue that could prevent certain preference panes from opening in System Preferences
Fixes an issue that may prevent migration from completing while in Setup Assistant

#nyhetstips

Plus en massa annat som inte nämns som vanligt.

Exempelvis en grej som jag störde mig på som verkar borta nu är att badbollen innan 10.9.2 ibland dök upp en kvarts sekund med jämna mellanrum utan särskild anledning (datorn var inte särskilt belastad). Det är borta nu.

Strömknappen beter sig också annorlunda (i alla fall på bärbara). Innan gick datorn i vila direkt när man tryckte på knappen, nu måste man hålla inne den kanske en halv sekund för att det ska ske. Håller man inne knappen ett par sekunder till längre får man upp Starta om, Vila, Avbryt och Stäng av-dialogrutan. Håller man inne strömknappen längre än fem sekunder så blir det (liksom innan) tvångsavstängning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-27 16:46

Japp, strömknappen irriterade mig lite först, innan jag tryckte lite längre tid på den än vanligt.
Jag trodde ett tag att det var någon slags seghet eller tidsfördröjning på strömknappen..

Angående strömknappen så är det bra att de ändrat, men jag funderar fortfarande på vad som var problemet med det tidigare beteendet som vi haft under lång tid?

Om någon glömt så var det tidigare beteendet så här:
Vila - stäng locket (eller gå till äpplet)
Meny med val - tryck på knappen
Tvinga ner datorn - håll inne knappen

"Don't fix it if it ain't broken" kommer väl till pass.

På vilket sätt är det nya sättet bättre? Man kan dra till med att användarna kände inte till att de bara kan stänga locket för vila. Motfrågan till det är väl hur ska de känna till att de ska hålla inne knappen flera sekunder? Det normala med en knapp är väl att man bara trycker på den.

Nu upptäckte jag en grej som inte gjorde mig särskilt glad...

Jag har för vanan att dra faviconen på webbsidor in till de jag chattar med. Det skapas då en "snygg" länk med sidans titel. Personen som tar emot länken kan läsa i klartext vad det är för sida de kommer att besöka om de klickar. De slipper se det där träliga, superlånga länkarna med http://www.blablabla...

När jag drar sagda favicon nu så vill den ladda över en bokmärkesfil till mottagaren. De ska först ladda ner filen och hur vet jag att den filen funkar om mottagaren har Windows. Det fungerar fortfarande att dra faviconen till ett mail eller ett textdokument. Snälla, snälla Apple säg mig att ni råkat införa en ny dum bugg.

Någon som vet mer om det här?

Efter kvällens surf så upptäckte jag tre st popupfönster bakom det aktiva fönstret i Safari. Är det något vajsing med popup-blockeringen i Safari i 10.9.2? Någon som sett det här?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-03-03 15:00
Ursprungligen av IngoX:

Vanligtvis via App Store. Combo-uppdateraren är praktisk om du börjar från 10.9.0. Ibland om man har stora problem med en installation kan man pröva combon först innan en full ominstallation av systemet.

Lägger man på ex vis 10.9.2 på 10.9.0 får man automagiskt Combo via Software Update:

Mac OS X: What's the difference between delta and combo updates?:
http://support.apple.com/kb/HT4567

Själv brukar jag alltid ladda Combo vid varje uppdat, minskar risken för problem.

Ursprungligen av Anders T:

Angående strömknappen så är det bra att de ändrat, men jag funderar fortfarande på vad som var problemet med det tidigare beteendet som vi haft under lång tid?

Om någon glömt så var det tidigare beteendet så här:
Vila - stäng locket (eller gå till äpplet)
Meny med val - tryck på knappen
Tvinga ner datorn - håll inne knappen

"Don't fix it if it ain't broken" kommer väl till pass.

På vilket sätt är det nya sättet bättre? Man kan dra till med att användarna kände inte till att de bara kan stänga locket för vila. Motfrågan till det är väl hur ska de känna till att de ska hålla inne knappen flera sekunder? Det normala med en knapp är väl att man bara trycker på den.

Man kan alltid trycka ctrl ström-/mata ut-knapp för att få dialogrutan för ”Omstart, Vila, Avbryt och Stäng av”.

Ursprungligen av star-affinity:

Man kan alltid trycka ctrl ström-/mata ut-knapp för att få dialogrutan för ”Omstart, Vila, Avbryt och Stäng av”.

Inlägget handlade om att de vanligaste sätten att använda inte är logiska längre.

Jag använder den där combon i jobbdatorn när dagen är slut men irriteras varje gång nuförtiden. På mitt förra tangentbord satt eject i yttre hörnet så det var en knapp i varje hörn. Förmodligen var det så de tänkte också när de hittade på detta kortkommando. Nu måste jag kolla var jag trycker för eject sitter mitt bland knapparna. Så även här har Apple tappat finurlighet.

Ursprungligen av Anders T:

Inlägget handlade om att de vanligaste sätten att använda inte är logiska längre.

Jag använder den där combon i jobbdatorn när dagen är slut men irriteras varje gång nuförtiden. På mitt förra tangentbord satt eject i yttre hörnet så det var en knapp i varje hörn. Förmodligen var det så de tänkte också när de hittade på detta kortkommando. Nu måste jag kolla var jag trycker för eject sitter mitt bland knapparna. Så även här har Apple tappat finurlighet.

Synd att du tycker det är så jobbigt. Håller med om att det kanske var bättre att få upp dialogrutan vid snabbt tryck på strömknappen, men tycker det är bra att datorn inte går i vila direkt när man trycker på den.

Man kan ju också köra:

cmd alt ström/eject = vila
cmd ctrl ström/eject = mjuk omstart
cmd alt ctrl ström/eject = mjuk avstängning

1
Bevaka tråden