Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyckelring - förhindra att den frågar efter

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var kan man ändra på datorn att dialogrutan om nyckelring inte kommer upp när man ska logga in på sidor?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-27 15:25
Ursprungligen av calinou:

Var kan man ändra på datorn att dialogrutan om nyckelring inte kommer upp när man ska logga in på sidor?

Systeminställningar > iCloud > bocka ur Nyckelring

iCloud: Vanliga frågor om iCloud-nyckelring

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken dialogruta?

Vad menar du med "logga in på sidor"?

Jag har installerat Google Chrome och det kommer sådana rutor i fall jag ska logga in mig på vissa platser. Sådana frågor har jag inte haft i Safari. Det hjälper inte att trycka på avbryt.

Ursprungligen av calinou:

Jag har installerat Google Chrome och det kommer sådana rutor i fall jag ska logga in mig på vissa platser. Sådana frågor har jag inte haft i Safari. Det hjälper inte att trycka på avbryt.

Så du menar att @IngoX förslag inte fungerade?

Ursprungligen av IngoX:

Systeminställningar > iCloud > bocka ur Nyckelring

iCloud: Vanliga frågor om iCloud-nyckelring

Jag använder in iCloud. Nu har jag loggat in mig men hittar inte "bocka ur nyckelring".......tacksam om du kan förtydliga.

Ursprungligen av calinou:

...Det hjälper inte att trycka på avbryt.

Men det är väl ganska självklart att om du trycker "Avbryt" (dvs du ger inte Chrome tillåtelse att komma åt uppgifter i din nyckelring) så kommer ju samma fråga nästa gång du ska in på den sidan.

Tryck "Tillåt alltid" i stället, så kommer inte frågan nästa gång.

Edit:
Vart tog bilden vägen? Här fanns ett inlägg som visade en bild på en dialogruta från Chrome.

I Google Chrome: menyn Chrome-->Inställningar-->Visa avancerade inställningar-->bocka ur "Erbjud att spara lösenord som jag anger på webben"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det är väl ganska självklart att om du trycker "Avbryt" (dvs du ger inte Chrome tillåtelse att komma åt uppgifter i din nyckelring) så kommer ju samma fråga nästa gång du ska in på den sidan.

Tryck "Tillåt alltid" i stället, så kommer inte frågan nästa gång.

Det går inte att avbryta. Det kommer inte varje gång jag ska på den sida - utan det kommer hela tiden tills jag trycker på tillåt vilket är störande i synnerhet när jag inte vill tillåta att Google Chrome förvaltar indirekt min "konfidentiella information". Därför vill jag ha bort att den ska fråga.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det är väl ganska självklart att om du trycker "Avbryt" (dvs du ger inte Chrome tillåtelse att komma åt uppgifter i din nyckelring) så kommer ju samma fråga nästa gång du ska in på den sidan.

Tryck "Tillåt alltid" i stället, så kommer inte frågan nästa gång.

Edit:
Vart tog bilden vägen? Här fanns ett inlägg som visade en bild på en dialogruta från Chrome.

Bilden behövs inte. Jag kan förklara utan bild.

Ursprungligen av Mattias A:

I Google Chrome: menyn Chrome-->Inställningar-->Visa avancerade inställningar-->bocka ur "Erbjud att spara lösenord som jag anger på webben"

tack, nu fungerar det utmärkt!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-27 19:14
Ursprungligen av calinou:

Jag använder in iCloud. Nu har jag loggat in mig men hittar inte "bocka ur nyckelring".......tacksam om du kan förtydliga.

Antar att du loggat in på icloud i webbläsaren och det är fel utan icloud i inställningarna på datorn.

Ursprungligen av lappen71:

Antar att du loggat in på icloud i webbläsaren och det är fel utan icloud i inställningarna på datorn.

Än så länge fungerar det utan att jag har behövt ställa in på iCloud.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-27 20:25
Ursprungligen av calinou:

Än så länge fungerar det utan att jag har behövt ställa in på iCloud.

Ok men VAR loggade du in för att stänga av nyckelring?

Ursprungligen av lappen71:

Ok men VAR loggade du in för att stänga av nyckelring?

Jag loggade in på iCloud-kontot på min dator via mitt ID. Fast nu är det fixat!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-27 22:14
Ursprungligen av calinou:

Jag loggade in på iCloud-kontot på min dator via mitt ID. Fast nu är det fixat!

Väldigt svårt att missa nyckelhanterare (keychain)

Ursprungligen av lappen71:

Väldigt svårt att missa nyckelhanterare (keychain)

http://9to5mac.files.wordpress.com/2013/10/icloud-no-keychain.png

Keychain finns inte med på min lista som du visar. Undrar varför?

Bara för att förtydliga lite: Alla användare på en Mac har minst en nyckelring oavsett om man använder iCloud eller ej, i vilken sparade lösenord och inloggningsuppgifter m.m. lagras. Denna hanteras av programmet Nyckelhanterare, som även innehåller systemets nyckelring, certifikat och rotcertifikat m.m.

På samma sätt har varje iOS-enhet samma slags nyckelringar, med den viktiga skillnad att dessa inte kan administreras manuellt som på Macen.

iCloud-nyckelringen i sin tur används för att synkronisera användarens nyckelring på datorn med nyckelringen på andra Macar eller iOS-enheter.

Ursprungligen av calinou:

Keychain finns inte med på min lista som du visar. Undrar varför?

Vilken version av OS X kör du?

Om du kör Mavericks så borde den finnas där. Men iCloud Keychain finns inte i äldre system.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X kör du?

Om du kör Mavericks så borde den finnas där. Men iCloud Keychain finns inte i äldre system.

Då förklarar det varför det inte finns på min lista. Jag har 10.8.5!

Ursprungligen av pushloop:

Bara för att förtydliga lite: Alla användare på en Mac har minst en nyckelring oavsett om man använder iCloud eller ej, i vilken sparade lösenord och inloggningsuppgifter m.m. lagras. Denna hanteras av programmet Nyckelhanterare, som även innehåller systemets nyckelring, certifikat och rotcertifikat m.m.

På samma sätt har varje iOS-enhet samma slags nyckelringar, med den viktiga skillnad att dessa inte kan administreras manuellt som på Macen.

iCloud-nyckelringen i sin tur används för att synkronisera användarens nyckelring på datorn med nyckelringen på andra Macar eller iOS-enheter.

Tack för förtydligandet! Det var många nyckelringar att ta reda på.........Det kan vara bra att lösenordet sparas i en nyckelring så att man inte behöver komma ihåg men om datorn bli stulen då är det väldigt lätt att komma åt ens uppgifter eftersom inloggningen och lösenordet är redan inmatad på ens privata sidor.

Ursprungligen av calinou:

Tack för förtydligandet! Det var många nyckelringar att ta reda på.........Det kan vara bra att lösenordet sparas i en nyckelring så att man inte behöver komma ihåg men om datorn bli stulen då är det väldigt lätt att komma åt ens uppgifter eftersom inloggningen och lösenordet är redan inmatad på ens privata sidor.

Eller också deaktiverar man automatisk inloggning, aktiverar FileVault och sätter ett EFI-lösen.
Som alltid står bekvämlighet och säkerhet i motsats till varandra.

Ursprungligen av calinou:

...om datorn bli stulen då är det väldigt lätt att komma åt ens uppgifter eftersom inloggningen och lösenordet är redan inmatad på ens privata sidor.

Om du har automatisk inloggning, och om datorn inte begär lösenord när den väcks från vila, så är det ganska osäkert, ja.

Men om du stänger av automatisk inloggning, och ställer in att lösenord ska krävas efter vila, så kommer tjuven aldrig in på din användare i datorn.

Ursprungligen av pmarriott:

Eller också deaktiverar man automatisk inloggning, aktiverar FileVault och sätter ett EFI-lösen.
Som alltid står bekvämlighet och säkerhet i motsats till varandra.

haha, väldigt enkelt att förstå för mig som vet knappast vad en nyckelring är......

Ursprungligen av calinou:

haha, väldigt enkelt att förstå för mig som vet knappast vad en nyckelring är......

Det räcker bra att stänga av automatisk inloggning, och att kräva lösenord efter vila.

Filevault och EFI-lösenord är definitivt överkurs.

Ursprungligen av calinou:

haha, väldigt enkelt att förstå för mig som vet knappast vad en nyckelring är......

Är rätt säker på att "automatisk inloggning" och "FileVault" finns som träffar i i hjälpen på datorn. Har du testat att i Hjälp-menyn söka i hjälpcenter?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det räcker bra att stänga av automatisk inloggning, och att kräva lösenord efter vila.

Filevault och EFI-lösenord är definitivt överkurs.

Vad menar du att stänga av automatiskt och kräva lösenord efter vila? Du menar på datorn? var gör man detta?
tyvärr är det inte mycket som är så självklart för mig när det gäller datorer.

Automatisk inloggning:
http://support.apple.com/kb/PH10650?viewlocal...

Kräva lösenord när man väcker datorn från viloläge:
http://support.apple.com/kb/PH10836?viewlocal...

Ursprungligen av calinou:

Vad menar du att stänga av automatiskt och kräva lösenord efter vila? Du menar på datorn? var gör man detta?
tyvärr är det inte mycket som är så självklart för mig när det gäller datorer.

Om du läser svaren i tråden så blir det enklare för dig och du behöver inte ställa samma fråga flera gånger…

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det räcker bra att stänga av automatisk inloggning, och att kräva lösenord efter vila.

Filevault och EFI-lösenord är definitivt överkurs.

EFI-lösen kanske är överkurs, men Filevault är en stark rekommendation för att skydda sin information. Även om datorn är inställd på att begära lösenord vid inlogg samt vid vila och skärmsläckare så är det en baggis att komma åt innehållet genom Target disk mode eller genom att montera ur hårddisken och sätta den i ett externt chassi. Filevault förhindrar detta.

Ursprungligen av Mattias A:

EFI-lösen kanske är överkurs, men Filevault är en stark rekommendation för att skydda sin information. Även om datorn är inställd på att begära lösenord vid inlogg samt vid vila och skärmsläckare så är det en baggis att komma åt innehållet genom Target disk mode eller genom att montera ur hårddisken och sätta den i ett externt chassi. Filevault förhindrar detta.

Jag är övertygad om att den genomsnittlige datortjuven inte stjäler datorn för att komma åt några lösenord och sajt-inloggningar. Han vill åt själva datorn. Punkt.

Och därför är jag också övertygad om att den genomsnittlige Mac-ägaren är tillräckligt trygg om man slår av automatiskt inloggning, och kräver lösenord efter vila. Om tjuven stöter på dessa hinder så gör han sig inte besväret att försöka komma runt dem. Utan han installerar helt enkelt bara om systemet.

Har man känsliga uppgifter i sin dator, så ska man kanske fundera på att kryptera med Filevault. Men för gemene man så hävdar jag fortfarande att Filevault är överkurs.

Edit:
Den här åsikten är också färgad av de trådar vi har haft där folk har fått problem pga Filevault, vilket gör att man blir lite avskräckt från att rekommendera det till "vanliga" användare.

Bevaka tråden