Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband lägger till extra sekund med tystnad vid export

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att bli vansinnig på Garageband och hoppas att någon kan hjälpa till. Jag försöker dela upp en längre inspelning i mindre stycken och har därför importerat hela inspelningen i Garageband (version 10.0.1 på OS X). Därefter identifierar jag det första stället där jag vill dela av inspelningen och använder cmd + t för att klippa isär ljudregionen i två delar. Innan jag exporterar det första ljudstycket drar jag ett cykliskt intervall (det gula strecket ovanför spåren) som markerar exakt det område jag vill exportera ut. Därefter exporterar jag stycket med Dela | Exportera låt till skiva... och får en ljudfil på disk. Problemet är att denna ljudfil är ca. en sekund längre än det jag markerade och denna extra sekund är fylld med tystnad.

Eftersom det jag vill göra är att dela upp en inspelad livekonsert i enstaka låtar är den extra pålagda tystnade rejält störande när man sedan lyssnar på låtarna i en följd. Jag vet att detta fungerade att göra i förra versionen av Garageband, men tydligen har något ändrats.
Är det någon som vet hur man kan undvika den extra sekunden vid export ur Garageband 10?

Kanske detta hjälper:
http://apple.stackexchange.com/questions/1023...

Jag kan minnas att jag hade ett liknande problem för ett bra tag sedan i Logic Pro 9, det berodde dock på att jag hade i bockat att inkludera reverb tail. Osäker om det är ngt liknande i ditt fall då jag aldrig har använt Garage Band.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kanske detta hjälper:
http://apple.stackexchange.com/questions/1023...

Jag kan minnas att jag hade ett liknande problem för ett bra tag sedan i Logic Pro 9, det berodde dock på att jag hade i bockat att inkludera reverb tail. Osäker om det är ngt liknande i ditt fall då jag aldrig har använt Garage Band.

Tack för svaret, men tyvärr funkar den tråden bara för "gamla" Garageband. Om jag inte missminner mig var det precis den tråden jag läste när jag försökte (och lyckades...) få det att funka i Garageband 9.

Men som sagt var, tack för detta.

En annan, relaterad, sidofråga istället: Om nu inte Garageband 10 fungerar för detta, vilket program använder ni för att göra liknande uppgifter? Dvs, dela upp en inspelad konsert i enskilda låtar utan tystnad mellan låtarna. Den största anledningen till att jag använder GB till detta är att jag redan har det, men givetvis kan jag tänka mig att använda något annat program, bara det fungerar.

Ursprungligen av HåkanE:

Tack för svaret, men tyvärr funkar den tråden bara för "gamla" Garageband. Om jag inte missminner mig var det precis den tråden jag läste när jag försökte (och lyckades...) få det att funka i Garageband 9.

Men som sagt var, tack för detta.

En annan, relaterad, sidofråga istället: Om nu inte Garageband 10 fungerar för detta, vilket program använder ni för att göra liknande uppgifter? Dvs, dela upp en inspelad konsert i enskilda låtar utan tystnad mellan låtarna. Den största anledningen till att jag använder GB till detta är att jag redan har det, men givetvis kan jag tänka mig att använda något annat program, bara det fungerar.

Som jag nämnde innan så använder jag Logic Pro, men Garage Band ska klara av att bounca ljudspår utan att lägga till en sekunds tomt ljud.

Har som sagt dålig koll på Garage Band, men du kan alltid ta bort den sista sekunden i te.x QuickTime.

Ursprungligen av HåkanE:

...använder cmd + t för att klippa isär ljudregionen i två delar...

Blir det någon skillnad om du inte klipper isär ljudspåret - utan bara markerar en "loop region" och exporterar den.

Så som det står i instruktionerna på den länkade sidan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blir det någon skillnad om du inte klipper isär ljudspåret - utan bara markerar en "loop region" och exporterar den.

Så som det står i instruktionerna på den länkade sidan.

Nix, det blir tyvärr ingen skillnad.

Sicken flax...

Jag hittade "gamla" Garageband i /Applications. Vet inte om det var vid installationen av nya Garageband som jag valde att spara undan den gamla versionen eller om det gjordes automatiskt, men hur som helst. I /Applications hittade jag en mapp som heter "GarageBand 6.0.5" och i den ligger mycket riktigt den förra versionen av GB. I den kan jag dela upp konserten i de låtar jag vill ha precis som tidigare. Perfekt!

Då så, detta löser mitt problem för idag, men om någon skulle hitta ett sätt att göra motsvarande i "nya" GB så får ni jättegärna dela med er av detta.

1
Bevaka tråden