Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med D-link modem/router

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag får inte fart på min D-link N300.
Alla lampor lyser som ska lysa så vitt jag förstår, utom internet.
Jag har kopplat in modemet med sladd och försökt med: 192.168.1.1. i safari men inget händer. Har även provat trådlöst, men utan resultat.

​Provade även att skriva in Ip adressen manuellt i datorn (192.168.1.100 )
Men ingen skillnad. Anledningen till att jag byter modem/router är att jag bytt leverantör från bredbandsbolaget till bahnhof och måste skicka tillbaks den gamla routen till bredbandsbolaget. Jag har även provat gamla routern och då funkar allt perfekt. Mao inget fel på internet leveransen..

Tacksam för hjälp.

PS. Jag såg att någon här tyckte att Mac och D-link knappt var kompatibla. Är det värt att krångla med den här, ska jag helt enkelt byta till ett annat märke på router. Vilket märke är i så fall bra?

Johan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-25 15:35

Du har alltså Banhof nu och det fungerar med den gamla routern du hade till BBB men inte den nya D-Link?
Det kan bero på att man behöver vänta en stund (20-30 min?) innan man kan koppla in en ny dator (som en router är, alltså en unik MAC-adress på nätverkskortet) och få en extern ip-adress till den. Om du ringer Banhof-supporten så kan de ge dig exakta besked.

Om du köpt routern själv så är fabriksinställning på D-link routrar att man kommer åt webgränssnittet på 192.168.0.1, Username=Admin, Password=[lämna tomt]. Om du fått den konfigurerad av Banhof så kan det gälla annat, hör med dom. Om du köpt den begagnad: gör en fabriksåterställning.

Slutligen så är det inte helt klart vilken router du menar. D-link har flera med N300 i namnet men olika modellbeteckningar: hittar åtminstone GO-RT-N300, DIR 636L samt DIR-605L.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-25 20:30
Ursprungligen av johanhelge:

PS. Jag såg att någon här tyckte att Mac och D-link knappt var kompatibla. Är det värt att krångla med den här, ska jag helt enkelt byta till ett annat märke på router. Vilket märke är i så fall bra?

Johan

D-link är knappt kompatibla med sina egna grejer.
Apples airport extreme eller Asus topp-modeller är bra.

Jag har provat allt det där. Har även kontaktat Bahnhof, dom fattade inte heller vad som är felet. D-link modem/routern har medelnumret DSL-2750B Problemet är att jag kommer inte åt webgränssnittet så jag kan ställa in den. Har provat olika adresser 192.168.0.1, 192.168.1.1, Kan ju helt enkelt vara fel på den också.. Men den är ju helt ny. Verkar som den står i bryggat läge, men det hjälper inte att återställa den. Bahnhof skulle byta ut den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-26 17:31

Nä, om du gjort en korrekt fabriksåterställning och inte får upp webgränssnittet via en av ethernetportarna på adress 192.168.1.1 så verkar det vara en trasig enhet.

Edit: Kolla också att du har ställt in datorn att ta emot ip-adress via DHCP så du inte har kvar den inställd på en manuell ip-adress!

Manual DSL 2750B: http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Product...
Fabriksåterställning:

Citat:

The Router may be reset to the original factory default settings by using a ballpoint or paperclip to gently push down the reset button in the following sequence:

1. Press and hold the reset button while the device is powered off.
2. Turn on the power.
3. Wait for 10~15 seconds and then release the reset button.

Remember that this will wipe out any settings stored in flash memory including user account information and LAN IP settings. The device settings will be restored to the factory default IP address 192.168.1.1 and the subnet mask is 255.255.255.0, the default management Username is “admin” and the default Password is “admin.”

Min erfarenhet av D-link: Dom funkar (oftast)

Nu fungerar det. Jag hade tydligen inte lyckats gjort en korrekt återställning. Trots att jag gjorde som i beskrivningen. Tydligen så kan den "fastna" i något läge när man gör en återställning så att den trots allt inte blir återställd. (Enligt teknikern som hjälpte mig) Han gissade att jag kanske tryckt in reset för länge. Jaha.. Hur svårt kan det vara att återställa ett modem? Tydligen för svårt för mig iaf.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden