Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny strömkabel till mbp, vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så, då har strömkabeln till min macbook pro (tidigt 2011) gått sönder för femhundrasextioelfte gången och det är dags att köpa en ny.
nu vill jag gärna införskaffa någon som håller längre än ett år men är lite rädd för att köpa något som inte är officiella apple-tillbehör.

så vad rekommenderar ni? har kanske t.om apple någon kabel nu som inte går sönder hela tiden? (ni vet precis efter kontakten där kabeln böjs så torkar den ut och trasas sönder)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-25 11:02
Ursprungligen av mjewl:

så, då har strömkabeln till min macbook pro (tidigt 2011) gått sönder för femhundrasextioelfte gången och det är dags att köpa en ny.
nu vill jag gärna införskaffa någon som håller längre än ett år men är lite rädd för att köpa något som inte är officiella apple-tillbehör.

så vad rekommenderar ni? har kanske t.om apple någon kabel nu som inte går sönder hela tiden? (ni vet precis efter kontakten där kabeln böjs så torkar den ut och trasas sönder)

Jag har också en macbook pro (late 2010) och har aldrig haft några problem med kabeln. Jag har inte heller upplevt att den böjs på något särskilt sätt, dessutom är min kabel mjuk och ytterst böjlig. Blir väldigt nyfiken på vad du menar? Förlåt att jag inte ger dig ett svar, du behöver inte svara mig förstås

Jag förstår heller inte hur dessa kan gå sönder. Den äldsta laddaren jag har till min MBP är 5 år gammal och det är inga som helst problem med den. Den jag använder dagligen är 4 år gammal och i skick som ny.

Ursprungligen av Gnulia:

Jag har också en macbook pro (late 2010) och har aldrig haft några problem med kabeln. Jag har inte heller upplevt att den böjs på något särskilt sätt, dessutom är min kabel mjuk och ytterst böjlig. Blir väldigt nyfiken på vad du menar? Förlåt att jag inte ger dig ett svar, du behöver inte svara mig förstås

Ursprungligen av pmarriott:

Jag förstår heller inte hur dessa kan gå sönder. Den äldsta laddaren jag har till min MBP är 5 år gammal och det är inga som helst problem med den. Den jag använder dagligen är 4 år gammal och i skick som ny.

här kommer en bild..

nu är den ju inte så här böjd från början, den har blivit det pga att den är trasig.. dvs den dras åt det håll där öppningen är på kabeln. om ni förstår.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-25 12:03

Jag har haft 4 st maskiner med totalt 6 st laddare. Hittills har endast en (och jag vill minnas att det var den första till en från 2006) gått sönder vid MagSafe-kontakten. Det som hände var att isoleringen gick sönder preces efter dragavlastaren och sedan skärmstrumpan vilket ledde till att ledarna fick för mycket mekanisk påverkan och utmattades tills att dom gick av.

så ni tycker alltså att jag kan köpa en ny officiell magsafe kabel/kontakt av apple utan att den kommer gå sönder ytterligare en gång?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-25 12:06

Stadga upp med krympslang, vulktape kanske?
Kanske på den nya sladden den med, i förebyggande syfte?

Edit: stavningskontroll.

Senast redigerat 2014-02-25 21:35
Ursprungligen av reboot81:

Stadga upp med krympslang, vilktape kanske?
Kanske på den nya sladden den med, i förebyggande syfte?

Gjorde jag på min gamla sladd som var till en MBP 2010 13". Funkade finfint.

  • Medlem
  • 2014-02-25 15:27

Jag har haft 3 olika MB/MBA sedan 2008 och aldrig råkat ut för detta problem trots att datorerna och laddarna har åkt med dagligen i ryggsäcken. Så min fråga blir helt enkelt: Vad exakt gör ni med era laddare?

Ursprungligen av Dalle:

Jag har haft 3 olika MB/MBA sedan 2008 och aldrig råkat ut för detta problem trots att datorerna och laddarna har åkt med dagligen i ryggsäcken. Så min fråga blir helt enkelt: Vad exakt gör ni med era laddare?

använder dem

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-25 18:34

Jag har haft precis samma problem med ett flertal iPhone-kablar. Apple kanske köper kablarna från flera olika tillverkare, och alla kanske inte håller samma standard (även om de följer Apples riktlinjer)...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-25 18:36
Ursprungligen av Dalle:

Så min fråga blir helt enkelt: Vad exakt gör ni med era laddare?

Kom att tänka på denna tweet: MacBook Pro tip: Use the small cable to hold the big cable in place.
och motreaktionen...
Men slitaget vid magsafe-kontakten kommer nog främst när den är inkopplad, inte under transport.

1
Bevaka tråden