Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsproblem vid synkronisering mot iTunes

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-02-24 20:59

Jag migrerade ett användarkonto här om dagen (med cp -R och chown -R). Nu går det dock inte att synka de iDevices som har varit anslutna till iTunes på den datorn sedan tidigare. Får meddelandet att "you don't have enough access privileges for this operation".

Har någon möjligtvis förslag på en lösning till detta "lilla" problem?

Hur exakt har du gjort? På samma dator?
Vilken version av OS X?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-24 21:29

Två tankar:

Kört chgrp? jag brukar köra chown och chgrp i par..
Kört Disk Utility och fixat rättigheter (ingen aning om det hjälper)

Rena gissningar ovan..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-02-24 22:07

Jag började med att logga in med ett lokalt adminkonto. Kopierade hemkatalogen (cp -R). Sedan bytte jag namn på den (motsv. det nya kontots namn). Därefter anslöt jag Mac'en till ny domän, körde chown -R och slutligen loggade jag in med det nya kontot på aktuell domän. Allt funkar fint, utom just den här synkningen mot iTunes.

@mattiL - Vilken grupptillhörighet tror du skulle kunna lösa problemet?

*Edit: OS X 10.9.1, en och samma dator.

Du kanske kan bygga om iTunesbiblioteket (eftersom du ändrat sökvägar). Kanske kan denna länken hjälpa dig? http://support.apple.com/kb/HT1751

Alternativet är ju annars att man tar och skapar ett nytt bibliotek och drar in all musik på nytt. Det tar ju visserligen en stund när allt ska synkas på nytt...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-02-25 20:37

Det var visst iPhoto-biblioteket som fuckade upp det hela. Efter en snabb reparation av databasen är synkproblemen historia

Innan jag hittade felet började jag dock att dribbla med musikbiblioteket i datorn. Eftersom iTunes Match finns där tänkte jag att det borde vara lugnt om jag bara raderar det lokala innehållet och sedan synkar tillbaks det från mååålnet. Riktigt så smutt var det inte. Visserligen finns alla låtar tillgängliga nu, men inte lokalt... Nå'n som vet hur man tvingar ner hela bibban så att man slipper streama?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-25 20:51

Skapa en smart spellista över låtar som bara finns i molnet, välj alla, högerklicka och hämta.
Tipset finns på 99mac.se i en tråd om iTunes Music Match.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-02-25 21:29

Tackar! Ska testa det i morgon...

1
Bevaka tråden