Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad hårddisk i TC. Ersätta den eller skrota

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 23 månader gamla TC har en hårddisk som håller på att gå sönder.
Den var helt död i tre dagar och sen kom den igång. Jag har backup på allt på disken utom själva time-machinefilen som jag inte vet hur jag flyttar. Skall jag skrota hela TC:n och köpa en ny eller byta bara hårddisken (mot en bättre då ...) vilken hårddisk passar? Nuvarande är på 2 TB. Går det att sätta i en större eller finns det nån begränsning i elektroniken där?
Jag antar att apple inte vill stå för en reparation om jag lämnar in den på verkstad.
Router-delen fungerar fint och jag är nöjd med den för övrigt.

Nu skriver du inte exakt vilken TC du har, men här finns en guide på hur man byter disk på en modell av TC:
http://www.ifixit.com/Guide/Removing+Apple+Ti...

Sen är det väl inte säkert att det just är hårddisken som är trasig, kan vara något annat.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu skriver du inte exakt vilken TC du har, men här finns en guide på hur man byter disk på en modell av TC:
http://www.ifixit.com/Guide/Removing+Apple+Ti...

Sen är det väl inte säkert att det just är hårddisken som är trasig, kan vara något annat.

Ok, hårddisken var tyst och gick inte att komma åt från datorn. Vad skulle det kunna vara annars?

TC är modellen som är platt, V4 2011 tror jag den kallas

Ursprungligen av torbjorneklund:

Ok, hårddisken var tyst och gick inte att komma åt från datorn. Vad skulle det kunna vara annars?

TC är modellen som är platt, V4 2011 tror jag den kallas

Kan vara ngn kontakt eller liknande i TCn. Du kan alltid testa att montera ut den och köra den via ett kabinett om du har. Då vet du iaf om hårddisken fungerar eller ej.

Då väljer du den modellen på iFixit.com om du vill göra det själv.

  • Medlem
  • 2014-02-24 20:25
Ursprungligen av torbjorneklund:

Ok, hårddisken var tyst och gick inte att komma åt från datorn. Vad skulle det kunna vara annars?

Kolla runt lite på iFixit's sidor om din modell av TC, så kanske du hittar nåt, t.ex. här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-24 20:36

Och om du inte vill meka kan du köra en extern disk istället i USBporten på din TC.

Ursprungligen av kenjon:

Och om du inte vill meka kan du köra en extern disk istället i USBporten på din TC.

Det är dock extremt långsamt.

Ja, det blev till slut en ny hårddisk. WD Red 2 TB. Går fint och tyst. Denna bör hålla längre ...

1
Bevaka tråden