Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läskvitto

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Undrar om det finns funktionen läskvitto, kvitto för mejlleverans. Jag vill se om mina mejl öppnas och läses.
Tacksam för hjälp med denna lilla fråga. Jag har IMac,s egna mejl….

Karin

Senast redigerat 2014-02-24 15:35

Beror på din mailleverantör och vad den du skickar till använder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Email_tracking

Jag har Imac:s egna mejl…

Om du skickar ett mail till mig så beror det alltså på hur jag hanterar "begäran om läskvitton".

Inom t.ex. ett företag som använder ett eget mailsystem så funkar detta med läskvitton. Men så fort mail hamnar ute på Internet så kan man inte veta hur andra system hanterar det, eller hur andra användare väljer att hantera det.

Kort och gott: skippa tanken med läskvitton såvida det inte rör sig om att göra det internt på ett företag.

  • Medlem
  • 2014-02-24 16:12

I Apples Mail-program (som installeras med Mac OS X) går det inte att begära läskvitto (*), och dessutom totalignorerar programmet eventuella "begäran om läskvitto" som finns i mail du får.

Andra mailprogram kanske stöder det, men oftast får läsaren en fråga om hen vill skicka tillbaka ett kvitto när ett sånt mail öppnats, och de flesta verkar svara "Nej" på en sån fråga.

(*) Nåja det kanske går, men det är meckigt, och eftersom du inte kan vara säker på att du får några kvitton ändå är det knappt någon ide att försöka.

Ursprungligen av rsmustang:

Jag har Imac:s egna mejl…

Han frågade efter mail-leverantör, inte vilket program du använder.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-08-23 10:31

Det tycks dock finnas en möjlighet. När jag skickar t.ex. födelsedagskort via sajten Jacquielawson, https://www.jacquielawson.com, kan jag i deras kontroll dels se när kortet gick iväg, dels om mottagaren läst det.
Undrar hur det går till? Det är dock inte mail.

Ursprungligen av Stig R:

Det tycks dock finnas en möjlighet. När jag skickar t.ex. födelsedagskort via sajten Jacquielawson, https://www.jacquielawson.com, kan jag i deras kontroll dels se när kortet gick iväg, dels om mottagaren läst det.
Undrar hur det går till? Det är dock inte mail.

Om jag får gissa så skickas inte bilderna med i mailet utan laddas från deras servrar av e-post programmet när användaren öppnar brevet.
Då kan man se om en specifik url öppnats och därmed utgå ifrån att mottagaren har tagit del av meddelandet.

Det är dock inte 100% säkert i och med att man kan ställa in e-post klienten så att den inte laddar bilder automatiskt från internet när man öppnar ett brev och då går det inget anrop tillbaka till servern som har bilderna om inte användaren aktivt väljer det.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-08-25 02:25
Ursprungligen av northswede:

Om jag får gissa så skickas inte bilderna med i mailet utan laddas från deras servrar av e-post programmet när användaren öppnar brevet.
Då kan man se om en specifik url öppnats och därmed utgå ifrån att mottagaren har tagit del av meddelandet.

Det är dock inte 100% säkert i och med att man kan ställa in e-post klienten så att den inte laddar bilder automatiskt från internet när man öppnar ett brev och då går det inget anrop tillbaka till servern som har bilderna om inte användaren aktivt väljer det.

Du har säkert rätt! Man får ett mail med en länk att klicka på. Så om man väljer att inte klicka på länken i mailet får jag inget läskvitto.
Vet du hur man gör för att se om en webbsida har lästs och av vem?

Ursprungligen av Stig R:

Du har säkert rätt! Man får ett mail med en länk att klicka på. Så om man väljer att inte klicka på länken i mailet får jag inget läskvitto.
Vet du hur man gör för att se om en webbsida har lästs och av vem?

Tja, det går att göra på många olika sätt, men personligen skulle jag skicka med en unik identifierare i url:en så jag kan identifiera vem det är som följt/öppnat länken.
Säg att bilden jag länkar bilden i e-posten som:
https://min.coola.tjänst/bilder.php?id=123-123-123 till en person och
https://min.coola.tjänst/bilder.php?id=321-321-321 till en annan.

Då kan man se om användaren med id=321-321-321 har öppnat e-posten tack vare att scriptet bilder.php sparar undan värdet i id innan den returnerar själva bilden till användarens e-post program.

Allt ovan är ett exempel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-30 08:28
Ursprungligen av Stig R:

Du har säkert rätt! Man får ett mail med en länk att klicka på. Så om man väljer att inte klicka på länken i mailet får jag inget läskvitto.
Vet du hur man gör för att se om en webbsida har lästs och av vem?

Du kan aldrig se om någon har läst det, bara om de har klickat/öppnat sidan. De kan ju klicka på länken och strunta i att läsa

Mailprotokollet har från grunden aldrig haft stöd för läskvitton har det egentligen inte nu heller. Bara att man kommit på omvägar så att det fungerar skapligt idag.

Det fanns ett mailprotokoll som hade stöd för läskvitton från grunden och hette Memo Mail som användes på storföretagen som Ericsson (där jag arbetade), Volvo m.fl. Det var teckenbaserat och tråkigt (på senare tid kom även ett grafiskt gränssnitt - jag personligen har inte sett det grafiska gränssnittet). Jag är ganska säker på att det inte används idag längre.

Om någon skriver ett helt nytt mailprotokoll med stöd för läskvitton från grunden och lanserar det nya mailprotokollet, GUI vänligt mailserver och mailklient som utnyttjar det nya mailprotokollet som open source samt lämnar in mailprotokollet till standardiseringsorganisation, t.ex. ITU-T eller liknande så kanske det kan på sikt ersätta dagens mailprotokoll (förutsatt att det finns en viss kompatibilitet mellan det nya protokollet och det gamla, så användarna kan skicka mail till varandra genom olika mailprotokoll [fast då förlorar man lästkvittofunktionen])

Sen är det som Kenjon säger: Att man öppnar en mail betyder ju inte att mottagaren har läst det!

Om en VD för ett multiföretag med 20000 anställda skickar ut mail till hälften av de anställda. Då blir det rätt jobbigt och kolla vilka som har läst det. Här skulle mailservern/mailklienten istället visa: "87% av mottagarna (10000) har öppnat mailen".

Sen måste man ju respektera att inte alla mottagare vill att avsändaren skall veta att mottagaren öppnat mailen.

Någon som är villig och kravla upp ärmarna och börja skriva det nya mailprotokollet?

Kort svar:
Du kan aldrig veta om någon har läst ditt mail eller inte, oavsett kvitton eller inte.

För att göra en liknelse: Att jag tar in min post från brevlådan betyder ju inte att jag öppnar breven och läser dem, eller hur?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-09-05 02:57
Ursprungligen av northswede:

Tja, det går att göra på många olika sätt, men personligen skulle jag skicka med en unik identifierare i url:en så jag kan identifiera vem det är som följt/öppnat länken.
Säg att bilden jag länkar bilden i e-posten som:
https://min.coola.tjänst/bilder.php?id=123-123-123 till en person och
https://min.coola.tjänst/bilder.php?id=321-321-321 till en annan.

Då kan man se om användaren med id=321-321-321 har öppnat e-posten tack vare att scriptet bilder.php sparar undan värdet i id innan den returnerar själva bilden till användarens e-post program.

Allt ovan är ett exempel.

Du verkar kunna script. Finns det ett script som registrerar vilka IP-nummer som besöker min hemsida?

Ursprungligen av Stig R:

Du verkar kunna script. Finns det ett script som registrerar vilka IP-nummer som besöker min hemsida?

I mitt exempel så använde jag mig av .php script och en unik identifierare i form av parametern "id", så där är inte IP adressen så intressant i och med att varje e-mail hade sitt eget värde i parametern "id".

För att besvara din fråga, så kan man ex.v använda sig av variabeln $_SERVER["REMOTE_ADDR"] i ett .PHP script för att försöka se vilket IP en besökare har. Det är lite upp till vilken typ av script som du använder dig av.
Andra lösningar är att titta i serverloggen, där brukar man kunna se när och varifrån en specifik sida har anropats.

I sammanhanget så bör jag nämna att just IP-adress är ett lite osäkert sätt att hålla koll på en specifik individ då det finns många osäkerhetsfaktorer.

Det är väl här cookie kommer in i bilden för att avgöra exakt från vilken dator det kommer ifrån. IP kan variera (dynamisk IP). Cookie säkerställer ju inte att det är 100% rätt person som ser meddelandet, det kan vara maka/make/barn som råkar titta på det i mottagarens användarkonto på datorn. Men det borde säkra ända ner till rätt användarkonto på datorn…

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-09-07 11:58
Ursprungligen av northswede:

I mitt exempel så använde jag mig av .php script och en unik identifierare i form av parametern "id", så där är inte IP adressen så intressant i och med att varje e-mail hade sitt eget värde i parametern "id".

För att besvara din fråga, så kan man ex.v använda sig av variabeln $_SERVER["REMOTE_ADDR"] i ett .PHP script för att försöka se vilket IP en besökare har. Det är lite upp till vilken typ av script som du använder dig av.
Andra lösningar är att titta i serverloggen, där brukar man kunna se när och varifrån en specifik sida har anropats.

I sammanhanget så bör jag nämna att just IP-adress är ett lite osäkert sätt att hålla koll på en specifik individ då det finns många osäkerhetsfaktorer.

I mitt fall handlar det inte så mycket om individer, snarare att se var i världen den inloggade personen befinner sig. Vi har en intern webb där det finns misstanke om att någon läcker sin login till "goda vänner". Dessa kanske bor i främmande länder. Om jag kan se att en viss login använts från t.ex. Italien när jag vet att ägaren till login befinner sig i Sverige vore det bra.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-09-07 12:00
Ursprungligen av The Real Viking:

Det är väl här cookie kommer in i bilden för att avgöra exakt från vilken dator det kommer ifrån. IP kan variera (dynamisk IP). Cookie säkerställer ju inte att det är 100% rätt person som ser meddelandet, det kan vara maka/make/barn som råkar titta på det i mottagarens användarkonto på datorn. Men det borde säkra ända ner till rätt användarkonto på datorn…

Låter intressant, kanske det kan användas. Skall Googla!

Ursprungligen av Stig R:

I mitt fall handlar det inte så mycket om individer, snarare att se var i världen den inloggade personen befinner sig. Vi har en intern webb där det finns misstanke om att någon läcker sin login till "goda vänner". Dessa kanske bor i främmande länder. Om jag kan se att en viss login använts från t.ex. Italien när jag vet att ägaren till login befinner sig i Sverige vore det bra.

Om det är en login som krävs så finns det också ett bakomliggande system som sköter loginen. Det är en smal sak att bygga in spårning i dylika system. Har ni kontakt med utvecklaren? Om inte, kan du förklara vad det är byggt i så kanske jag kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-09-07 13:50
Ursprungligen av carlsson:

Om det är en login som krävs så finns det också ett bakomliggande system som sköter loginen. Det är en smal sak att bygga in spårning i dylika system. Har ni kontakt med utvecklaren? Om inte, kan du förklara vad det är byggt i så kanske jag kan hjälpa dig.

Tack carlsson!
Jag har under tiden hittat susnet.nu, de verkar hålla rätt på IP-nummer. Återkommer om jag behöver mer avancerade program.

Ursprungligen av Stig R:

Tack carlsson!
Jag har under tiden hittat susnet.nu, de verkar hålla rätt på IP-nummer. Återkommer om jag behöver mer avancerade program.

Vill du veta vart i världen ett visst IP-nummer befinner sig (om det inte är en proxy eller VPN) är det en geolocation-tjänst du behöver. Typ https://ipstack.com eller https://location.services.mozilla.com/api

Ipstack är gratis upp till 10000 slagningar per månad.
Mozillas är helt fri i dagsläget.

Jag har för mig att du använder PHP och Ipstack har exempel för det. Mozilla vill helst att man använder HTML5 men då finns det risk för att användaren klickar nej på frågan om att delge platsinformation. Man kan begära en API-kod men det är omständligare än hos Ipstack.

1
Bevaka tråden