Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockor värda namnet 2014

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letat ny klocka ett bra tag.

Problemen med smarta klockor är ju många
* De är inte spec smarta
* De har begränsade betterier
* De blir ofta fula som apa
* Övriga krav fungerar inte alls (vänta så skall jag förklara)

Jag lever efter principen, en klocka skall vara ett hjälpmedel, inte en "pryl".
En klocka skall fixa allt DU klarar, med råge. Icke tåla vatten t ex är ju rent löjligt.

Kollar man då "smarta klockor" så stupar de på att de är så...kass. De tål knappt vatten, de skall laddas jämt, de darrar när det ringer - om de får prata Bluetooth med min telefon och dra ur dess batteri (de använder givetvis INTE BT4.0). Någa supersmarta funktioner har de ju aldrig. Läsa mailen och Tweetsen på klockan? Det gör jag ju bättre på telefonen...

Så jag lägger ner det där med "Smart ur"

Vanliga klassisk ur då?
Så, ett ur som är vattentätt, snyggt....

Tja om man ändå får drömma lite så borde man ju slippa köpa batterier till den och så borde den ju ställa sig automatiskt efter radiosignal....analog urtavla (tiden är ett kretslopp, inte några siffror som räknas upp). Snygg men tålig, i rostfritt/titan.

Det finns faktiskt en klock-serie som motsvarar det här, Casio Oceanus

Vattentät, 6 olika stationer i världen för att ta emot ställ-signal, i titan, Solcellsdriven, larm, snygg, tydlig.
FInns i vit, blå, svart osv...

Den här är lite udda i konstruktionen, och jag tror det här är ngt som kommer att bli stort framöver.
Motorer. Inga urverk kombinerat med hundratals kugghjul utan motorer och mkt få kugghjul.
Sekundvisare har en egen motor osv. Man kan då bygga otroligt komplicerade klockor men ändå hålla
nere priset - och hålla uppe kvaliten (att klockan fungerar, går rätt osv).

Kvalité i meningen Audemars Piquet för 250 000 med liknande funktioner, men med mekaniskt urverk... är det inte.

Men jag gillar idén

Ett alternativ bör vara Seiko Astron. Har en sån själv å är mycket nöjd. Behöver INTE göra nått, synkar via GPS ( var du än är!!) å är solcellsdriven å har lite stil mé.

Birger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-23 21:41

Jag gillar Luminox klockor, de är lite udda och lyser svagt konstant under ca. 25 år. Jag lockades förr av manuella klockor som man drar upp eller som drivs av att du rör dig, men nu tycker jag att man lika gärna kan ha en billigt quartz-urverk. Att serva klockan vartannat år är lite för mycket efter min smak.

  • Medlem
  • 2014-02-23 22:51

Jag har länge funderat på att köpa en hederlig analog klocka som endast visar tid och datum. Men kombinationen vettigt pris, design, tålighet och kvalitet är svår att hitta. Bättre var det förr när man målade klockorna med radiumfärg, funkade även fint i tandkrämer och bordsvatten. (Radium alltså, inte färg)

Ursprungligen av Dalle:

Jag har länge funderat på att köpa en hederlig analog klocka som endast visar tid och datum. Men kombinationen vettigt pris, design, tålighet och kvalitet är svår att hitta. Bättre var det förr när man målade klockorna med radiumfärg, funkade även fint i tandkrämer och bordsvatten. (Radium alltså, inte färg)

Jag tror inte att "radium girls" håller med dig om att det var bättre förr med radium

http://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls

  • Medlem
  • 2014-02-23 23:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att "radium girls" håller med dig om att det var bättre förr med radium

http://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls

Trodde inte att jag skulle behöva upplysa om att just den raden var ironi. Men ok: Den raden i förra inlägget var ironisk och riktad till alla bakåtsträvare som tycker att precis allt var bättre förr.

En bugar och bockar för tipset om Casio Oceanus.

Ursprungligen av Dalle:

Trodde inte att jag skulle behöva upplysa om att just den raden var ironi. Men ok: Den raden i förra inlägget var ironisk och riktad till alla bakåtsträvare som tycker att precis allt var bättre förr.

Ironi är svårt - så är det definitivt. Fast å andra sidan så hoppas jag att du inte upplevde som alltför hårt angripen. Jag kompletterade bara med fakta som troligen bara en riktig klocknörd kände till

Jag hade kunnat formulera mig annorlunda men jag missade den ironiska touchen - den är allt för ovanlig på nätet där det dessvärre ofta är fullkomligt allvarligt menat även om det låter som ironi.

Senast redigerat 2014-02-24 06:56

Varför inte köpa just en "gammal hederlig analog klocka" begagnad? Jag gissar att det finns en massa på Blocket eller Tradera? Jag lever själv utan klocka sedan många år, men skulle jag sätta nåt runt handleden så tror jag att jag skulle vilja ha nåt med den gamla känslan.

Klockor ska man njuta av, eller?

LOL

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-02-24 23:40

Jag älskar verkligen mekaniska klockor.
Dom är verkligen mästerverk.
Har en Breitling klocka som jag använder dagligen, som är certifierad och håller tiden +/-1sek per dag. Vilket är rätt sjukt när man tänker efter.
Sen är dom ju fruktansvärt snygga också.
Det ska verkligen till mycket på smartklocke fronten för att jag ens ska fundera på att använda något annat ens till mer vardagliga aktiviteter. Dagens smartklockor har inte det jag är ute efter, och helt ärligt vet jag inte vad jag är ute efter heller, men det kanske kommer någon klocka eller funktion som man helt plötsligt inte kan leva utan.
Det återstår och se om Apple eller någon annan lyckas släppa något som ändrar den uppfattningen, men det ska mycket till för att det ska bli intressant som sagt.

Yiiiiiha.....

Men - men - din(a) Junghans då?

http://www.99mac.se/forum/t/99643-ge-mig-tips...
http://www.99mac.se/forum/t/241755-snygga-sak...
http://goflorp.blogspot.se/2008/02/jepp-tjena...

Å andra sidan har jag en Casio själv. Vit urtavla med rediga siffror och visare. Inget datum eller annat bjäfs. Går som en klocka. Minst 7-8 år gammal i nuläget misstänker jag. 99 kr i inköp. Har lagt ut ungefär lika mycket till på nytt armband och ett par batterier sen dess.

1
Bevaka tråden