Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker pro 5

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-19 11:05

Har några register i FMp5 som jag prövat med att öppna i Leopard och det verkar funka.
Det är ett fantastiskt användbart program. Jag har bl.a. hela mitt trädregister på det.
Nu funderar jag på att utbilda oerfarna "unga" personer i säljteknik för ett viss evenemang.
Förr hade man använt ett kortregister för att hålla reda på prospekts och kunder, men med Filemaker bör detta gå betydligt lättare.
Det handlar om 5-6 personer och min tanke är att de skall kunna lägga in programmet på sina respektive datorer, mac eller windows.
Frågan är licensen på programmet. Någon som känner till detta och kostnader.

Nu peakade jag visserligen min FileMaker-användning runt ver 2.0 när det fortfarande hette Claris Filemaker, men visst är det ett trevligt program!

För ditt behov misstänker jag dock att det kan bli lite dyrt - och overkill - med 5-6 FM-licenser. Eller? Att använda Google Docs ser ut att vara ett alternativ för vissa: http://blog.adamnash.com/2008/02/12/using-goo...
Kan detta eller något liknande vara något? Numera finns ju även Formulär förutom Kalkylark.

Ursprungligen av docs.google.com/forms:

1. Skapa - Skapa formulär snabbt med genvägar och ändringar som sparas automatiskt
2. Dela - Arbeta tillsammans och bygg formulär med andra i realtid
3. Skicka - Bjud in personer att svara via e-post och sociala nätverk
4. Analysera - Skicka svaren till ett kalkylark för kraftfull analys

Ursprungligen av torin:

...Någon som känner till detta och kostnader.

http://www.filemaker.com/se/

Du har några alternativ:
- Köpa egen server och klientlicenser.
- Du hyr serverplats och köper klientlicenser.

6 licenser med server kostar i inköp runt 15-20k. Hyra per år kostar ca 10k.

Hyr du serverplats (på företaget jag jobbar på t ex) så betalar du 490,-/mån. Klienterna är gratis för iPad och iPhone, medan en Mac- eller Windowslicens kostar 3500,-/st (eller hyrs för nån tusenlapp per år).

Det är alltså inte gratis, men mycket prisvärt om man jämför med andra lösningar!

En annan möjlighet är att du köper "Advanced"-versionen av FileMaker Pro. Du kan då skapa runtime-versioner av dina register, alltså register"appar" som går att köra fristående, utan att ha tillgång till det egentliga programmet.

Det finns också möjlighet att publicera databaserna på en websida, funktionen är inbyggd i de senaste standardversionerna av FileMaker Pro. De går då att läsa - men inte skriva in på - via webläsaren. Men då måste du förstås ha någon lämplig plats att publicera dem på.

Tänk också på att FileMaker är uppe i version 13 nu. Jag är inte säker på att du kan konvertera filer från FMP 5 direkt till FMP 13. Om jag inte minns fel så var det däremellan versionerna 7 - 11 som hade samma filformat.

Förresten: Är det verkligen FileMaker Pro 5 du har? Och lyckas du köra det med Leopard? Är det i Classic-läge då? Och fanns det fortfarande i Leopard?

FileMaker Pro 5 kom ungefär 1999, var skrivet för PowerPC-processor och "OS 7.6.1 eller senare". Men var alltså inte skrivet för OS X.

Om det nu verkligen fungerar så finns det ju en annan möjlighet, men enligt frågeställningen så är det väl det du vill undvika: Programmet är så gammalt så det finns ingen aktivering via internet eller annan "ringa-hem" funktion. Du kan alltså rent praktiskt installera programmet på hur många datorer som helst. Har du originalskivan kvar så fungerar den både på Mac och PC. Men det är alltså inte lagligt enligt licensavtalet. Å andra sidan så har ju FileMaker för länge sedan övergivit version 5. Och å tredje sidan så kommer du snart att få problem att köra ett så gammalt program.

Jag misstänker att TS @torin kör med Leopard på en gammal G5a e.dyl. Och då funkar nog FM5.

Om du vill ha alternativ till Filemaker så skulle jag tipsa LibreOffice Base. Det är fri/öppen programvara och kostar inget att använda. Praktiskt att kunna ge ut till deltagarna utan att oroa sig över problem med licenser och extra kostnader.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-23 13:40
Ursprungligen av Marcus K:

Om du vill ha alternativ till Filemaker så skulle jag tipsa LibreOffice Base. Det är fri/öppen programvara och kostar inget att använda. Praktiskt att kunna ge ut till deltagarna utan att oroa sig över problem med licenser och extra kostnader.

Tackar för det tipset, men tyvärr ville den inte starta på min bärbara PBG4 med Leopard.

Ursprungligen av torin:

Tackar för det tipset, men tyvärr ville den inte starta på min bärbara PBG4 med Leopard.

Om du hämtade version 4.2 är så är det för att de inte längre bygger LibreOffice för Mac till PowerPC. Den senaste PowerPC-versionen som de själv distribuerar är 3.6.7.2 från i somras. Det finns tredjepartsbyggen av 4.x, men annars är det inget direkt fel på 3.6.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-24 11:44
Ursprungligen av Marcus K:

Om du hämtade version 4.2 är så är det för att de inte längre bygger LibreOffice för Mac till PowerPC. Den senaste PowerPC-versionen som de själv distribuerar är 3.6.7.2 från i somras. Det finns tredjepartsbyggen av 4.x, men annars är det inget direkt fel på 3.6.

Aha, jag förstår varför det inte funkade. Gick in på sidan med 3.6.7.2, men hur vet jag vilket där som är för svenska?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-24 11:46

Fick svar från Filemaker i dag. Utbildarlicens kostar 2,100:- + moms, men de säger inte hur många det gäller eller om det är tidsbegränsat. Har skrivit och frågat det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-24 12:33

Språkfilen för LibreOffice har jag för mej att man laddar ner separat, så det är en tvåstegsinstallation.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-24 17:18
Ursprungligen av kenjon:

Språkfilen för LibreOffice har jag för mej att man laddar ner separat, så det är en tvåstegsinstallation.

Har nu fått svar från Filemaker 
www.Trigono.se

De skall ha 2.100:- +moms för varje användare.
Svindyrt för detta projekt, måste kolla Libero

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-24 17:44

Nu har jag laddat ner LibreOffice och kollat lite lätt.
Det verkar vara ett program av typ Exel, men inte som Filemaker med färdiga mallar för ex. vis kundbesök. Kanske sådana finns någon annan stans om nu någon vet.
Den är i vilket fall engelsk för jag begriper inte vilken fil som är svenska.

Ursprungligen av torin:

[...] måste kolla Libero


Den var bra...

Annars - har du kollat om inte Google Docs kan vara något?

Libre office har en komponent som heter Base som i allt väsentligt liknar Access. Det är ett alldeles utmärkt system för allt från hobbydatabaser till (lättare) affärstillämpningar. Filemaker är bättre på lull-lull i form av färdiga mallar och dylikt, men du får, som du noterat, betala oerhört dyra pengar för lösningar som inkluderar fleranvändarklienter. Huruvida det är värt stålarna att slippa fixa till dina egna gränssnitt är en fråga bara du kan ta ställning till.

Jag har använt LO som underlag för medlemsregister, fakturasystem och leverantörsdatabas för min villaförening, bostadsrättsförening, båtklubb och två av ungarnas olika sportklubbar. Det har funkat alldeles utmärkt, men du får vara beredd på att lägga tid på det. Om du väljer att göra det har "TheFrugalComputerGuy" en serie alldeles förträffliga och lättåtkomliga youtubevideor med instruktioner om hur man kommer igång med Base.

Allt det sagt har jag bara använt programmet på windows och unix. Om det finns några mac-specifika svårigheter, t.ex. med språket, törs jag inte svara på.

Kanske en aning off topic, men hur ställer sig MS SharePoint till dessa? Jag använder det friskt på jobbet och har snickrat ihop diverse lösningar som jag tycker fungerar toppen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-24 20:33
Ursprungligen av torin:

Nu har jag laddat ner LibreOffice och kollat lite lätt.
Det verkar vara ett program av typ Exel, men inte som Filemaker med färdiga mallar för ex. vis kundbesök. Kanske sådana finns någon annan stans om nu någon vet.
Den är i vilket fall engelsk för jag begriper inte vilken fil som är svenska.

Kan det vara denna?
http://downloadarchive.documentfoundation.org...

Ursprungligen av torin:

Aha, jag förstår varför det inte funkade. Gick in på sidan med 3.6.7.2, men hur vet jag vilket där som är för svenska?

LibO_3.6.7.2_MacOS_PPC_install_en-US.dmg är själva programmet. Sedan har du olika språkpaket (langpack). Du kan ha flera språkpaket installerade samtidigt. LibO_3.6.7.2_MacOS_PPC_langpack_sv.dmg är svenska.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-02-26 17:33
Ursprungligen av GustafMA:

Libre office har en komponent som heter Base som i allt väsentligt liknar Access. Det är ett alldeles utmärkt system för allt från hobbydatabaser till (lättare) affärstillämpningar. Filemaker är bättre på lull-lull i form av färdiga mallar och dylikt, men du får, som du noterat, betala oerhört dyra pengar för lösningar som inkluderar fleranvändarklienter. Huruvida det är värt stålarna att slippa fixa till dina egna gränssnitt är en fråga bara du kan ta ställning till.

Jag har använt LO som underlag för medlemsregister, fakturasystem och leverantörsdatabas för min villaförening, bostadsrättsförening, båtklubb och två av ungarnas olika sportklubbar. Det har funkat alldeles utmärkt, men du får vara beredd på att lägga tid på det. Om du väljer att göra det har "TheFrugalComputerGuy" en serie alldeles förträffliga och lättåtkomliga youtubevideor med instruktioner om hur man kommer igång med Base.

Allt det sagt har jag bara använt programmet på windows och unix. Om det finns några mac-specifika svårigheter, t.ex. med språket, törs jag inte svara på.

Tack för svaret. Jag är ju så dålig på att göra program så jag undrar om du vet om det finns någon färdig mall typ "kundkort".
Men jag skall naturligtvis kolla Thefrugal..

Tyvärr, har aldrig hittat något av värde. Det är rulla själv som gäller. Skulle du hitta något på nätet får du gärna länka till det, för jag vore också intresserad. På det hela taget har jag dock funnit att det som tar tid är att bestämma sig för vad som ska finnas i databasen och hur det ska vara organiserat - själva gränssnitten som man skapar med drag- och släpp av olika gränssnittskomponenter tenderar att vara lätta att få till.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-03-10 16:23
Ursprungligen av GustafMA:

Tyvärr, har aldrig hittat något av värde. Det är rulla själv som gäller. Skulle du hitta något på nätet får du gärna länka till det, för jag vore också intresserad. På det hela taget har jag dock funnit att det som tar tid är att bestämma sig för vad som ska finnas i databasen och hur det ska vara organiserat - själva gränssnitten som man skapar med drag- och släpp av olika gränssnittskomponenter tenderar att vara lätta att få till.

Har spolat tanken med Libero, det var f.ö väldigt långsamt.
Kommer att köpa licenser för Filemaker när det blir aktuellt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-03-11 19:23

Det kan ju vara så att du går över ån efter vatten när du funderar i banorna på att rulla ett eget system. Istället för att göra en egen Filemaker-database, se om det inte går att köpa en färdig lösning. Om det är ett säljregister du behöver finns det säkert några fiffiga CRM-tjänster (eller liknande) att köpa.

1
Bevaka tråden