Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes-alternativ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat efter alternativ till iTunes men har inte funnit något riktigt bra. Kraven jag har är att spelaren också skall klara formaten Ogg Vorbis, Flac och kan indexera ljudfler från flera kataloger som flera hårddiskar. Från standard inte läsa ID3-taggarna och då döpa om filerna och flytta omkring som iTunes då jag redan har ett upplägg som är bra. Vill inte installera programmet och det första det gör är att det förstör ordningen. Att lägga till codec-paket så dessa format stödjs av iTunes är inget alternativ.

Clementine:
Ett mycket bra alternativ förutom att det tar nästan 5-10 gånger mer CPU-kraft (10-15% enligt Aktivitetshanteraren) än iTunes och är segt. Jag tror detta beror på att det inte är skapat för Mac-miljö från start och då inte optimerat.

Banshee:
Kan bara peka till en katalog. Mediatangenterna på tangentbordet fungerar ej.

aTunes:
Kan lägga till flera musikarkiv men har underlig funktion att allt som skall spelas måste läggas i spellistor innan det kan spelas. Det går inte att välja en artist och köra på utan extra onödig krånglighet är inkluderat i programmet. Är också kodat i Java vilket är horribelt.

Tomahawk:
Acceptabelt upplägg, mediatangenterna fungerar. Att redigera ID3-taggarna är bökigt och när programmet startar igen så är gamla informationen tillbaka även när taggen är ändrat i ljudfilen. Vet inte hur jag tvingar programmet att läsa ID3-informationen istället att läsa från någon okänd cache vid start, eller tvångsuppdatera denna cache. Enklare redigering av ID3-taggar löste sig med programmet Kid3.

Nightingale:
Baserad på Songbird. 10-15% av CPU. Mediatangenterna fungerar ej. Endast en katalog man kan peka till.

Jag har endast testat spelarna en kort stund vardera. Av alternativen jag funnit så verkar Tomahawk det bästa alternativet men finns det fler och bättre alternativ där ute?

Ursprungligen av Alfakrull:

...det första det gör är att det förstör ordningen...

Ursprungligen av Alfakrull:

...ljudfler från flera kataloger...

Om du i inställningarna, under fliken "Advanced", stänger av "Keep iTunes Media folder organized", så kan du ha vilka filnamn och mappnamn du vill.

Och om du stänger av "Copy files to iTunes Media folder", så kan du ha filerna utspridda precis var du vill, på så många kataloger och hårddiskar du vill.

Så båda de önskemålen går alltså att lösa i iTunes. Varför man skulle vilja göra det, och själv ta hand om filernas placering och namnsättning, är för mig obegripligt, men smaken är som baken...

Ursprungligen av Alfakrull:

...Att lägga till codec-paket så dessa format stödjs av iTunes är inget alternativ...

Varför är detta inget alternativ?

Senast redigerat 2014-02-23 12:03

Jag använder ibland http://cogx.org

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du i inställningarna, under fliken "Advanced", stänger av "Keep iTunes Media folder organized", så kan du ha vilka filnamn och mappnamn du vill.

Och om du stänger av "Copy files to iTunes Media folder", så kan du ha filerna utspridda precis var du vill, på så många kataloger och hårddiskar du vill.

Så båda de önskemålen går alltså att lösa i iTunes. Varför man skulle vilja göra det, och själv ta hand om filernas placering och namnsättning, är för mig obegripligt, men smaken är som baken...

Varför är detta inget alternativ?

Angående ordningen av filerna så måste jag då när ominstallation av Mac OS X komma ihåg att stänga av iTunes autosorteringsfunktion annars kommer det röra till hela arkivet. Jag har samlingsalbum med flera artister på och iTunes skulle då splitra upp dessa album till under artister så det blir total oordning. Jag hittar inte vart i iTunes jag väljer att peka till flera olika kataloger utan bara "Placering av mappen iTunes Media".

Sedan ett bra tag tillbaka varje gång iTunes startar så kontaktar det en server med adressen s.mzstatic.com. Då jag inte gillar att program kontaktar servrar och skickar information så har jag blockerat detta och nu får jag ett varningsfönster varje gång iTunes startar. Varför skall "iTunes Store" kontaktas, som felmeddelandet säger, när jag inte använder denna tjänst eller någon annan online-tjänst? Jag har stängt av iTunes Store och Delning i Föräldrarkontroll men ändå envisas iTunes. Har ingen iPhone eller padda och är då inte tvingad att använda iTunes.

Varför lägger inte Apple till stöd för dessa format direkt? Dom är helt fria att lägga till men Apple lägger ändå inte till dom. Detta med att lägga till codec har mestadels med att iTunes inte är gjort för att "fulhackas" med att lägga till stöd för format det inte är gjort för att hantera. Detta är en äldre irritation med iTunes som kom upp nu men är mindre relevant.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag använder ibland http://cogx.org

Jag stötte på den men den har inte uppdaterats på över sex år och därav inte testat den.

Senast redigerat 2018-07-23 10:08
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-23 14:04

jesper har redan talat om för dig hur man ställer in i iTunes så att filer varken kopieras in i iTunes och låter bli ordning på mappar och byter namn.
Bocka ur dessa två så förblir filerna orörda.

Ursprungligen av lappen71:

jesper har redan talat om för dig hur man ställer in i iTunes så att filer varken kopieras in i iTunes och låter bli ordning på mappar och byter namn.
Bocka ur dessa två så förblir filerna orörda.

http://cdn6.igeeksblog.com/wp-content/uploads/Split-iTunes-Library-Into-Different-Folders.png

Jag såg detta och förklarade min situation i tidigare inlägget. Då mitt ljudbibliotek ligger utspritt på flera ställen och jag inte finner i iTunes hur man väljer att peka till flera olika kataloger på datorn så är iTunes inget alternativ. Sedan att varje gång programmet startar det kommer upp ett varningsfönster att programmet inte kan kontakta en server jag inte vill att det skall kontakta gör så att jag ännu mindre vill använda detta program. Nej, jag kommer inte tillåta iTunes kontakta den adressen. iTunes kommer inte bli något alternativ för mig. tyvärr...

Ursprungligen av Alfakrull:

Jag såg detta och förklarade min situation i tidigare inlägget. Då mitt ljudbibliotek ligger utspritt på flera ställen och jag inte finner i iTunes hur man väljer att peka till flera olika kataloger på datorn så är iTunes inget alternativ...

Du har missförstått hur iTunes bibliotek fungerar. Var biblioteksfilen ligger, var dina låtar ligger, och vilken mapp du pekar på i iTunes inställningar - är egentligen tre helt olika saker.

Biblioteksfilen är bara ett index, som innehåller katalogiseringsinformation om låtarna, t.ex vad de heter, och var de ligger. Man har bara en sådan fil.

Men om du stänger av "Copy files to iTunes..." så kan dina låtar ligga i vilken mapp som helst, på vilken disk som helst, men ändå katalogiseras i biblioteket.

Vilken mapp du pekar på i inställningarna behöver du inte bry dig om. Den inställningen är ju helt oväsentlig om du stänger av "Copy files to iTunes..."

Senast redigerat 2014-02-24 12:25
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-23 14:55
Ursprungligen av Alfakrull:

Jag såg detta och förklarade min situation i tidigare inlägget. Då mitt ljudbibliotek ligger utspritt på flera ställen och jag inte finner i iTunes hur man väljer att peka till flera olika kataloger på datorn så är iTunes inget alternativ. Sedan att varje gång programmet startar det kommer upp ett varningsfönster att programmet inte kan kontakta en server jag inte vill att det skall kontakta gör så att jag ännu mindre vill använda detta program. Nej, jag kommer inte tillåta iTunes kontakta den adressen. iTunes kommer inte bli något alternativ för mig. tyvärr...

Jag syftar på detta du skrev.

Citat:

Angående ordningen av filerna så måste jag då när ominstallation av Mac OS X komma ihåg att stänga av iTunes autosorteringsfunktion annars kommer det röra till hela arkivet. Jag har samlingsalbum med flera artister på och iTunes skulle då splitra upp dessa album till under artister så det blir total oordning.

Något du kan stänga av och det är först när du importera musiken som omorganisationen sker och inte bara för att iTunes startas.

Ingen som tvingar dig att använda det som tur är

Ursprungligen av Alfakrull:

Jag har endast testat spelarna en kort stund vardera. Av alternativen jag funnit så verkar Tomahawk det bästa alternativet men finns det fler och bättre alternativ där ute?

Släng ett getöga på Jriver Mediacenter. Använder det till min pc och det fungerar extremt bra. Finns nu också till Mac men känner inte till hur bra det fungerar där. Kostar dock en liten slant.

1
Bevaka tråden