Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till AirPlay-skärmdubblering?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att använda Apple TV:n för att få upp film från datorn till TV:n är riktigt smidigt. Men det funkar allra bäst när man kan köra AirPlay genom iTunes. Vissa filmer är ju dock i format som inte går att köra i iTunes, typ mkv, avi eller rar-filer och då brukar jag köra VLC och bildskärmsdubbleringen.

När jag använder bildskärmsdubbleringen upplever jag att det lätt blir hackig bild vilket inte är särskilt njutbart när man försöker kolla på en film i schysst kvalité. En lösning på detta är att formatera om filmen till m4v och lägga in den i iTunes, men då har man ju liksom sabbat poängen med att ha ett smidigt sätt att visa filmen på TV:n. En annan lösning är att använda sig av någon 3:e-partsprogramvara som klarar av att köra fler format i AirPlay, det jag hittat hittills är "Beamer" (hemsida: http://beamer-app.com ).

Är det nån som testat något sånt program som funkar bra, eller har någon annan finurlig lösning?

/J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-22 18:07
Ursprungligen av yomoooo:

Att använda Apple TV:n för att få upp film från datorn till TV:n är riktigt smidigt. Men det funkar allra bäst när man kan köra AirPlay genom iTunes. Vissa filmer är ju dock i format som inte går att köra i iTunes, typ mkv, avi eller rar-filer och då brukar jag köra VLC och bildskärmsdubbleringen.

När jag använder bildskärmsdubbleringen upplever jag att det lätt blir hackig bild vilket inte är särskilt njutbart när man försöker kolla på en film i schysst kvalité. En lösning på detta är att formatera om filmen till m4v och lägga in den i iTunes, men då har man ju liksom sabbat poängen med att ha ett smidigt sätt att visa filmen på TV:n. En annan lösning är att använda sig av någon 3:e-partsprogramvara som klarar av att köra fler format i AirPlay, det jag hittat hittills är "Beamer" (hemsida: http://beamer-app.com ).

Är det nån som testat något sånt program som funkar bra, eller har någon annan finurlig lösning?

/J

Har använt Beamer sen det släpptes, det fungerar helt perfekt. Nödvändigt köp om man har en Apple TV enligt mig
Du kan även ladda ner det och använda det i 15 min utan att köpa det om du vill prova det först.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-22 22:15

Jag kör med Plex Media Server och Plexconnect på min Mac Mini.
Plex Media Server är ett program för att kunna streama filmer till alla mina iOS enheter.
Den kodar om i realtid ifall materialet inte är Apple kompatibelt.
Plexconnect är ett litet program som gör att jag kan se mitt material på min ATV genom att kidnappa trailer appen
Kan vara lite krångligt om man inte är van att använda Terminal för att installera det men det finns ett program som hjälper en.
OpenConnect heter det och det kan du läsa om här. https://forums.plex.tv/index.php/topic/95260-...
Jag använde ett program som heter plexify men det la dom ner utvecklingen på men enligt vissa källor har han återupptagit det.

Mer info här:
https://github.com/iBaa/PlexConnect/wiki/Inst...
https://plex.tv
http://www.99mac.se/artikel/4143-anvand-plex-...
http://www.99mac.se/forum/t/303957-anvand-ple...
https://forums.plex.tv/index.php/forum/136-ap...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-22 23:17

AirParrot är ett annat program som funkar ungefär som Beamer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-22 23:35
Ursprungligen av kenjon:

AirParrot är ett annat program som funkar ungefär som Beamer.

AirParrot funkar inte alls som Beamer. AirParrot funkar snarare mer som skärmdubblering

Ursprungligen av kenjon:

AirParrot är ett annat program som funkar ungefär som Beamer.

2 olika program för olika ändamål.

Beamer stödjer det du är ute efter och är även det smidigaste om inte du är ute efter något mer universellt som Plex.

För bara skicka film från Mac till ATV är Beamer bäst!

Tack för tipsen! Laddade ner Beamer och testade det, verkar mycket riktigt funka supersmidigt och inte särskilt dyrt heller (130kr)

Ursprungligen av lappen71:

...
Plexconnect är ett litet program som gör att jag kan se mitt material på min ATV genom att kidnappa trailer appen
Kan vara lite krångligt om man inte är van att använda Terminal för att installera det men det finns ett program som hjälper en.
OpenConnect heter det och det kan du läsa om här. https://forums.plex.tv/index.php/topic/95260-... ...

@lappen71 Plex-lösningen kan verka lite krånglig, har den några fördelar mot Beamer som du känner till?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-23 09:07
Ursprungligen av yomoooo:

Tack för tipsen! Laddade ner Beamer och testade det, verkar mycket riktigt funka supersmidigt och inte särskilt dyrt heller (130kr)

@lappen71 Plex-lösningen kan verka lite krånglig, har den några fördelar mot Beamer som du känner till?

Fördelen som jag ser det är att jag navigerar bland mina filmer på tv´n med ATV och fjärrkontroll.
Jag behöver inte använda datorn för att starta filmerna utan allt sköts med en fjärrkontroll och gränssnittet ser ut som Netflix.
Ja det är krångligare att komma igång med men man gör det bara en gång sen så rullar det på.

Nu har du inte talat om ifall du använder en MBP eller en MacMini men har man bara en MBP kanske Beamer är det bättre valet.
Eftersom min MacMini alltid står på så är PlexConnect det bättre valet.

Ursprungligen av lappen71:

Fördelen som jag ser det är att jag navigerar bland mina filmer på tv´n med ATV och fjärrkontroll.
....
Nu har du inte talat om ifall du använder en MBP eller en MacMini men har man bara en MBP kanske Beamer är det bättre valet.
Eftersom min MacMini alltid står på så är PlexConnect det bättre valet.

Kör på min MBP.

Har du nån screenshot på hur det ser ut när du navigerar? Navigerar du i mappar á la finder eller väljer man bara en mapp som ATV:n hittar eller nåt sånt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-23 12:07

Kanske inte vad du söker, men jag konverterar alla mina filmer i iFlicks 2 som lägger till filmen i iTunes så den fungerar. Självklart så lägger iFlicks till bild, filminfo och annan metadata. (Kan även lägga till undertexter om du har den som separat fil!) Har fungerat på all film jag gett iFlicks utan problem.
Men Beamer verkar vara ett underbart program - som gör en sak utan strul.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-23 12:29
Ursprungligen av yomoooo:

Kör på min MBP.

Har du nån screenshot på hur det ser ut när du navigerar? Navigerar du i mappar á la finder eller väljer man bara en mapp som ATV:n hittar eller nåt sånt?

Eftersom du bara använder din MBP och måste lyfta på locket för att kunna använda Plex,PlexConnect ser jag inte någon fördel.

Använder du Netflix på din ATV? Så ser det ut när du använder PlexConnect.
Tycker du ska klicka på dom länkar jag postade och verkligen läser igenom dom för att bilda dig en uppfattning om vad dessa program gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-23 12:53
Ursprungligen av lappen71:

Fördelen som jag ser det är att jag navigerar bland mina filmer på tv´n med ATV och fjärrkontroll.
Jag behöver inte använda datorn för att starta filmerna utan allt sköts med en fjärrkontroll och gränssnittet ser ut som Netflix.
Ja det är krångligare att komma igång med men man gör det bara en gång sen så rullar det på.

Nu har du inte talat om ifall du använder en MBP eller en MacMini men har man bara en MBP kanske Beamer är det bättre valet.
Eftersom min MacMini alltid står på så är PlexConnect det bättre valet.

Håller med. Det handlar helt enkelt om man föredrar att starta uppspelning av filmen från datorn eller från Apple TV:n. Har man en Mac Mini är nog Plex betydligt smidigare. Har man en bärbar som man sitter med nära TV:n (i soffan t.ex.) är Beamer betydligt smidigare tycker jag, som är van att spela upp från datorn till TVn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-23 12:55
Ursprungligen av lappen71:

Eftersom du bara använder din MBP och måste lyfta på locket för att kunna använda Plex,PlexConnect ser jag inte någon fördel.

Använder du Netflix på din ATV? Så ser det ut när du använder PlexConnect.
Tycker du ska klicka på dom länkar jag postade och verkligen läser igenom dom för att bilda dig en uppfattning om vad dessa program gör.

Det finns nackdelar med Plex också. Det förutsätter nästan att man har ett bibliotek/sparar sina filmer. Plex måste även indexera mapparna som man har filerna i, vilket kan vara lite problematiskt ibland enligt min erfarenhet (det kan ta tid innan den uppdaterar biblioteket, vilket gör att man ändå måste uppdatera det manuellt från datorn).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-23 13:41
Ursprungligen av tooobe:

Det finns nackdelar med Plex också. Det förutsätter nästan att man har ett bibliotek/sparar sina filmer. Plex måste även indexera mapparna som man har filerna i, vilket kan vara lite problematiskt ibland enligt min erfarenhet (det kan ta tid innan den uppdaterar biblioteket, vilket gör att man ändå måste uppdatera det manuellt från datorn).

Visst Plex kräver lite mer av användaren därför som jag inte rekommenderar det till TS efter jag fick reda på att han bara har en MBP

Det är bara den första indexeringen som tar lite tid när metadata,omslag,undertexter ska laddas ner men en uppdatering tar inte alls lång tid. Det går att ställa in att uppdateringen ska ske i intervaller men min erfarenhet är att när en ny film läggs till uppdateras biblioteket automatiskt.

Nu är jag en som samlar på filmer och då är Plex ett bra alternativ men är man en person som tittar och sen slänger bort filmen är Beamer ett bättre alternativ.

Det föll på Beamer till slut och måste säga att jag är mycket nöjd. Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden