Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes startar av sig självt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-01-22 05:14

Hakar på denna tråd eftersom rubriken verkar rätt. Jag kan iofs avsluta iTunes men efter en tid startar det själv och börjar spela igen. Har OSX 10.9.1 och iTunes 11.1.3. Har också AppleTV och en Ipad i nätverket, men båda har varit i vila när det senast hände. Ibland flera gånger i timmen, ibland en gång per dag.
Har sökt i iTunes inställningar men inte hittat något. Vad göra?

Kanske reagerar datorn på någon form av fjärrkontroll, t.ex en Apple Remote, eller Remote-appen i iPhone/iPad?

Kanske mer troligt att det är något tangentkommando som startar iTunes. Har du något tilläggsprogram, där man kan göra egna tangentkommandon och script, som t.ex Quicksilver eller Alfred? Eller något "hemmasnickrat" i Automator? Eller något program som gör att man kan styra iTunes från menyraden, typ SkipTunes, YouControlTunes eller SizzlingKeys?

En månad senare. Ingen återkoppling.

Hallå, @Stig R, var är du?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-02-20 13:05

Hej Jesper!
Tack för dina tips. Tyvärr har jag missat meddelandet att någon hade svarat i tråden. Jag reser en del, kanske en ursäkt?
Jag har inget tilläggsprogram av de typer som du nämnde. Jag har testat olika varianter och tror nu att det har med Time Machine att göra. Jag har backup till en Time Capsule. Där har jag tidigare haft itunes-biblioteket men nu har jag det i datorn på sin standardplats.
Jag har testat med att ha Apple TV avstängd, elsladden utdragen men det hjälpte inte. Men det verkar som att när jag stängde av Time Machine för ett par dagar sedan blev det bra.
Ibland startar Itunes några sekunder efter att jag stängt av det, ibland kan det ta lång tid, en dag eller så, har inte riktigt koll.
Jag skall sätta på TM och testa om det inte kommer igång själv inom någon dag.
Har du några bra förslag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-21 11:26

Jag tycker inte du bör ha iTunesbiblioteket och TM på samma disk. Även om det inte förklarar ditt problem.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-02-22 01:40

Kemjon: Finns det någon teknisk anledning till att INTE ha dem på samma disk? En anledningen till att jag köpte en Time Capsule var att jag skulle få plats med diverse andra filer där. Jag har ett par klonade hårddiskar där också.
Ursprungligen tänkte jag ha en partition för varje ändamål, men det tycks inte gå att ha olika partitioner i en Time Capsule, eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-22 09:44

Det går att ha dem på samma disk, men det är inget som rekommenderas. TM vill ha en egen disk/partition som den kan fylla upp och radera vid behov.
Rent tekniskt är det nog inget som hindrar att blanda den med andra filer, men eftersom diskar är så billiga idag skulle jag absolut dela på TM och "vanliga" filer.
En bättre lösning är nog en NAS, typ Synology...

Ursprungligen av kenjon:

...En bättre lösning är nog en NAS...

En Time Capsule är en NAS, visserligen bara med en fysisk disk, men ändå en NAS.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-02-22 11:20

Det finns idag 1,07 TB ledigt på TC:n. När den börjar bli full skall jag i god tid skaffa en ytterligare disk/partition. Vem vet - innan dess kanske hårddiskar är ersatta av någonting annat. Kanske ett moln?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-30 11:58

Liknande problem

Jag har ett liknande problem.
När jag tittar på film, VLC, och pauser den så att datorn går i vila, så startar Itunes när jag vill fortsätta att se på filmen.
Gäller när jag ser på en film med en sticka.
Kommer inte ihåg om det gäller alla filmformat men AVI i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-30 12:28

På en av mina MacBook Pro med 10.9 så hoppar iTunes ikonen hela tiden utan att jag startat något, kopplat in något eller har någonting annat igång. Väldigt få program installerade ÖHT.

När man klickar på iTunes och programmet är igång så får man inga indikationer på vad det var programmet ville.

Stänger ner iTunes men efter några sekunder börjar den hoppa av sej själv utan att man gjort något, sedan samma sak, den vill ingenting.

Börjar bli ganska trött...

Ursprungligen av palleb:

...pauser den så att datorn går i vila...

Vad menar du med det? Datorn går väl inte i vila bara för att du pausar filmen?

Ursprungligen av palleb:

...så startar Itunes när jag vill fortsätta att se på filmen...

Vad är det du gör när du vill fortsätta att se på filmen? Trycker på någon tangent? Klickar på något i VLC? Annat?

Ursprungligen av palleb:

...Gäller när jag ser på en film med en sticka....

Menar du att filmen ligger på ett USB-minne?
Och menar du att iTunes inte startar om filmen ligger någon annanstans, t.ex på hårddisken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-30 18:54

Om man har Automatisk nedladdning av t ex appar aktiverat i iTunes, behöver det inte vara startat då för att kunna kolla om det finns något nytt? Det kanske är det den gör...?

1
Bevaka tråden