Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP camera. Foscam

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om man måste ha en Router för att kunna använda sig av en IP-kamera? (Märke Foscam).
Jag tänkte i min enfald att bara ladda hem Foscams egna App till min iPad och sedan bara köra på.
Anm. Jag är också ägare till en MacBook om det skulle underlätta hanteringen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-21 23:39

Nej det måste du inte. IPkameran kräver en Internetanslutning om du ska kunna kolla på den någon annanstans än hemma. Ska du bara se på den hemma behöver du en koppling mellan din kamera och enheten där din app ska köras.
Men en router har du väl redan?

Kameran behöver väl än IP-adress? Alltså behövs en router som delar ut en.
Precis som en iPad behöver en för att komma ut på internet (om man nu inte kör på 3G eller liknande ).

Men förmodligen har TS redan en.

Ursprungligen av nilserikp:

Någon som vet om man måste ha en Router för att kunna använda sig av en IP-kamera? (Märke Foscam).
Jag tänkte i min enfald att bara ladda hem Foscams egna App till min iPad och sedan bara köra på.
Anm. Jag är också ägare till en MacBook om det skulle underlätta hanteringen.

Det enda jag vill är att ansluta min Foscam till min iPad2, för ett spec. Ändamål.
Har tagit hem Appen "CAM watcher for Foscam"
I min MacBook som är ansluten till Foscam via nätverkskabeln ser jag i "nätverk-inställning" en IP-adress 169.254.73.241 I den vänstra rutan är det gulmärkt.
Denna IP-adress har jag skrivit in i iPad Foscamappen. Tyvärr funkar det inte.

Jag har en Netgear Repeater (ej router) som jag förlänger nätverket med. Kan jag använda denna till Foscam samtidigt som jag använder internet?

Du måste ha en router, grejerna måste få IP-adresser, på samma nätverk.
Antingen via WiFi eller ethernet.

169.254.x.x är IP-adresser som enheten själv hittat på för att det inte finns en router.

Från manualen på en random Foscam;

Citat:
  • Install the Wi-Fi antenna by twisting the antenna connector clockwise to the camera’s antenna port (for
    wireless models).

  • Plug the network cable into the RJ-45 connecter which is found either on the external wiring (for outdoor cameras) or on the back of the camera (for indoor cameras), and plug in the other side of the RJ-45 cable to a port on your router/switch.

Do I Need A Router To Use These Cameras?
Yes, you will need a router that is able to forward ports in order to use Foscam cameras, or any IP cameras in general, to their full potential.

Hooking up a Foscam camera to a Laptop or a PC for wireless capabilities (ad-hoc connection) is unfortunately not possible. The camera must be connected to a router in order to receive an IP Address to begin with.

Senast redigerat 2014-02-22 09:20
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-22 09:19

Har du 3/4G på iPaden? Kanske går med internetdelning till kameran?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-22 09:52
Ursprungligen av keptang:

Kameran behöver väl än IP-adress? Alltså behövs en router som delar ut en.
Precis som en iPad behöver en för att komma ut på internet (om man nu inte kör på 3G eller liknande ).

Men förmodligen har TS redan en.

Öhhh, nej. IPadress kan sättas manuellt, så en router behövs inte. Men som sagt, de flesta har ju en.
Men nu verkar detta vara en väldigt speciell lösning, bara en kamera och en iPad. Det kräver att de hittar varandra, och med manuella inställningar av IPadresser borde det funka, beroende på om de ligger på samma logiska nät eller ej.
Det är en DHCPserver som delar ut IPadresser. Denna brukar dock vara en inbyggd funktion i routern, vilket gör det enklare. Men det är inget som krävs.

Ursprungligen av kenjon:

Öhhh, nej. IPadress kan sättas manuellt, så en router behövs inte. Men som sagt, de flesta har ju en.
Men nu verkar detta vara en väldigt speciell lösning, bara en kamera och en iPad. Det kräver att de hittar varandra, och med manuella inställningar av IPadresser borde det funka, beroende på om de ligger på samma logiska nät eller ej.
Det är en DHCPserver som delar ut IPadresser. Denna brukar dock vara en inbyggd funktion i routern, vilket gör det enklare. Men det är inget som krävs.

Då är det inga problem då, lycka till att ens få en IP-adress på en iPad utan en WiFi-router att ansluta till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-22 10:26

Inte att få, man ställer in den manuellt. Den möjligheten finns nog hos alla IPenheter (även iPad/iPhone etc), tom i din router. Och pga detta har många enheter en default IPadress redan inställd, ifall man inte har en DHCP-server. Brukar stå i manualen vad den är.

Oj, här blev det mycket. En hel del kryptiskt för mig. Ställer nu raka frågor.
Första frågan.
Kan jag använda mig av Netgear WN2000RPT. Till min Foscam (Repeater) Givetvis har jag FoscamAppen. Vill samtidigt kunna Surfa över Internet med min MacBook.
Tackar för angemanget.

Det bör gå då den har en DHCP-server, så du ansluter din iPad och Foscam (och din Macbook om du önskar så allt är på samma nät) till det trådlösa nätet som din repeater skapar.

Citat:

The range extender works like a bridge between a wireless router and a computer or wireless
device outside the wireless router’s range. To do this, the range extender has two main jobs:
1. The range extender connects to a wireless network that is up and running.
When the range extender connects wirelessly to a network, it acts as a network client.
This is similar to how a computer connects to a network.
2. The range extender acts as an access point for computers.
The range extender has its own wireless network called NETGEAR_EXT that wireless
computers can join. In its role as an access point, the range extender performs tasks that
wireless routers do, such as broadcasting its network name (SSID).

Prova.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-22 11:13

Det beror på hur du ansluter till Internet.
Det GÅR utan router, men det betyder att alla dina enheter (inkl kameran) får ett eget IPnummer av en operatör (samma eller olika operatörer). Ska du använda det "vanliga" Internetabonnemanget de flesta har hemma (ADSL, ComHem, fiber) behöver du, som keptang påpekat, en router, om inte din operatör ger dej flera IPnummer (de flesta får ett, en del fyra, andra fem beroende på operatör).
Så för att kunna svara dej riktigt behöver vi veta betydligt mer än de knapphändiga uppgifter du lämnar. Och om du tycker detta är kryptiskt, då är det lättast med en router som kör DHCP till dina klienter.

Kenjon har rätt, router krävs inte men kräver att man har kunnande att få det att funka utan DHCP.
Två sätt att göra det på (båda manuella):
1) Ställa in fasta IP adresser i båda apparaterna, t.ex. 192.168.0.10 på iPaden och 192.168.0.11 på kameran.
2) Sätta upp dem som ad hoc (http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_ad_hoc_network)

Den första kräver att man har en accesspunkt, t.ex. Airport Extreme (Airport Extreme kan agera som DHCP server)*
Den andra lösningen fungerar utan accesspunkt, dvs apparaterna kommunicerar direkt med varandra via WiFi (men då måste stödet finnas i apparaterna men det ingår i IEEE 802.11 – så det borde funka)

Men allra enklast är att gå via router med DHCP.

*Ha max 1 DHCP server i varje subnät, annars blir det kaos!

Annan länk: http://www.logicinmind.com/en/support/iphone-ad-hoc-wireless-network/

Repeatern har en DHCP server och agerar som accesspunkt, så det ska fungera utan problem. Bara att prova.

1
Bevaka tråden