Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java funkar inte i Firefox

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har förut kört min webb-bank (norska Sparebank1 Østfold-Akershus) i safari. Nu funkar det inte längre och bankens support säger att safari oftast inte går längre och rekommenderar Firefox.
Problemet är bara att Firefox säger att "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera". Alltså installerar jag Java igen. Startar om. Försöker igen. "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera"
OK Laddar ner igen. Installerar igen. Startar om. "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera".
Det vill bara inte. Hur får man in Java i Firefox?

Chrome går inte alls. Java säger att det bara 32 bitar och det krävs 64 bitar. Men eftersom banken i första hand rekommenderar Firefox så vill jag helst ha igång det där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-20 20:24
Ursprungligen av Tripod999:

Jag har förut kört min webb-bank (norska Sparebank1 Østfold-Akershus) i safari. Nu funkar det inte längre och bankens support säger att safari oftast inte går längre och rekommenderar Firefox.
Problemet är bara att Firefox säger att "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera". Alltså installerar jag Java igen. Startar om. Försöker igen. "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera"
OK Laddar ner igen. Installerar igen. Startar om. "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera".
Det vill bara inte. Hur får man in Java i Firefox?

Chrome går inte alls. Java säger att det bara 32 bitar och det krävs 64 bitar. Men eftersom banken i första hand rekommenderar Firefox så vill jag helst ha igång det där.

Snabb sökning på nätet: https://support.mozilla.org/en-US/kb/use-java-plugin-to-view-interactive-content

Så här ser det ut på min dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-20 20:42
Ursprungligen av Tripod999:

Jag har förut kört min webb-bank (norska Sparebank1 Østfold-Akershus) i safari. Nu funkar det inte längre och bankens support säger att safari oftast inte går längre och rekommenderar Firefox.
Problemet är bara att Firefox säger att "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera". Alltså installerar jag Java igen. Startar om. Försöker igen. "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera"
OK Laddar ner igen. Installerar igen. Startar om. "Vissa funktioner på sidan kräver Java för att fungera".
Det vill bara inte. Hur får man in Java i Firefox?

Chrome går inte alls. Java säger att det bara 32 bitar och det krävs 64 bitar. Men eftersom banken i första hand rekommenderar Firefox så vill jag helst ha igång det där.

Fruktansvärt dålig service på den banken.

Och en bank som kräver java i webläsaren utsätter de både sig själva och sina användare för risker. Själv skulle jag överväga byte till en bank där man garanterat kan nå den över internet oavsett var jag befinner mig och vilken mjukvara som råkar eller inte råkar befinna sig på apparaten jag försöker nå banken med.

Här i finland har vi inga sådana problem oberoende bank vad jag vet av. Men det verkar vara en helt annan kråksång i sverige, även med banker som även är verksamma på bägge sidor av potten.

Jag förstår mig inte på hur ni orkar med alla era bank problem. Skaffa ett konto i finland om inget annat finns, då hos en bank som är verksamm i bägge länderma. De har service på svenska. En bekant till mig boende i San Fransisco använder sina Finska och Estniska bankkonton för att komma runt besvärliga banker i Californien. Men de är ju ännu i stenåldern där också.

Ursprungligen av Tripod999:

...Nu funkar det inte längre och bankens support säger att safari oftast inte går längre och rekommenderar Firefox...

Vilken version av OS X?
Vilken version av Firefox?

Vilket resultat får du, om du testar din Java-version här: http://www.java.com/sv/download/installed.jsp

Ursäkta att jag inte svarat. Safari började funka igen hos banken. Men nu har jag provat med länken ovan för att verifiera.

Resultat:
"Verifiera Java-version

Vi har inte möjlighet att verifiera huruvida Java är installerat och aktiverat i din webbläsare.

Om du har installerat Java och det inträffar fel med verifieringen kan det bero på ett konfigurationsproblem (av t.ex. webbläsare, kontrollpanelen för Java, säkerhetsinställningar). Prova med att starta om webbläsaren innan du försöker verifiera installationen igen.

» Se vanliga frågor och svar om felsökning
» Försök verifiera Java igen "

Jag startade om ett par gånger, men det blev samma resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 15:56
Ursprungligen av Tripod999:

Ursäkta att jag inte svarat. Safari började funka igen hos banken. Men nu har jag provat med länken ovan för att verifiera.

Resultat:
"Verifiera Java-version

Vi har inte möjlighet att verifiera huruvida Java är installerat och aktiverat i din webbläsare.

Om du har installerat Java och det inträffar fel med verifieringen kan det bero på ett konfigurationsproblem (av t.ex. webbläsare, kontrollpanelen för Java, säkerhetsinställningar). Prova med att starta om webbläsaren innan du försöker verifiera installationen igen.

» Se vanliga frågor och svar om felsökning
» Försök verifiera Java igen "

Jag startade om ett par gånger, men det blev samma resultat.

Men om bankens system inte längre kräver Java (eller missförstod jag dig?), är det något annat du behöver det till? Annars avinstallera det helt.

Ursprungligen av juanito:

Fruktansvärt dålig service på den banken.

Och en bank som kräver java i webläsaren utsätter de både sig själva och sina användare för risker. Själv skulle jag överväga byte till en bank där man garanterat kan nå den över internet oavsett var jag befinner mig och vilken mjukvara som råkar eller inte råkar befinna sig på apparaten jag försöker nå banken med.

Här i finland har vi inga sådana problem oberoende bank vad jag vet av. Men det verkar vara en helt annan kråksång i sverige, även med banker som även är verksamma på bägge sidor av potten.

Jag förstår mig inte på hur ni orkar med alla era bank problem. Skaffa ett konto i finland om inget annat finns, då hos en bank som är verksamm i bägge länderma. De har service på svenska. En bekant till mig boende i San Fransisco använder sina Finska och Estniska bankkonton för att komma runt besvärliga banker i Californien. Men de är ju ännu i stenåldern där också.

Nu är ju detta i Norge. Deras webbsäkerhet känns faktiskt lite uråldrig. Jag har en liten dosa som man bara trycker på, utan koder, så ger den en inloggningskod som jag kombinerar med min fasta långa kod som jag valt själv.
Men min svenska bank (Nordea) har alltid funkat bra. Och den kräver inte Java. Vad jag har märkt i alla fall. Men att skaffa ett konto i Finland för att flytta över min lön från Norge till Sverige verkar lite långsökt...

Ursprungligen av Tripod999:

Ursäkta att jag inte svarat...

Svara gärna på alla frågorna.

• OSX 10.9.2
• Firefox 27.0.1 men den håller på att uppdatera nu.

• När jag kör verifieringslänken i Safari blir det "Grattis!
Du har den rekommenderade Java-versionen installerad (Version 7 Update 51)."
• När jag kör den i Firefox blir det alltså

"Verifiera Java-version

Vi har inte möjlighet att verifiera huruvida Java är installerat och aktiverat i din webbläsare.

Om du har installerat Java och det inträffar fel med verifieringen kan det bero på ett konfigurationsproblem (av t.ex. webbläsare, kontrollpanelen för Java, säkerhetsinställningar). Prova med att starta om webbläsaren innan du försöker verifiera installationen igen.

» Se vanliga frågor och svar om felsökning
» Försök verifiera Java igen "

Nu är det Firefox 28.0 men det är samma resultat av Javaversionsverifieringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-03 21:52

Java är tydligen alltid inaktiverat i Firefox efter installation numera. Får du ett val att aktivera antingen i ett fält på websidan eller genom att klicka på en pluginikon i adressfältet?

Firefox: How to allow Java on trusted sites

Ursprungligen av IngoX:

Java är tydligen alltid inaktiverat i Firefox efter installation numera. Får du ett val att aktivera antingen i ett fält på websidan eller genom att klicka på en pluginikon i adressfältet?

Firefox: How to allow Java on trusted sites

Nej, det ser inte ut som på din bild och jag hittar inget sådant val.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-07 23:44
Ursprungligen av Tripod999:

Nej, det ser inte ut som på din bild och jag hittar inget sådant val.

Och har du kollat att Java överhuvudtaget är aktiverat i Firefox? Alltså via menyn Verktyg > Tillägg så du kommer till inställningssidan som @mattiL visar i inlägg #2.
Hur aktiverar jag Java i webbläsaren?

1
Bevaka tråden