Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta iTunes Media till en annan disk - hur, exakt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Ursäkta tjatet..
Jag har har köpt en fjärde hårddisk till min Mac Pro på hela 4 TB stor. Där jag tänker ha all media från iTunes, samt iPhoto och en del dokument och backup. Min ordinarie disk börjar bli tjock och det är läge att flytta en massa filer.
Hittat en massa förklaringar på nätet hur man ska gå tillväga. Men dom flesta verka vara gamla?!

Det är rätt mycket som ska flyttas (ca 200GB) och innan jag gör det (och råkar ev tabba mig) så vill jag vara helt hundra på att jag gör 100% rätt.
Jag vet att det är "bara" att flytta iTunes Media dit man vill ha den mappen. Men sen är det ju en inställning i iTunes som skall göras.
Men i vilken ordning ska jag göra det? iTunes bör väl vara avstängt när man flyttar?
Och dom övriga filerna?
Library Extras.itdb
iTunes Library Genius.itdb
iTunes Library.itl
iTunes Music Library.xml

Dom ska väll ligga kvar orörda?

När jag väljer "Placering av mappen iTunes media" och väljer den disken på 4 TB så skapas det en mapp med namnet
"Lägg automatiskt till i iTunes"
Men sen då? Den mappen iTunes Media som jag flyttar till nya disken, ska den ligga i den mappen "Lägg automatiskt till i iTunes"? Eller är det tvärtom? Att "Lägg automatiskt till i iTunes"-mappen ska ligga i iTunes Media-mappen?

Hur ska jag göra det här på bästa sätt? Och framförallt, i vilken ordning?

Jag har aldrig gjort det här tidigare och är väl lite hispig.

Mycket tacksam för hjälp!
MVH//KWS

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-20 13:46

1) Stäng iTunes
2) Kopiera hela mappen "iTunes" till nya platsen
3) Håll ner alt när du startar iTunes och bläddra fram till nya platsen och välj att öppna det biblioteket
4) Klart!

Edit: Ändrade "Flytta" till "Kopiera". Så steg 5 är att ta bort det gamla när du har verifierat att det nya funkar.

Ursprungligen av Vassius:

1) Stäng iTunes
2) Kopiera hela mappen "iTunes" till nya platsen
3) Håll ner alt när du startar iTunes och bläddra fram till nya platsen och välj att öppna det biblioteket
4) Klart!

Edit: Ändrade "Flytta" till "Kopiera". Så steg 5 är att ta bort det gamla när du har verifierat att det nya funkar.

Okej! Kanon!
Då var det ändå lite skillnad mot vad jag trodde!

Ska tillägga att det är Mavericks jag kör 10.9.1

Tack så mycket! Tumme upp!

Se till att ha en backup förutom din nya hårddisk.

Om du inte redan har det.

Ursprungligen av keptang:

Se till att ha en backup förutom din nya hårddisk.

Om du inte redan har det.

Jadå!

Väldigt smidigt med att hålla inne alt och sen klicka på appen. Gjorde samma sak med iPhoto nu. Löjligt smidigt.

En till fråga angående alias.
Nu har jag en mapp på skrivbordet som jag kallar för "stuff"
Där hamnar allt jag laddar ner. Från Safari och från Firefox.
Nu tänkte jag göra så att jag jag tänker ändra i inställningarna i safari/firefox att allt hamnar på den nya disken dit jag flyttat min stuff-mapp.
Men för att ha snabb access till just den mappen stuff så vill jag ju ha en genväg till den liggandes på skrivbordet.
Är det bara att högerklicka och "skapa alias" och sen dra den till skrivbordet?

Ja, det ska räcka fint.

Ursprungligen av keptang:

Ja, det ska räcka fint.

Kanon! Tack igen

En till följdfråga. Nu har det rullat på bra med att flytta rubbet till en nya disken.
Har flyttat iTunes, iPhoto, Aperture och även "mergat" ihop Aperture med iPhoto. Skapat Alias på skrivbordet osv.

Men nu undrar jag om det går att göra samma sak med iMovie? Provade på samma sätt att flytta iMovie-bibliotek.imovielibrary till den nya disken, det funkade men det gick inte att köra alt + klick och välja nya disken. Men så gick jag in på:
Arkiv/Öppna Bibliotek/Annat och då verkar det som om det kommer att sparas där framöver?
Har jag gjort rätt där?
HD4 är nya och det var den jag valde i Öppna bibliotek!

Ursprungligen av Vassius:

1) Stäng iTunes
2) Kopiera hela mappen "iTunes" till nya platsen
3) Håll ner alt när du startar iTunes och bläddra fram till nya platsen och välj att öppna det biblioteket
4) Klart!

Edit: Ändrade "Flytta" till "Kopiera". Så steg 5 är att ta bort det gamla när du har verifierat att det nya funkar.

Funkar inte för mig (med mindre än att jag manuellt letar upp låtarna en och en).
Jag vill flytta musikfilerna från en (för liten) extern hårddisk till en ny.

Biblioteksfiler och dylikt ligger här: ~/musik/itunes
Musikfilerna ligger här: ext hd/itunes

Någon som har tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-04 18:58

En av nackdelarna med att inte låta iTunes sköta filerna.
Har du lagt musikfilerna på "icke standardplats" så tror jag det är svårt att sköta det med automatik...

Ursprungligen av kenjon:

En av nackdelarna med att inte låta iTunes sköta filerna.
Har du lagt musikfilerna på "icke standardplats" så tror jag det är svårt att sköta det med automatik...

Grejen är att jag flyttade dem "med automatik" men sedan har programvara och system uppdaterats och inget ser inte riktigt likadant ut och jag minns inte hur jag gick tillväga eftersom det dessutom gått några år.

1
Bevaka tråden