Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express för att utöka WiFi på hotell

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och damen ska dra ut på tur och bo på hotell. Och då det inte är ovanligt att hotellens egna WiFi kan vara av klart skiftande kvalitet så brukar jag ha med mig en egen nätverkskabel i väskan som jag kan använda om det finns ett nätverksuttag i rummet.

Men man ska ju även kunna använda en AE för att utöka ett befintligt trådlöst nätverk, t ex i ett hotellrum.

Min tanke är då att ta med mig en AE och sätta en nätverkskabel mellan ett ev. nätverksuttag och AE, och sen låta AE skapa ett eget trådlöst nätverk i mitt rum. Men då blir frågan, kan man ansluta mer än en enhet till detta egna trådlösa nätverk? T ex 2 MBP och 2 iPhone och en iPad? Eller finns det begränsningar på detta?

En AE ska väl även kunna ta emot ett trådlöst nätverk och sen utöka det, och då bör man väl kunna ansluta fler än en enhet till AE?

Det fungerar (om nu inte hotellet har några begränsningar), bara att köra på med kabel in i AEn och sen skapa ett nät och köra WiFi mot den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-12 23:17

Hur länge ska ni va borta eg. ?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-02-13 05:19

Jag brukade ha med mig en airport express när jag var iväg på tjänsteresor förut. Så länge det fanns ett nätverksuttag på hotellrummet var det inga problem att koppla in AEn för att få ett eget trådlöst nätverk. Även om hotellen har haft egna inloggningssidor där man måste aktivera internetåtkomsten har dom kommit upp på datorn precis som om datorn vore ansluten direkt till uttaget.

Numera har jag dock en liten billig Asus-router i väskan då AEn används till annat på hemmaplan.

Ok, svaren i tråden lät ju bra, tackar för det.

Jag köpte mig därför en ny AE och sitter nu på ett hotellrum i München och svär så det osar, för inte fan funkar det som man vill inte nej....

Hotellet har bara nätverksuttag i rummen, trådlöst finns i lobbyn...

Ok, jag fick en lapp med nätverksnamn och lösen till hotellets nätverk.

Klappade in den nya AE i vägguttaget med en nätverkskabel och startade sen Airportverktyget i min iPad Air, hittade den nån ny AE-enhet....? Nej..... väntade länge och testade på olika sätt, men nix hitta den nya AE.

Tog då fram min MBP mid 2009 och startade Airportverktyget på den, och där hittades den nya AE direkt.... duhhhh

Knappade in nätverksnamn och lösen och verktyget sa att AE kommer att skapa ett trådlöst nätverk, kalasbra...

Det gjorde den och man kunde logga in på det nätverket med min MBP iP5S och iPad Air, men när man sen loggat in på själva hotellets internet så funkar det bara någon minut sen är det ny inloggning på internet igen och igen och igen....

Testade att köra min AE helt öppen, alltså ingen lösen för att logga in på dess trådlösa nätverk, ingen skillnad.

Så nu ligger man här lik förbenat med en lång trasslig nätverkskabel och kan bara surfa på en dator då min dam har en MBA som inte har nåt nätverksuttag. Jag kan väl köra iPhonen och iPad till min MBP via USB-kabel och få internet till dessa den vägen?

Men kan jag dela mitt kablade internet på min MBP till damens MBA trådlöst på nåt sätt, typ genom att få min MBP att dela det via ett eget WiFi?

Hur göra?

Men jag måste då säga att jag är oerhört less på att det i tid och evighet alltid verkar vara nåt knas med hotellens WiFi och nätverk, är det inte strul med inläggningar och att man blir utkastad med jämna mellanrum så är det kass täckning så man får stå på tå i ett hörn i rummet för att kunna surfa....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-17 16:41
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Knappade in nätverksnamn och lösen och verktyget sa att AE kommer att skapa ett trådlöst nätverk, kalasbra...

Det gjorde den och man kunde logga in på det nätverket med min MBP iP5S och iPad Air, men när man sen loggat in på själva hotellets internet så funkar det bara någon minut sen är det ny inloggning på internet igen och igen och igen....

Har du ställt in din Airport Express i bryggläge? Om inte, testa det.

Ursprungligen av Vassius:

Har du ställt in din Airport Express i bryggläge? Om inte, testa det.

Den är redan i bryggat läge

  • Medlem
  • 2014-02-17 17:25

Självklart kan du dela ut nätverket via din MBP.

Systeminställningar -> Delning -> Internetdelning.
Kryssa i internetdelning och välj att dela det via wifi. Här kan man också sätta kryptering på nätverket. WPA är minimum godkänd krypteringsform, använd gärna WPA2. WEP ska du undvika helt.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Den är redan i bryggat läge

Jag hade satt den i läget att dela en IP-adress. Du kommer få dubbelt-NAT men då ser hotellnätverket bara en enhet som försöker koppla upp sig med ditt inlogg och lösen (din Airport Express). Så som hotellets nätverk uppfattar det nu är att två användare försöker logga in med samma ID och sparkar ut den ena. Se bara till att det DHCP-spann som du delar ut (till dina enheter) är skilt från de som hotellet använder. Själv brukar jag köra på 172.16.x.x eftersom det sällan eller aldrig är något hotell som använder sig av de adresserna.

Alternativet är att låta den stå kvar i bryggat läge och hämta en inlogginingslapp till vardera enhet i hotellreceptionen och logga in med olika IDn på de olika enheterna.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade satt den i läget att dela en IP-adress. Du kommer få dubbelt-NAT men då ser hotellnätverket bara en enhet som försöker koppla upp sig med ditt inlogg och lösen (din Airport Express). Så som hotellets nätverk uppfattar det nu är att två användare försöker logga in med samma ID och sparkar ut den ena. Se bara till att det DHCP-spann som du delar ut (till dina enheter) är skilt från de som hotellet använder. Själv brukar jag köra på 172.16.x.x eftersom det sällan eller aldrig är något hotell som använder sig av de adresserna.

Alternativet är att låta den stå kvar i bryggat läge och hämta en inlogginingslapp till vardera enhet i hotellreceptionen och logga in med olika IDn på de olika enheterna.

Ok, men hur gör jag då detta? Kan du prata ner mig från tornet...?

Ser liksom inget alternativ som heter ”Dela en IP-adress”

Ett annat problem som jag glömde nämna tidigare är att när jag kör med lösenord i AE är att då kan jag logga in på AE-nätet med min MBP med det lösen jag satt. Men om jag försöker ansluta till samma AE-nät med min iPhone och iPad med samma korrekta lösen så får jag ett felmeddelande som säger att det är fel lösen.... Drygt detta.

Kör jag utan lösen så går det ju bra att ansluta från alla enheter, men problemet med frekventa utläggningar tär ju då ens nerver.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-02-17 22:00
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok, men hur gör jag då detta? Kan du prata ner mig från tornet...?

Ser liksom inget alternativ som heter ”Dela en IP-adress”

Ett annat problem som jag glömde nämna tidigare är att när jag kör med lösenord i AE är att då kan jag logga in på AE-nätet med min MBP med det lösen jag satt. Men om jag försöker ansluta till samma AE-nät med min iPhone och iPad med samma korrekta lösen så får jag ett felmeddelande som säger att det är fel lösen.... Drygt detta.

Kör jag utan lösen så går det ju bra att ansluta från alla enheter, men problemet med frekventa utläggningar tär ju då ens nerver.

Ställer du in den såhär borde det fungera som det är tänkt:

1. Internet
Ställs in på "DHCP" så hotellets router delar ut en IP-adress till din Airport Express. På bilden nedan är det min Airport Extreme som tilldelat min Airport Express 10.0.30.100. (I ditt fall ska denna adress inte vara samma som den du väljer senare)

2. Wireless
Ställs in på "Create a wireless network", ett namn du känner igen och WPA2 Personal är att föredra som säkerhet. Fyll i ett lösenord.
Detta gör att din Airport Express kommer skapa sitt egna trådlösa nätverk som dina enheter sen kan ansluta till.

3. Network
Ställs in på "DHCP and NAT". Detta gör att din Airport Express kommer dela ut IP-adresser till de enheter som ansluter till den och IP-adresserna som den delar ut kommer att ligga på det nät som du väljer under "Network Options..."
NAT funktionen är till för Network Address Translation vilket enkelt förklarat betyder att hotellets router kommer bara se adressen som din Airport Express får och din AE kommer i sin tur översätta den adressen till de interna adresserna som dina enheter har fått tilldelade av AEn. (Timed Access Control behöver inte vara ibokad)

4. Network Options...
Här väljer du som tidigare nämnt vilket nät adresserna som din Airport Express delar ut ska ligga på. Spelar egentligen ingen roll vad du väljer sålänge det inte är samma om hotellet. Jag brukar välja 10.0 för det är det jag kör hemma. Det är nog störst chans att hotellet använder 192.168 så undvik det.

Bilderna är tagna från senaste versionen av AirPort Utility.

Ang. lösenordsproblemet kan jag nog inte hjälpa dig med. Det är inget som jag råkat ut för själv. Testa att byta lösenordet till något annat möjligtvis om du inte redan testat det?

Ursprungligen av wurpan:

Ställer du in den såhär borde det fungera som det är tänkt:

1. Internet
Ställs in på "DHCP" så hotellets router delar ut en IP-adress till din Airport Express. På bilden nedan är det min Airport Extreme som tilldelat min Airport Express 10.0.30.100. (I ditt fall ska denna adress inte vara samma som den du väljer senare)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3567401/AirportExpress/Internet.png

2. Wireless
Ställs in på "Create a wireless network", ett namn du känner igen och WPA2 Personal är att föredra som säkerhet. Fyll i ett lösenord.
Detta gör att din Airport Express kommer skapa sitt egna trådlösa nätverk som dina enheter sen kan ansluta till.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3567401/AirportExpress/Wireless.png

3. Network
Ställs in på "DHCP and NAT". Detta gör att din Airport Express kommer dela ut IP-adresser till de enheter som ansluter till den och IP-adresserna som den delar ut kommer att ligga på det nät som du väljer under "Network Options..."
NAT funktionen är till för Network Address Translation vilket enkelt förklarat betyder att hotellets router kommer bara se adressen som din Airport Express får och din AE kommer i sin tur översätta den adressen till de interna adresserna som dina enheter har fått tilldelade av AEn. (Timed Access Control behöver inte vara ibokad)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3567401/AirportExpress/Network.png

4. Network Options...
Här väljer du som tidigare nämnt vilket nät adresserna som din Airport Express delar ut ska ligga på. Spelar egentligen ingen roll vad du väljer sålänge det inte är samma om hotellet. Jag brukar välja 10.0 för det är det jag kör hemma. Det är nog störst chans att hotellet använder 192.168 så undvik det.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3567401/AirportExpress/Network%20Options.png

Bilderna är tagna från senaste versionen av AirPort Utility.

Ang. lösenordsproblemet kan jag nog inte hjälpa dig med. Det är inget som jag råkat ut för själv. Testa att byta lösenordet till något annat möjligtvis om du inte redan testat det?

Kalas, ska testa det i morgon. Tack för insatsen, och hoppas det hjälper.

Bara som lite mer salt i såret så kan jag upplysa om att jag nyss försökte dela ut internet från min MBP. Alltså nätverkskabel till min MBP med hotellets internet, inloggad och klar. Valde att dela ut från en dator ansluten med Ethernet, till datorer som använder WiFi, valde WPA2 säkerhet och satte en lösen. iPad och iPhone hittade genast närverket och en inloggningsruta dök fram, knappade in korrekt lösen och efter en kort stund så sa ett meddelande att ”kunde inte ansluta till MBP-nätverket”.... Testade flera gånger, men icke. Hur svårt ska det behöva vara att få till detta 2014 när vi landade på månen med hjälp av kulram och räknesticka 1969....

Så, nu har jag testat Wurpans tips ovan, och så här efter 10-15 min surfande så har vi inte blivit uttloggade i alla fall, så det kanske funkar nu, hurra....

Men, det som är jäkligt märkligt är att vi kan logga på AE-nätet med våra MBP och MBA utan knot, men det går inte med min iPad Air och iP5S för där får jag bara en varning att det är fel lösenord till nätverket, men det är rätt lösen jag knappar in, samma som jag loggar in med till AE-nätet på datorerna. Vafalls....?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-18 21:41

Har du valt WPA2? Helst inga åäö i nätverksnamnet, och kanske inte i lösenordet heller...

Ursprungligen av kenjon:

Har du valt WPA2? Helst inga åäö i nätverksnamnet, och kanske inte i lösenordet heller...

WPA2 yes, valde nu ett annat nätverksnamn och löses utan åäö, och nu funkar det att logga in med iPhone och iPad. Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-21 10:52

Jag tror det är SSID (nätverksnamnet) som strular, lösenord/kryptering brukar inte vara problemet.
Göttt att det funkar!

1
Bevaka tråden