Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varken WiFi eller Ethernet fungerar! MBP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2014-02-19 20:21

Hej, ibland får jag ett utropstecken över wifisymbolen i menyraden. Den påstår att den saknar IP-adress och därav inte kan ansluta till internet. Samma sak sker när jag försöker ansluta med ethernet. Dock är det inga problem för min iPhone eller iPad att ansluta via Wi-fi, vilket då får mig att undra om det har något med datorn att göra? Leverantör är Comhem, MBP tidig 2011.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-19 20:23

Jag skulle gissa att ditt modem är i bryggat läge. Då begär varje enhet en IP-adress från ComHems DHCP-server, vilket du har ett begränsat antal av. De räcker inte till alla dina enheter.

Aktivera NAT i modemet så borde det funka bättre.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2014-02-19 21:20
Ursprungligen av Vassius:

Jag skulle gissa att ditt modem är i bryggat läge. Då begär varje enhet en IP-adress från ComHems DHCP-server, vilket du har ett begränsat antal av. De räcker inte till alla dina enheter.

Aktivera NAT i modemet så borde det funka bättre.

Det kan nog mycket väl stämma! Problemet med det är att jag är student och inneboende och delar internet med andra, så jag vet inte någon inloggning eller lösenord så kan tyvärr inte kolla om det stämmer. Nu har jag internet på datorn igen, samt det andra enheterna, så jag provade att logga in med ytterligare en till dator, som då inte kunde ansluta. Så förmodligen har någon annan loggat ifrån sig så jag kom in med min dator. Jag kör Devolo nätverksförlängning, räknas den som en enhet också då?

Ta reda på vilken IP-adress du får när du kan surfa antingen i dator eller mobil.
Då kan vi lätt avgöra hur det är inställt.

1
Bevaka tråden