Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ID vs flera användare på samma dator

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Iochmed Mavericks så börjar ett problem uppstå som inte har funnits på samma sätt tidigare, och jag tänkte kolla hur ni andra löser det.

Grundproblemet är att man har 1 Mac, men flera användare som använder samma konto. T ex som det ser ut på väldigt många arbetsplatser. Problemet uppstår t ex när Anna slutar på arbetsplatsen, man anställer Greta, och när Greta sedan ska uppdatera programmen så kan hon inte det eftersom det är Annas Apple-ID som har använts till att installera program från början.

Grundproblemet är ju att Anna har använt sitt personliga Apple-ID till en arbetsdator. Men så måste man ju kunna göra kan jag tycka? Alltså bör man kanske göra ett Apple-ID per dator (använda samma för hela firman är inte smart då det blir en begränsning på 5 inköp per konto)?

Erfarenheter och tankar kring detta?

Grundproblemet är att ni använder samma konto på datorn till flera olika användare.

Använd olika konton på datorn.

Eller så har ni ett AppleID per dator som du skriver, men det innebär problemen du också skriver.

Det spelar ingen roll. Om konto A installerar iPhoto så kan inte konto B uppdatera iPhoto senare. Programmet är knutet till Apple-ID, inte datorn i sig.

Ah, såklart, jag tänkte på AppleID för iCloud-tjänster.

Men har inte Apple någon lösning på det? Måste vara oerhört vanlig situation.

Ursprungligen av keptang:

Ah, såklart, jag tänkte på AppleID för iCloud-tjänster.

Men har inte Apple någon lösning på det? Måste vara oerhört vanlig situation.

Apple kommer med en företagslösning i iOS 7.1, så det kan vara något för dig, Carlsson!

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple kommer med en företagslösning i iOS 7.1, så det kan vara något för dig!

Fast @carlsson vill ha en lösning i OS X, så det lär inte hjälpa.

Ursprungligen av keptang:

Måste vara oerhört vanlig situation.

Just my thought.

Ursprungligen av keptang:

Fast @carlsson vill ha en lösning i OS X, så det lär inte hjälpa.

Ah,…
Men om lösningen kommer i iOS 7.1 kommer säkert det i OS X så småningom, förhoppningsvis redan i 10.9.2, men mer troligt i 10.9.3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-19 15:14

Tar Anna med sig datorn när hon slutar?

Om det är företagets dator och inte Annas, så ska inte Anna använda sin AppleID på den överhuvudtaget för att skaffa program. Förslagsvis har företaget ett eget AppleID och detta används av utsedd person för programvaruinstallation och då i ett eget administratörs-konto i OS X. Anna och Greta får sedan egna konton i OS X. Eller så delar de på ett "kontorist"-konto, eller så...

Struntar man i att planera för detta gör man fel och får reda upp skiten sen då Anna slutar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-19 15:28

När man skall anmäla dig på översta länken så finns inte Sverige med att välja, första frågan är att välja land

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-20 09:42

Sugigt!
Jag misstänker att det går bra att välja ett annat EU-land (t.ex. UK?) men jag skulle nog fråga Apple Sverige först.

Ursprungligen av pesc:

Sugigt!
Jag misstänker att det går bra att välja ett annat EU-land (t.ex. UK?) men jag skulle nog fråga Apple Sverige först.

Går säkert skitbra tills du måste uppge ett Brittiskt VAT-nummer eller ett kreditkortsnummer med faktureringsadress i UK.

Ursprungligen av pesc:

Sugigt!
Jag misstänker att det går bra att välja ett annat EU-land (t.ex. UK?) men jag skulle nog fråga Apple Sverige först.

Nej detta går inte bra.

Ursprungligen av carlsson:

Iochmed Mavericks så börjar ett problem uppstå som inte har funnits på samma sätt tidigare, och jag tänkte kolla hur ni andra löser det.

Grundproblemet är att man har 1 Mac, men flera användare som använder samma konto. T ex som det ser ut på väldigt många arbetsplatser. Problemet uppstår t ex när Anna slutar på arbetsplatsen, man anställer Greta, och när Greta sedan ska uppdatera programmen så kan hon inte det eftersom det är Annas Apple-ID som har använts till att installera program från början.

Grundproblemet är ju att Anna har använt sitt personliga Apple-ID till en arbetsdator. Men så måste man ju kunna göra kan jag tycka? Alltså bör man kanske göra ett Apple-ID per dator (använda samma för hela firman är inte smart då det blir en begränsning på 5 inköp per konto)?

Erfarenheter och tankar kring detta?

Nu har jag inget företag men felet i ditt resonemang att appen är inköpt till ett personligt Apple-id? Program eller appar som är inköpta för ett företag ska inte vara kopplade till ett personligt Apple-id utan till ett företags id.

Exakt hur man gör vet jag inte - där får man fråga Apple. De har en lösning på problemet även om inte jag känner till den. Å andra sidan så kan jag inte alla lösningar för hur mitt företag distribuerar program och licenser på alla de tusentals Dellburkar som vi har - men det går.

1
Bevaka tråden