Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari kan inte hitta servern - Ständigt felmeddelande

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
ända sedan jag köpte min första Mac för snart tre år sedan har jag kört Google Chrome, men bestämde mig för att steg för steg flytta helt till Safari. Men tyvärr har det inte varit helt smärtfritt. En sak som dyker upp gång efter annan och jag kan inte förstå varför. Jag besöker olika hemsidor, det är allt från att jag klickar på länkar, googlar till att jag går direkt in på hemsidan via URL:en.

Det som händer är att jag får upp felmeddelandet, skickar med en screenshot. Som sagt så är det väldigt oregelbundet och till olika hemsidor. Är det fler med samma problem, är det något känt problem hos Safari? För som det är just nu är det inte långt borta att jag flyttar tillbaka till Google Chrome.

Jag kör:
Safari 7.0.1
Mac OS X 10.9.1
Processor 2.4 GHZ intel Core i5
8 GB 1333 MHz DDR3
Late 2011
13"

Massor som har samma problem med Safari. Även på iOS 7.

Så det finns inget att göra? Har själv aldrig haft detta problem på varken min iPhone eller iPad.

Framför allt, tycker jag att problemet har intensifierats de senaste dagarna, även med "Mail".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-18 12:46
Ursprungligen av koffas:

Hej,
ända sedan jag köpte min första Mac för snart tre år sedan har jag kört Google Chrome, men bestämde mig för att steg för steg flytta helt till Safari. Men tyvärr har det inte varit helt smärtfritt. En sak som dyker upp gång efter annan och jag kan inte förstå varför. Jag besöker olika hemsidor, det är allt från att jag klickar på länkar, googlar till att jag går direkt in på hemsidan via URL:en.

Det som händer är att jag får upp felmeddelandet, skickar med en screenshot. Som sagt så är det väldigt oregelbundet och till olika hemsidor. Är det fler med samma problem, är det något känt problem hos Safari? För som det är just nu är det inte långt borta att jag flyttar tillbaka till Google Chrome.

Jag kör:
Safari 7.0.1
Mac OS X 10.9.1
Processor 2.4 GHZ intel Core i5
8 GB 1333 MHz DDR3
Late 2011
13"

Jag kör både och, även Firefox och Opera. Alla browsers har problem ibland enligt min mening, personligen har jag inte upplevt några långvariga störningar och jag surfar varje dag. Samma OS version och browserversion.

Ursprungligen av Jock Scott:

Framför allt, tycker jag att problemet har intensifierats de senaste dagarna, även med "Mail".

Inte märkt av problem med Mail, annars håller jag med: har de senaste dagarna gigantiska problem med Safari i både iOS och i OS X. Bl.a. nu när jag skulle posta detta. Vad är problemet?

Mail har problem med bl.a. att hitta mailservrarna för både ut- och inkommande post. I bland hjälper omstart och i bland inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-18 17:26

Jag lägger mig till skaran som har haft mycket större problem med detta (Safari alltså) den senaste tiden. Dock startade jag om telia gatewayn som jag har och uppdaterade min Time Capsule, och har fungerat bättre sen dess. Så vet inte riktigt var problemet har legat nånstans.

  • Medlem
  • 2014-02-18 17:46

Jag har samma problem som övriga med Safari på Mac, senaste programversionerna. Jag har liksom Kajan Telia som internet-leverantör. Telia antyder dock inga problem på sina supportsidor. Jag använder Telias båda rekommenderade DNS-servrar för Västsverige. Bytte till Google (8.8.8.8) men det blev inte bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-18 17:58

Bara för det så hände nu när jag skulle följa länken till tråden som jag fick på mailen.

Googlade på detta då jag haft stora problem senaste tiden, hittade denna tråd.

Titt som tätt får jag "Safari kan inte hitta servern" både på min iPad och min iMac. Och det är samma sidor som fungerar ena stunden som slutat fungera nästa gång jag försöker surfa in på sidan.

Tar jag min Nexus 5 och surfar in på samma sida samtidigt är det inga problem där.

Vad kan orsaka detta?

Har Telia fiber, men eftersom det fungerar på andra enheter lär det ju inte vara det som är problemet.

  • Medlem
  • 2014-02-18 18:30

Omstart av min Thomson Gateway TG789vn med programvaruversion 8.C.H.2 kan ha gjort viss nytta.

Jag rensade cashe och glömde mitt trådlösa nät. Nu är det bättre, men fortfarande kommer felmeddelandena upp då och då.

Ursprungligen av Jock Scott:

Framför allt, tycker jag att problemet har intensifierats de senaste dagarna, även med "Mail".

Precis, senaste veckan har varit konstig.

Ursprungligen av plenty69:

Precis, senaste veckan har varit konstig.

Ja det glömde jag skriva, det är senaste veckan jag också haft problem. Innan dess har allt fungerar felfritt.

Kan meddela att många av Telias kunder hade dns-problem för någon vecka sedan. Alla dns-servrar verkade peka rätt men ändå ville viss epost till vårt webbhotell och inte till Telias epostserver. Felmeddelande om att Domain does not exist och annat dök upp. Möjligen en variant på samma problem som nu härjar?

Ursprungligen av pmarriott:

Kan meddela att många av Telias kunder hade dns-problem för någon vecka sedan. Alla dns-servrar verkade peka rätt men ändå ville viss epost till vårt webbhotell och inte till Telias epostserver. Felmeddelande om att Domain does not exist och annat dök upp. Möjligen en variant på samma problem som nu härjar?

Mitt i prick...

Där har vi det nog, kom på nu att jag även haft strul med wi-fi. Även jag kör telia fiber

Jag använder Com Hem och upplever detta problem specifikt med hemsidan avanza.se

Fått lösning från deras support som duger för stunden i väntan på permanent lösning.
Undvika IPv6 (stod som automatic i Apple routern istället som förr "link-local only") och använda en annan IP-adress istället för den vanliga som domänen pekar på.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 10:11
Ursprungligen av Gnulia:

Jag kör både och, även Firefox och Opera. Alla browsers har problem ibland enligt min mening, personligen har jag inte upplevt några långvariga störningar och jag surfar varje dag. Samma OS version och browserversion.

Jag skulle kontakta min internet leverantör och ha dem att ta reda på varför detta händer. Detta är knappast ett problem som webläsarna har. Handlar snarare om borttappad kommunikation eller timeouts i kommunikationen.

edit: nu ser jag ju att ni har fått svaren redan och ja problemet låg hos internet leverantörerna men lämnar halmstråt kvar där nere, det kan ju vara till hjälp för någon.

Nu griper jag efter halmstrån men man vet ju aldrig:
Jag har sett i några få fall att man använder UDP istället för TCP som kommunikations protokoll. Är det så i ert fall så skulle jag se till att få det ändrat omedelbart.

UDP är aningen snabbare än TCP eftersom den inte gör handshaking som TCP, och därmed inte kontrollerar om allt kommer fram som det ska. TCP säkrar att informationen når fram dit den ska, men är aningen långsammare just därför att det kräver mer kommunikation.

Är ni händiga, och har tillgång till grunkan som komuniserar med er ISP så kanske ni kan fixa det själva.

Ändrat till Google DNS för några timmar sedan och hittills kunnat surfa helt problemfritt. Hoppas detta har löst problemet. Kunnat surfa på alla sidor jag brukar (få problem på) samt att alla bilder på sidorna laddas nu, vilket de ej gjort 50% av gångerna jag kunnat komma åt sidorna tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-19 10:34
Ursprungligen av juanito:

Nu griper jag efter halmstrån men man vet ju aldrig:
Jag har sett i några få fall att man använder UDP istället för TCP som kommunikations protokoll. Är det så i ert fall så skulle jag se till att få det ändrat omedelbart.

UDP är aningen snabbare än TCP eftersom den inte gör handshaking som TCP, och därmed inte kontrollerar om allt kommer fram som det ska. TCP säkrar att informationen når fram dit den ska, men är aningen långsammare just därför att det kräver mer kommunikation.

Är ni händiga, och har tillgång till grunkan som komuniserar med er ISP så kanske ni kan fixa det själva.

Det är inte så att man bara kan byta mellan TCP och UDP. Protokollet bestäms av den server du kopplar dej till. Möjligen skulle du kunna ändra i din router men det har jag aldrig testat om det ens går. Inte så roligt att ladda ner en fil och den inte blir rätt (program som får fel innehåll lär inte funka så bra). Vid streaming kan man acceptera att tappa några bytes, men inte vid nedladdning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 10:48
Ursprungligen av pmarriott:

Kan meddela att många av Telias kunder hade dns-problem för någon vecka sedan. Alla dns-servrar verkade peka rätt men ändå ville viss epost till vårt webbhotell och inte till Telias epostserver. Felmeddelande om att Domain does not exist och annat dök upp. Möjligen en variant på samma problem som nu härjar?

Även jag som har samma problem är Telia-kund. Dock ADSL..

Ursprungligen av kladda:

Även jag som har samma problem är Telia-kund. Dock ADSL..

Vi har ADSL på jobbet. Till vår epost använder vi Telias servrar, men vi har egen domän. Vår hemsida ligger på ett annat webbhotell. Helt plötsligt började folk som försökte maila oss få felmeddelanden och av dessa framgick att eposten levererades till webbhotellet, trots att alla DNS-servrar pekade eposten till Telia. Ibland när jag skulle skicka e-post fick jag ett felmeddelande att "Sender domain does not exist". Telia sa att flera andra hade anmält samma problem, med gemensam nämnare att de hade egen domän, eposten hos Telia och hemsidan någon annan stans. På Telia sa man att "det verkar som att det är något på gång".

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 11:21
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att man bara kan byta mellan TCP och UDP. Protokollet bestäms av den server du kopplar dej till. Möjligen skulle du kunna ändra i din router men det har jag aldrig testat om det ens går. Inte så roligt att ladda ner en fil och den inte blir rätt (program som får fel innehåll lär inte funka så bra). Vid streaming kan man acceptera att tappa några bytes, men inte vid nedladdning.

I en ADSL router, iaf de jag haft kan man stänga av UDP helt och hållet om man vill. Men du har rätt att man kanske inte kan bara byta sådär.
Som sagt spel och film passar UDP bra till, men inte så toppen för annat. Jag har dock sett att man använt UDP på ställen jag aldrig skulle drömma om att använda det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 11:33
Ursprungligen av pmarriott:

Vi har ADSL på jobbet. Till vår epost använder vi Telias servrar, men vi har egen domän. Vår hemsida ligger på ett annat webbhotell. Helt plötsligt började folk som försökte maila oss få felmeddelanden och av dessa framgick att eposten levererades till webbhotellet, trots att alla DNS-servrar pekade eposten till Telia. Ibland när jag skulle skicka e-post fick jag ett felmeddelande att "Sender domain does not exist". Telia sa att flera andra hade anmält samma problem, med gemensam nämnare att de hade egen domän, eposten hos Telia och hemsidan någon annan stans. På Telia sa man att "det verkar som att det är något på gång".

Just mail har jag inte märkt av, då jag har en annan struktur än den du beskriver. Däremot att surfa är riktigt svårt nu. Spec, i safari, Chrome klarar sig betydligt bättre. Sidor går inte att öppna (t.ex 99.se i ett par timmar igår) i Safari men funkar 2 sekunder senare i Chrome.

Använder Telia ADSL hemma, och fiber från annan leverantör på jobbet.
Men problemen är samma på bägge ställena, och enbart i Safari.
Nyss kollade jag 2 bloggar på blogspot. Den ena öppnades fint i safari, den andra visas inte.
Byter jag till Chrome funkar bägge. Så är det med många sidor, och enbart i safari och mail på mac och iphone.
Mailen funkar däremot utmärkt i outlook, men i mail-klienten (mac) är det slumpartat ifall den kan koppla upp sig.
Det är först de senaste veckorna det har varit så. Väldigt frustrerande när man jobbar med hemsidor som slutar funka om man inte byter webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-19 12:17
Ursprungligen av Fredrikwa:

Använder Telia ADSL hemma, och fiber från annan leverantör på jobbet.
Men problemen är samma på bägge ställena, och enbart i Safari.
Nyss kollade jag 2 bloggar på blogspot. Den ena öppnades fint i safari, den andra visas inte.
Byter jag till Chrome funkar bägge. Så är det med många sidor, och enbart i safari och mail på mac och iphone.
Mailen funkar däremot utmärkt i outlook, men i mail-klienten (mac) är det slumpartat ifall den kan koppla upp sig.
Det är först de senaste veckorna det har varit så. Väldigt frustrerande när man jobbar med hemsidor som slutar funka om man inte byter webbläsare.

Mycket underligt, frågan är om det kan vara något lokalt problem ... hmmm ... jag har som sagt inga som helst problem med varken Safari eller Mac mail.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 12:21
Ursprungligen av Gnulia:

Mycket underligt, frågan är om det kan vara något lokalt problem ... hmmm ... jag har som sagt inga som helst problem med varken Safari eller Mac mail.

Nej, det är inte lokalt då jag har exakt samma problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-19 12:38
Ursprungligen av kladda:

Nej, det är inte lokalt då jag har exakt samma problem.

Jag tänker lokalt datorn ... eller kör du en annan dator på jobbet?

Bevaka tråden