Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vid köp av Imac, vilka tillval behöver jag sattsa på?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-02-18 20:24

Min pc sjunger på sista versen, och är sugen på en Imac. Det jag vet är att jag vill ha 27"-varianten, men bör välja några tillval vid nyköp? Ram-minnet vet jag att jag kan utöka på egen hand, vilket även blir billigare.

Jag använder datorn till vanligt "Svensson" bruk. Troligtvis det tyngsta jag gör på den, är å kolla HD-meterial på tex youtube, och ibland streamar livesändningar i HD. I dagsläget sitter jag med en dator som har XP och hackar när jag kollar HD. Det är just att den inte pallar HD, samt att den har börjat krångla med fläktfel och läsfel på disken som är huvudanledningen till att jag vill byta. Sedan är ju aldrig en dator med bättre prestanda fel. Då får ni en fingervisning på mitt användande, och på mina krav.

Jag är medveten om att jag klarar mig med en Imac i standardutförande, men eftersom jag troligtvis kommer att behålla även nästa dator tills den har gjort sitt och är föråldrad, undrar jag på om det är något tillval som kan vara värd å göra för å hålla datorn "modern en längre tid"?

Tack på förhand!

SSD eller Apples egna hybrid-variant som kombinerar SSD med hårddisk.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-18 20:40

Jag är väldigt nöjd med hybriden. Gott om plats och ganska snabb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-19 08:38

Jag tycker att ett obligatoriskt tillval är en extern disk för automatisk backup.

Gå till en butik & testa en Trackpad innan du beställer. Du kan kostnadsfritt välja en Trackpad istället för Magic Mouse när du beställer från Apple, men jag vet att inte alla gillar en Trackpad framför en "vanlig" mus. Personligen tycker jag dock att den är grym.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-19 10:57

Utöver RAM-minnet skulle jag säga att det viktigaste är valet av disk. Här anser jag att du bör fundera över hur mycket lokal yta du egentligen är i behov av. Behöver du en hel del så tycker jag att du ska köra på en eller tre TB FusionDrive, behöver du inte så mycket så är det givet med 256 GB Flash-disk.

My two cents.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-19 14:03

Fundera också över tangentbordet. Visst är det coolt med trådlöst, men om du tar det trådade får du en numpad, och jag har aldrig saknat trådlöst på Imac. Själv gillar jag trackpaden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-19 16:59
Ursprungligen av andas:

Fundera också över tangentbordet. Visst är det coolt med trådlöst, men om du tar det trådade får du en numpad, och jag har aldrig saknat trådlöst på Imac. Själv gillar jag trackpaden.

Samma här, kör trådar tangentbord för att få numpaden och sedan trackpad till det. Dock har jag aldrig förstått varför inte Apple har ett trådlöst fullstort tangentbord.

1
Bevaka tråden