Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF från myndigheter, Försäkringskassan mfl

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-02-17 10:43

Försäkringskassan har haft problem med att vi som använder Mac inte kan öppna deras PDF:er i några år nu. Åtminstone från 2010 då jag började fylla i deras rapporter. Då lösta jag det genom att åka till en företag där jag hade kontakter och ladda ner den PDF jag behövde på deras PC.

Nu är jag i samma situation igen hos FK. Men jag har även upptäckt att det är liknande problem på Polisen och AF och därför misstänker jag att detta problem finns på de flesta myndigheter.

Jag och många andra, vad jag kan se på nätet, har påpekat detta för FK mfl. men inget händer.

Jag har iMac 27" i7 late 2009 med Mavericks 10.9.1, senaste Adobe reader. Ja all mjukvara är upp-to-date.

Nu undrar jag, är det någon här som har hittat en lösning på problemet, förutom att springa runt till bekanta med PC (vilket blir allt färre) eller besöka berörda myndigheter för att få en blankett.

Bifogar två bilder den ena från polisen och den andra från FK.

Ursprungligen av MatsOlov:

...vi som använder Mac...

Gäller problemet alla webbläsare i OS X?

Vilka har du testat?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-02-17 11:03

Jag har provat Safari, Firefox och Crome. Det gäller inte riktigt alla PDF:er från dessa myndigheter men en betydande del. Dom är som sagt medvetna om problemet och med tanke på hur många som har detta problem så jag tror inte det ligger hos mig.

I torsdags förra veckan var jag in på FK för att hämta en blankett, jag passade då på att kommentera problem och svaret blev. Vi vet det, skaffa windows.

Provade i olika webbläsare under Windows också, fungerar inte i Chrome/Firefox men fungerade med IE.

Säkert bara en tidsfråga tills det inte fungerar med IE heller, undrar vad FK/Polisen gör då..

Har du tillgång till en Windows-licens så skulle du kunna köra det i en virtuell maskin för att jobba runt problemet.

Känns som att gå 10-15 år tillbaka i tiden, när mängder av sajter bara fungerade med Win/IE.

Skandal att det fortfarande förekommer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Känns som att gå 10-15 år tillbaka i tiden, när mängder av sajter bara fungerade med Win/IE.

Skandal att det fortfarande förekommer.

Håller verkligen med.
Fast det är väl inga mängder av sajter, förutom några få tröga myndigheter..

Ursprungligen av keptang:

Håller verkligen med.
Fast det är väl inga mängder av sajter, förutom några få tröga myndigheter..

Jag sa att det var mängder .

Nu är det väl förhoppningsvis bara ett litet fåtal.

Men ändå skandal att det fortfarande förekommer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag sa att det var mängder .

Nu är det väl förhoppningsvis bara ett litet fåtal.

Men ändå skandal att det fortfarande förekommer.

Det som är skandalöst är att det verkar förekomma på framförallt myndigheter. Det borde finnas lagstiftning på att deras tjänster skulle vara fullständigt plattformsoberoende och ha "internetuppkoppling" som enda tekniska krav.

Jag har fått det där ibland. Hos försäkringskassan fick jag det senast när jag skulle ha blanketten för Aktivitetsstöd. Klickar jag på "ifyllnadsguide" på denna sida(http://alturl.com/e5q2c) så får jag bilden i första inlägget och likaså om jag klickar "Visa blankett".

Detta funkade dock som det skulle för någon vecka sedan och som tur är har jag sparat länken som går direkt till korrekt blankett som är ifyllbar på skärmen

Jag gjorde en googlesökning o hittade denna sida. Du kan ju kolla om nån av länkarna funkar
http://ebookbrowsee.net/rps-531-2-pass-undera...

Kan du länka till någon av de PDF-filer som uppvisar problemet?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-17 15:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan du länka till någon av de PDF-filer som uppvisar problemet?

Man kan se på dumparna som TS har postat vilka blanketter det är. Jag har provat och fick samma resultat.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-17 15:20

Jag har för mig att jag gått förbi problemet genom att ladda ner blanketten istället. Kanske högerklick och ladda ner målfil eller nåt. Jag har inte bank-id på denna dator så jag kan inte pröva i det aktuella fallet.

Min gissning är att de använder fel mime-typ. Blanketten från Polisen fungerar inte i browsern, men väl efter direkt nedladdning. Blanketten från FK fungerar laddas ner direkt och fungerar felfritt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan du länka till någon av de PDF-filer som uppvisar problemet?

Aktivitetsstödsblankett: https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/conn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-17 21:51

Blanketterna i exemplen ovan går finfint att läsa & fylla i på Mac... (ML 10.9.1) men inte i Förhandsvisning...

Adobe Reader går dock bra att använda!!

Misstänker att det är en fråga om i vilken "PDF-version" den aktuella PDF filen ifråga är genererad och huruvida den versionen stödjs av MacOS X "direkt".

Här kan man läsa om PDF och dess versioner...

1
Bevaka tråden