Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag få tillbaka mina HD och filer till Skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

När jag installerade Mountain Lion på min iMac 24 (2009) så försvann allt som fanns på skrivbordet.
min HD och externa HD, dvd och skärmdumpar allt försvann, jag kunde se allting om jag öppnade ett nytt finder fönster men inte anas

Köpte en ny iMac 27" och trodde att allt skulle bli som vanligt igen, men inte. För att se vad som finns på skrivbordet gäller ett nytt Finder fönster.

Någon som varit med om detta förut?

Tacksam för svar
Göran A

Senast redigerat 2014-02-15 16:32
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-15 16:29

Starta en Finder, gå in på menyn Finder>Inställningar och se till att välja in att visa hårddiskar mm.

Vad menar du med bilden du bifogat, fel bild?

Fel skärmdump

Ursprungligen av Göran A:

Fel skärmdump

Och när kommer den rätta?

I den bild som finns där nu, har du valt fel flik ("Sidofält"). Om du väljer fliken "Allmänt" i stället så kan du kryssa för "Hårddiskar" där.

Nu

Ursprungligen av Göran A:

...För att se vad som finns på skrivbordet gäller ett nytt Finder fönster...

Du säger alltså att du har kryssat för "Hårddiskar" i Finder-inställningarna, men att hårddiskarna och filerna på Skrivbordet är osynliga - men de blir synliga så fort du öppnar ett Finder-fönster?

Vi pratar inte om saker som syns inne i Finder-fönstret?
Och vi pratar inte om saker som syns i Finder-fönstrets sidofält?
Utan vi pratar om saker som ligger Skrivbordet, utanför det nyss öppnade Finder-fönstret?

Stämmer den beskrivningen?

För att skingra alla tvivel kring problembeskrivningen, så får du gärna visa oss med Före-och-Efter-bilder, dvs före och efter du har öppnat ett Finder-fönster, så att vi själva kan se skillnaden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du säger alltså att du har kryssat för "Hårddiskar" i Finder-inställningarna, men att hårddiskarna och filerna på Skrivbordet är osynliga - men de blir synliga så fort du öppnar ett Finder-fönster?

Vi pratar inte om saker som syns inne i Finder-fönstret?
Och vi pratar inte om saker som syns i Finder-fönstrets sidofält?
Utan vi pratar om saker som ligger Skrivbordet, utanför det nyss öppnade Finder-fönstret?

Stämmer den beskrivningen?

För att skingra alla tvivel kring problembeskrivningen, så får du gärna visa oss med Före-och-Efter-bilder, dvs före och efter du har öppnat ett Finder-fönster, så att vi själva kan se skillnaden.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-02-16 11:48

Du kör med någon plugin som heter XtraFinder (det ser ut så)? Har inte den någon egen speciell inställning för att dölja skrivbordet som du kanske råkat aktivera.

Inte vad jag vet

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-02-16 11:54

Du får nog undersöka det lite extra. Dina flikar ligger i överkanten av Finder-fönstret precis som XtraFinder gör. Och du har färgade ikoner. Så ser inte en normal Finder ut i Mountain Lion.

Helt rätt, Mac pilot var boven.

Jag tackar för er hjälp

Och om de där två bilderna ska föreställa "före och efter" så förstår jag fortfarande inte ett skvatt av din problembeskrivning.

För du har ju ingenting på Skrivbordet, varken före eller efter. Det enda som skiljer mellan bilderna är det öppna Finder-fönstret. På själva skrivbordet är det ju ingen som helst skillnad mellan bilderna.

Det skulle vara jätteintressant att få se en bild av ditt skrivbord nu, efter att du har fixat med MacPilot. Då kanske man kan förstå vad problemet faktiskt var, och vad du ville uppnå.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om de där två bilderna ska föreställa "före och efter" så förstår jag fortfarande inte ett skvatt av din problembeskrivning.

För du har ju ingenting på Skrivbordet, varken före eller efter. Det enda som skiljer mellan bilderna är det öppna Finder-fönstret. På själva skrivbordet är det ju ingen som helst skillnad mellan bilderna.

Det skulle vara jätteintressant att få se en bild av ditt skrivbord nu, efter att du har fixat med MacPilot. Då kanske man kan förstå vad problemet faktiskt var, och vad du ville uppnå.

1
Bevaka tråden