Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 8 på endast 11 procent av världens pc-datorer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft har på ett drygt år sålt 200 miljoner exemplar av sitt nya operativsystem Windows 8. Detta är betydligt lägre än vad föregångaren Windows 7 sålde motsvarande period.

Läs hela artikeln här

Det är ändå rätt bra jobbat, OS X, alla versioner körs på ~7-7,5% av alla datorer.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-02-14 12:39

The Next Web har en graf som illustrerar operativsystemens första månader på marknaden:
http://cdn0.tnwcdn.com/wp-content/blogs.dir/1...

Jag tror att Microsoft skyndar ut både Windows 8.1 och "Windows 8.1 Update 1" för att snabbt försöka åtgärda större problem i Windows 8, särskilt integrationen mellan Desktop och Modern UI, men jag undrar om det är tillräckligt mycket. Jag tror en större omarbetning i Windows 9 är vad som krävs för att vända det här.

Det ska bli intressant vad deras nya vd hittar på. Jag tänker mig spontant mer integration mellan tjänster (han är ju väldigt inkörd och optimistisk vad gäller "molnet"), ett mer konservativt Windows i alla fall i skrivbordsmiljön (han har ju mycket bakgrund inom "enterprise"-avdelningen), och hmmm.. Ja, egentligen låter det i så fall faktiskt rätt likt hur Apple jobbar. Låter skrivbords-OS:et förbli i traditionell stil, men integrerar friskt tjänster mellan plattformarna istället.

Ursprungligen av Anderlind:

Det är ändå rätt bra jobbat, OS X, alla versioner körs på ~7-7,5% av alla datorer.

Fast ändå inte. Ingen kan neka till att Windows dominerar marknaden på OS för persondatorer. Ju större marknadsandel, desto större genomslag förväntas man få på en ny version.

Its all about perspective...

De får det att låta som mycket men i själva verket är det en fjutt i havet

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-14 18:58
Ursprungligen av Anderlind:

Det är ändå rätt bra jobbat, OS X, alla versioner körs på ~7-7,5% av alla datorer.

Snarare rätt värdelöst att föregångaren fortsätter att öka trots att W8 är släppt.

Ursprungligen av zappee:

Snarare rätt värdelöst att föregångaren fortsätter att öka trots att W8 är släppt.

Varför är det värdelöst? Windows 7 är ett grymt bra operativsystem.
Windows 8 lägger på lite nytt UI för touch (dock mer än så, men det är det användarna ser).

Varför byta om det fungerar med Windows 7?

Microsofts operativsystem används av stora företag (i jämförelse med OS X användarbas) med tio/hundratusentals anställda, man byter inte för att det är kul, och Windows 7 fungerar utmärkt.

Vista var dock kasst.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-02-14 20:55
Ursprungligen av Redaktionen:

Microsoft har på ett drygt år sålt 200 miljoner exemplar av sitt nya operativsystem Windows 8. Detta är betydligt lägre än vad föregångaren Windows 7 sålde motsvarande period.

Läs hela artikeln här

Win 8, är det bra? Jag har förstått att många Win-användare säger att så inte är fallet.

http://voiceofrussia.com/news/2014_02_06/Bill...
Oj, hoppsan. (Jag vet inte om det är sant, men.. jag tror nog så.)

Ursprungligen av filuren:

Win 8, är det bra? Jag har förstått att många Win-användare säger att så inte är fallet.

http://voiceofrussia.com/news/2014_02_06/Bill...
Oj, hoppsan. (Jag vet inte om det är sant, men.. jag tror nog så.)

Har du provat?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-02-14 20:59
Ursprungligen av Anderlind:

Har du provat?

Nej, jag är OS X-användare och har aldrig provat Win 8.

Jag har några vänner som fortfarande är Win-användare. En har gått över till 8, och den svor. Men det var någon månad sedan, så svärandet har måhända gått över i hyllningar, vad vet jag. Vi har annat att tala om än OS-gillande/-dissande.

Ursprungligen av filuren:

Nej, jag är OS X-användare och har aldrig provat Win 8.

Jag har några vänner som fortfarande är Win-användare. En har gått över till 8, och den svor. Men det var någon månad sedan, så svärandet har måhända gått över i hyllningar, vad vet jag. Vi har annat att tala om än OS-gillande/-dissande.

Jo det är lite läskigt med nytt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-14 21:12
Ursprungligen av Anderlind:

Jo det är lite läskigt med nytt.

Och dåligt

Ursprungligen av Anderlind:

Det är ändå rätt bra jobbat, OS X, alla versioner körs på ~7-7,5% av alla datorer.

Du skojar.. Windows är ju det klart dominerande systemet. De hade i princip monopol i ett par decenier. Och en bråkdel kör deras nyaste version Windows 8 idag..

Du kan ju jämföra den siffran med OS X.

Men hur många brukar uppdatera sina datorer med Windows? Är det inte så att de allra flesta stannar på det OS som följde med datorn när de köpte den?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-14 21:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Men hur många brukar uppdatera sina datorer med Windows? Är det inte så att de allra flesta stannar på det OS som följde med datorn när de köpte den?

Jag gick från Win 98 - Win ME - Win 2000 - Win XP. Sista PC:n kom med Vista men var så uselt att jag gick över till SpeedyVista http://www.speedyvista.com
Men då var man mer sugen att prova något nytt och det kan bero på att man aldrig kände sig nöjd.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men hur många brukar uppdatera sina datorer med Windows? Är det inte så att de allra flesta stannar på det OS som följde med datorn när de köpte den?

Stämmer bra det.

Ursprungligen av Anderlind:

Har du provat?

Jag har provat. Jag är vanligen av meningen att det senaste per definition är det bästa men i fallet Windows 8 gick det bara inte. Fattade ingenting och hittade inte basala inställningar. Jag jobbar i Windows någon enstaka gång per månad. Det var som att redogöra för avancerad kärnfysik varje gång jag startade skiten. Ut åkte det och in kom Windows 7 som faktiskt är ett av de trevligaste virusen MS någonsin släppt.

Windows 8 är och var huvudvärk för många skrivbordsanvändare, något jag inte tror Microsoft riktigt räknade med. Det spelar ingen roll hur vildsint försvaret från vissa är och hur många "objektiva" undersökningar med tidsbesparingar som publiceras när slutanvändare helt enkelt inte trivs.

Windows 8.1 löste många av de värsta irritationsmomenten, och kommande "update 1" verkar lägga ännu mer fokus på att göra skrivbordsläget mera.. skrivbordsläge. I mina ögon betyder det att Microsoft faktiskt gradvis backar runt tidigare styvnackat Windows 8-försvar, vilket jag personligen tycker är positivt. På min arbets/spelstation med stor skärm tillför Modern UI helt enkelt noll och inget.

När det kommer till surfplattor är jag dock av en annan åsikt. Jag tycker Modern UI gör sig utmärkt som gränssnitt att fingernavigera, med hög prestanda och (i stort) intuitiva kommandon. Där är det istället apparna som drar ned helheltsintrycket - många är tyvärr fortfarande väldigt långt efter motsvarande för Android eller iOS, där inte ens Microsofts egna alltid lever upp till standard.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-16 16:44
Ursprungligen av Anderlind:

Varför är det värdelöst? Windows 7 är ett grymt bra operativsystem.
Windows 8 lägger på lite nytt UI för touch (dock mer än så, men det är det användarna ser).

Varför byta om det fungerar med Windows 7?

Microsofts operativsystem används av stora företag (i jämförelse med OS X användarbas) med tio/hundratusentals anställda, man byter inte för att det är kul, och Windows 7 fungerar utmärkt.

Vista var dock kasst.

Om man släpper ett nytt OS som är sämre än det gamla är det värdelöst.
Lite kul att du inte förstod att min kritik var mot W8 och inte W7.

Tyvärr har du fel gällande stora företag. Stora företag har även OS X, http://appleinsider.com/articles/12/04/04/nea...

1
Bevaka tråden